|

شرط‌بندی صندوق سرمایه‌گذاری عربستان روی شرکت‌های هوش مصنوعی جهان

صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان به یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران جهان تبدیل شده است و هر سال بیش از ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. اکنون در ۱۴ صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر دیگر و برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هوش مصنوعی جهان سرمایه‌گذاری کرده و سهام دارد.

 شرط‌بندی صندوق سرمایه‌گذاری عربستان روی شرکت‌های هوش مصنوعی جهان

 سنابیل، بازوی سرمایه‌گذاری‌های خصوصی صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان (PIF) یکی از معدود مؤسساتی است که به‌قدری منابع مالی دارد که بتواند رشد مداوم برخی از بزرگ‌ترین استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی جهان را تضمین کند. طبق گزارش پیچ‌بوک، در ماه ژوئن شرکت هوش مصنوعی فرانسوی میسترال و شرکت جهانی هوش مصنوعی دیتابریکس به ترتیب ۶۴۰ و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کردند. این دو شرکت در طی معاملات جذب سرمایه‌ای که داشتند به ترتیب ۶ میلیارد دلار و ۴۲ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شدند. سنابیل در این دورهای تامین مالی شرکت کرده است اما ا میزان دقیق سرمایه گذرا یآن مشخص نیست.

 آرتور منش، بنیان‌گذار میسترال در بیانیه‌ای به فوربس گفت: «سنابیل در دور دوم تأمین مالی جهانی ما شرکت کرد. در این دور سرمایه‌گذارانی از دیگر کشورها مانند ایالات متحده، اتحادیه اروپا، آسیا و خاورمیانه نیز سرمایه‌گذاری کردند.» سنابیل عربستان سعودی و بانک سرمایه‌گذاری BPI فرانسه تنها سرمایه‌گذاران دولتی این دور تأمین مالی بودند.

 دیتابریکس به درخواست فوربس برای اظهار نظر پاسخ نداد، اما گفت که سنابیل در آخرین دور تأمین مالی دیتابریکس شرکت کرده است. سنابیل، که سرمایه‌گذاری‌های خصوصی PIF را مدیریت می‌کند، اخیراً فهرست استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و خریدهایش را به‌روزرسانی کرده است، اما میزان وجوهی را که به هر سازمان داده فاش نکرده است. در این لیست سرمایه‌گذاری بر شین (غول مد و فشن چینی)، کلاسرا (استارتاپ آموزشی) و حلقه سلامت کورا به چشم می‌خورد.

 سنابیل همچنین در این لیست از ۱۴ صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر دیگر مانند مدیریت سرمایه براد گرستنر (یک شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی)، صندوق سرمایه‌گذاری اریک اسمیت (یک صندوق سرمایه‌گذاری در نیویورک که توسط یکی از هم‌بنیان‌گذاران سابق گوگل تأسیس شده است) و صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر امریکایی نیو اینترپرایز اسوسیت نام برد.

 سنابیل همچنین در هانگشن کپیتال، شریک سابق سکویا سرمایه‌گذاری کرده و چک‌های جدیدی برای دو صندوق مستقر در چین، وای کپیتال 5 و یانکی پارتنز نوشته و از نورث‌زون سوئد حمایت کرده است. سال گذشته سنابیل از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ مانند اندرسن هاروویتز، کاتو و فاندرز فاند نیز پرده برداشت.

 نیو اینترپرایز اسوسیت که یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در جهان است و بیش از 23 میلیارد دلار دارایی را مدیریت می‌کند، در فهرست مشاغل سنابیل که سهام‌دار مستقیم آن است نیز ظاهر می‌شود. گزارش شده است که نیو اینترپرایز اسوسیت 15 درصد از سهامش را به Dyal Capital Partners (یک شرکت سرمایه‌گذاری نیویورکی) و Wafra) یک شرکت سرمایه‌گذاری کویتی) در سال 2020 فروخته است. مشخص نیست سنابیل چه زمانی سهام خود را در نیو اینترپرایز اسوسیت به دست آورده است.

 صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی به دلیل سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در صندوق ویژن ۱۰۰ میلیارددلاری سافت بانک، نبرد با لیگ گلف PGA و پروژه ۵۰۰ میلیارددلاری آن برای ساختن شهر جدید نئوم، شناخته شده است. اما اطلاعات جدید نشان می‌دهند که این صندوق شروع به نوشتن چک برای سرمایه‌گذاران نوظهور و همچنین سرمایه‌گذاران پیشین صنعت کرده است.

 سرمایه‌گذاران خطرپذیر به‌ندرت حامیان مالی خود را افشا می‌کنند. صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی کمتر از یک دهه پیش توسط اندیشکده پترسون برای اقتصاد بین‌الملل در بین صندوق‌های دارایی دولتی با کمترین شفافیت در جهان قرار گرفت. از سال 2022، این صندوق شروع به افشای برخی از سرمایه‌گذاری‌های خود و همچنین عملکرد مالی خود کرده است.

 هیچ‌کدام از 14 صندوق سرمایه‌گذاری که جدیداً در سنابیل لیست شده‌اند به خبرنگاران پاسخ شفافی نداده‌اند. در گذشته، بسیاری از سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذاران در مورد افشای روابط با عربستان سعودی به دلیل سابقه نقض حقوق بشر و قتل جمال خاشقجی در سال 2018 محتاط بودند، اما برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری اخیراً علناً عربستان را پذیرفته‌اند و حتی به این کشور سفر می‌کنند.

 صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی با نزدیک به 1 تریلیون دلار دارایی، هسته اصلی تلاش‌های بن سلمان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور به دور از تولید نفت است که توسط عرضه اولیه عمومی شرکت نفت دولتی آرامکو پذیرفته شده است.

 یاسر الرمیان، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی در فوریه گفت که این صندوق قصد دارد هزینه‌های خود را از حدود میلیارد دلار به 70 میلیارد دلار در سال افزایش دهد. این در حالی است که ریاض قصد دارد دامنه پروژه‌های بزرگ خود را با کاهش قیمت نفت و کسری بودجه کاهش دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها