|

بررسی گزارش سازمان تنظیم مقررات از وضعیت ارتباطات در بهار 1403:

​تعداد مشترکان اینترنت ثابت فقط 0.5 درصد افزایش یافت

رئیس سازمان رگولاتوری به تازگی اعلام کرد تعداد مشترکان پهن‌باند ثابت کشور رکورد زد و در بهار 1403 به بیش از 11 میلیون و 105 هزار مشترک رسید. بررسی گزارش‌های ادواری این سازمان نشان می‌دهد این رکورد شکنی با رشد 0.5 درصدی نسبت به زمستان 1402 صورت گرفته است.

​تعداد مشترکان اینترنت ثابت فقط 0.5 درصد افزایش یافت
خبرنگار: مجتبی آستانه

رئیس سازمان رگولاتوری به تازگی اعلام کرد تعداد مشترکان پهن‌باند ثابت کشور رکورد زد و در بهار 1403 به بیش از 11 میلیون و 105 هزار مشترک رسید. بررسی گزارش‌های ادواری این سازمان نشان می‌دهد این رکورد شکنی با رشد 0.5 درصدی نسبت به زمستان 1402 صورت گرفته است. در همین بازه زمانی، تعداد مشترکان اینترنت همراه باز هم رکورد شکنی کرده و 1.15 درصد رشد داشته است.

به گزارش «فن‌زی» سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات جدیدترین فصلنامه آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را منتشر کرد. در این شماره که مربوط به شاخص‌های بهار 1403 است شاهد رشد تعداد مشترکان اینترنت ثابت و همراه هستیم.

مشترکان اینترنت ثابت در بهار بهار 1403 نسبت به بهار 1402 کمتر از یک درصد رشد کرده و از سوی دیگر مشترکان اینترنت همراه در این بازه زمانی بیش از 7 درصد رشد کرده‌اند.

رگولاتوری

«امیر لاجوردی» رئیس سازمان رگولاتوری با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی با اشاره به این رکورد در اینترنت ثابت، ابراز امیدواری کرده رشد کاربران مشترکان پهن‌باند ثابت ملموس‌تر شود:

«برای نخستین بار در تاریخ ارتباطات کشور، تعداد مشترکین پهن‌باند ثابت کشور رکورد زد و  در سه ماه نخست ۱۴۰۳ به 11,105,678 مشترک رسید. امیدوارم با اجرای کامل طرح نهضت اتصال ارتباطات ثابت (بویژه ارتباطات مبتنی بر فیبرنوری)، که از امسال آغاز شد، شاهد رشد ملموس مشترکین پهن‌باند ثابت باشیم.»

او در حالی چنین آرزویی می‌کند که برخی کاربران با وجود پرداخت هزینه سرویس فیبر نوری، بیش از صد روز است که در صف انتظار اتصال به این سرویس هستند.

فیبر نوری هنوز فراگیر نشده

با وجود تلاش‌های بسیار وزارت ارتباطات دولت سیزدهم و اعلام آمار 8 میلیون پوشش، این سرویس فقط 367 هزار و 590 مشترک دارد. این رقم در مقایسه با آغاز کار دولت سیزدهم دو برابر شده است.

رگولاتوری

گزارش رگولاتوری از فصل بهار نشان می‌دهد همچنان 72 درصد مشترکان اینترنت ثابت از سرویس‌های X-DSL استفاده می‌کنند و تنها سه درصد مشترک فیبر نوری هستند. وعده‌های سرعت چند صد مگابیتی هنوز برای خیلی از مردم محقق نشده و بخش عمده مشترکان نیز از اینترنتی با سرعت بین 2 تا 20 مگابیت بر ثانیه استفاده می‌کنند.

رشد سرعت اینترنت 4G

آمار رگولاتوری نشان می‌دهد سرعت اینترنت 4G همراه اول و ایرانسل در بهار امسال به نسبت زمستان سال گذشته رشد داشته است. سرعت انتقال داده مشترکان نسل چهارم همراه اول با افزایش سه درصدی به 13.38 و ایرانسل با افزایش 7 درصدی به 12.19 مگابیت برثانیه رسیده است. سرعت رایتل نیز کاهشی 1.5 درصدی داشته و 22.2 مگابیت بر ثانیه بود.

رگولاتوری

سرویس داده 4G همراه اول در فصل گذشته 0.15 درصد قطعی داشته و این رقم برای ایرانسل و رایتل 0.2 درصد است. میزان شکایات ثبت شده مشترکین اینترنت همراه پس از یک سال و نیم، بالاخره روند کاهشی به خود گرفته است. 3826 شکایت در این زمینه ثبت که نسبت به زمستان 1402 حدود 15 درصد کم شده. بیشترین شکایت ثبت شده همچنان در زمینه تلفن و اینترنت ثابت است. سهم تعداد مشترکان اینترنت 4G نیز طی فصل‌های گذشته روبه رشد بوده و اکنون به 94.25 درصد رسیده است.

افزایش پوشش نسل چهارم

به جز افزایش سرعت اینترنت، افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به 96 درصد یکی دیگر از شروط وزارت ارتباطات برای افزایش تعرفه اینترنت همراه بود. آمار اخیر رگولاتوری نشان می‌دهد اپراتورها احتمالاً تا پایان سال 1403 این رقم را محقق خواهند کرد. درصد پوشش جمعیتی 4G برای همراه اول 93.5 و ایرانسل 93 درصد است. این پوشش در مقایسه با پاییز سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

رگولاتوری

همراه اول همچنان با 54 درصد بیشترین سهم بازار را از مشترکان پهن‌باند سیار دارد و پس از آن ایرانسل با سهم 43 درصدی قرار دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها