|

گلایه کاربران در شبکه‌های اجتماعی از عدم انجام تعهد اپراتورها

صد روز چشم انتظاری برای اتصال به فیبر نوری

فیبر نوری که به گفته وزیر ارتباطات سابق، قرار بود نسخه قطعی درمان عقب‌ماندگی اینترنت باشد، اکنون خود تبدیل به درد شده است. برخی کاربران در شهرهای مختلف برای دریافت این سرویس هزینه پرداخت کردند، اما با گذشت نزدیک به چهار ماه هنوز به فیبر نوری دسترسی پیدا نکردند.

صد روز چشم انتظاری برای اتصال به فیبر نوری
خبرنگار: مجتبی آستانه

 

فیبر نوری که به گفته وزیر ارتباطات سابق، قرار بود نسخه قطعی درمان عقب‌ماندگی اینترنت باشد، اکنون خود تبدیل به درد شده  است. برخی کاربران در شهرهای مختلف برای دریافت این سرویس هزینه پرداخت کردند، اما با گذشت نزدیک به چهار ماه هنوز به فیبر نوری دسترسی پیدا نکردند.

سرویس اینترنت فیبر نوری، قصه پرغصه‌ای است. در سال‌های گذشته هرگاه گلایه‌ای بابت کیفیت و سرعت اینترنت مطرح می‌شد، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات سابق مردم را به تجربه سرعت چند صد مگابیتی با فیبر نوری وعده می‌داد. اما هنوز تعداد مشترکان آن به 500 هزار کاربر هم نرسیده است. برخی از اپراتورها هم هزینه سرویس را از مشترکان گرفتند ولی نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند.

شاتل

اگر سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید، پست‌های مختلفی از نارضایتی کاربران خواهید دید که نزدیک به 6 میلیون تومان برای دریافت سرویس اینترنت فیبر نوری پرداخت کردند، اما با گذشت زمان زیادی هنوز سرویسی به آنها تحویل نشده است. این در حالی است که پس از ثبت‌نام و پرداخت وجه باید طی 30 روز سرویس برای مشترک فعال شود. اپراتورها پاسخ روشنی به مشترکان نمی‌دهند و شکایت از رگولاتوری هم مشکل آنها را حل نکرده است.

شاتل

113 روز در انتظار فیبر نوری

علی ساکن قم است و 113 روز از ثبت درخواست و پرداخت هزینه توسط او می‌گذرد. علی برای اشتراک یکساله+مودم+هزینه کابل کشی اینترنت فیبرنوری شاتل نزدیک به 6 میلیون تومان پرداخت کرده و قرار بود حداکثر تا 30 روز بعد این سرویس برای او فعال شود، اما تقریباً سه ماه از این یک ماه هم گذشته و هنوز هیچ خبری نیست.

علی پس از پایان مهلت 30 روزه شکایتی را در سامانه 195 ثبت می‌کند که بعد از آن از سوی شاتل با او تماس می‌گیرند و یک مودم با سیم کارت تحویلش می‌دهند و از او می‌خواهند تا شکایتش را حذف کند. حجم اینترنت این مودم ماهانه 50 گیگابایت است که هر ماه باید با پشتیبانی تماس بگیرد تا برایش دوباره شارژ کنند. حجمی که تنها پاسخگوی چندروز مصرف اینترنت علی است و اگر سرویس فیبر نوری برایش فعال می‌شد حجم در اختیار او به طور میانگین ماهانه 400 گیگابایت بود.

شکایت دوم او در سامانه 195 نیز راه به جایی نبرده و تنها پاسخی که گرفته این است: «هنوز سرویس در این منطقه راه نیفتاده است.»

پست یک کاربر دیگر در شبکه اجتماعی ایکس نشان از انتظار 50 روزه او برای دسترسی به سرویس فیبر نوری شاتل دارد. این کاربر که ساکن تهران است نیز هزینه حدودی 6 میلیون تومانی برای سرویس را پرداخت کرده، اما با وجود ثبت دو شکایت در سامانه 195 هنوز فیبر نوری برایش راه‌اندازی نشده است.

باز هم پای شهرداری در میان است

توسعه فیبر نوری بدون کمک شهرداری‌ها به سختی انجام می‌شود. این دغدغه‌ای است که از همان ابتدا توسط کارشناسان و فعالان حوزه ارتباطات هم مطرح شد. با وجود آنکه برای تعامل بهتر با شهرداری‌ها تلاش‌هایی صورت گرفته، اما هنوز در برخی از شهرها مشکلاتی وجود دارد.

«محمدحسن شانه‌ساززاده»، رئیس هیئت مدیره شاتل به «شبکه شرق» گفت با توجه به اینکه مسئولیت توسعه فیبر نوری در تمامی شهر قم را برعهده گرفتند، مشکلات بیشتری به نسبت تهران دارند؛ چراکه در پایتخت به صورت منطقه‌ای عمل کرده و مشکلاتشان کمتر است.

به گفته وی آنها برای توسعه فیبر نوری در برخی از مناطق نیاز به مجوز شهرداری داشته و باید بخشی از فیبرکشی را از روی دیوار انجام دهند. مالکان نیز با این کار مخالفند و اجازه نمی‌دهند تا فیبر از روی دیوار ملک آنها رد شود. همین امر به گفته شانه‌ساززاده موجب شده تا پیش‌بینی زمان ارائه فیبر نوری به مشترکین را برایشان سخت کند: «طبق مصوبه سازمان [رگولاتوری] اجازه داریم از روی دیوار فیبر کشی کنیم، اما این موضوع نیاز به پیگیری حقوقی و قضایی دارد. به هر حال یک قضیه جدیدی است که برای مردم جانیفتاده و شهروندان با قوانین آشنا نیستند.»

در این مدت شنیده می‌شد که یکی از علت‌های تأخیر در ارائه سرویس فیبر نوری از سوی شاتل، نبود مودم است. شانه‌ساززاده با تأیید این موضوع گفت در یک مقاطعی کمبود مودم داشتند، اما این مشکل حل شده است.

او در پاسخ به این سؤال که آیا کاربران ناراضی می‌توانند وجه پرداختی خود را از شاتل بگیرند گفت: «اگر کسی درخواست کند، حداکثر طی یک هفته وجه را به او باز می‌گردانیم.»

شانه‌ساززاده با بیان اینکه این مشکل بالاخره حل خواهد شد، گفت  مشترکینی که در صف انتظار هستند، می‌توانند وجه پرداختی خود برای این سرویس را بازپس بگیرند.

رگولاتوری: اپراتور جریمه و مشکل مجوز حل شده

«امیر محمدزاده لاجوردی»، رئیس رگولاتوری روز گذشته در شبکه اجتماعی داخلی در واکنش به نارضایتی یک کاربر از عدم ارائه سرویس فیبر نوری توسط شاتل نوشت: «اپراتور جریمه شده. برای اتصال در برخی از شهرها مشکل مجوز داشته که با پیگیری سازمان هفته گذشته مشکل مجوز حل شد.»

سعی کردیم این موضوع را دقیق‌تر از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات پیگیری کنیم، اما تا زمان انتشار این گزارش موفق به این امر نشدیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها