|

پایان رویاپردازی‌ جوانان در برج فناوری امیرکبیر:

قدیمی‌ترین فضای کار اشتراکی ایران تعطیل می‌شود

فضای کار اشتراکی فینووا در برج فناوری امیرکبیر به عنوان قدیمی‌ترین فضای کار اشتراکی ایران که استارتاپ‌های بزرگی مثل تپسی از آنجا رشد کردند تعطیل می‌شود.

قدیمی‌ترین فضای کار اشتراکی ایران تعطیل می‌شود
خبرنگار: مجتبی آستانه

«حیف، چقدر آنجا خاطرات خوبی داشتیم». این اولین و پرتکرارترین واکنش فعالین اکوسیستم استارتاپی کشور به خبر تعطیلی فضای کار اشتراکی فینووا در برج فناوری امیرکبیر است. قدیمی‌ترین فضای کار اشتراکی ایران که استارتاپ‌های بزرگی مثل تپسی از آنجا رشد کردند. فضایی که به جوانان انگیزه برای ماندن می‌داد و تا چند وقت دیگر تنها یک اسم از آن باقی خواهد ماند.

ﻓﯿﻨﻮوا ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺧﻮد را از ﺳﺎل 1393 ﺑﺎ راه‌اﻧﺪازی اوﻟﯿﻦ ﻓﻀﺎیﮐﺎر اﺷﺘﺮاﮐﯽ اﯾﺮان آﻏﺎز ﮐﺮد. این فضا در برج علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر واقع شده و تا به امروز میزبان تیم‌ها و فریلنسرهای سرشناس اکوسیستم استارتاپی کشور بوده است. 

ماجرا از چه قرار است؟

طی سالیان گذشته، امکان رزرو 120 صندلی در این فضا وجود داشت، اما از اول امسال شرایط به گونه‌ای پیش رفت که اکنون تعداد صندلی‌ها به یک چهارم کاهش پیدا کرده است.

یکی از افراد مستقر در فضای کار اشتراکی فینووا به «شبکه شرق» گفت یک تیم از یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ ارتباط فردا از ابتدای سال 1403 در این فضا مستقر شد. همین امر نیز سرآغاز چالش‌های بعدی برای افرادی بود که از فضای کار اشتراکی فینووا در برج فناوری امیرکبیر استفاده می‌کردند.

چنین فضایی شرایط خاص خود را دارد، به طور مثال باید سکوت در آن رعایت شود یا برای استفاده از اتاق جلسات حتماً از قبل وقت بگیرند، اما به گفته این فرد، این موضوعات رعایت نمی‌شدند. 

او مسأله دیگر را قیمت بالای اجاره صندلی عنوان کرد که فریلنسرها و تیم‌ها از پس پرداخت هزینه‌های آن بر نمی‌آمدند.

به نظر می‌رسد اوضاع بد اقتصادی و شرایط اکوسیستم استارتاپی موجب این افزایش هزینه شده است، اما به طور معمول یک فضای کار اشتراکی، بنگاه درآمدزایی نیست و تا حدی به مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها باز می‌گردد. البته این بدین معنا نیست که شرکت ضرر دهد، بلکه می‌توان با یک سری اقدامات به جای افزایش اجاره‌ها، هزینه و درآمد را مدیریت کرد.

در نهایت این عوامل دست به دست هم داده تا تعداد صندلی‌های قابل رزرو فینووا از 120 عدد به 30 عدد برسد و به زودی نیز این فضا تعطیل شود.

البته فضای کار اشتراکی ونک به فعالیت خود ادامه خواهد داد، اما این مرکز برای چنین موضوعی طراحی نشده و شاید چندان مناسب حضور بلندمدت شرکت‌ها نباشد.

تزریق ناامیدی به فعالان استارتاپی

فضای کار اشتراکی فینووا در برج فناوری امیرکبیر بخش مهمی از تاریخ اکوسیستم استارتاپی ایران بوده و تعطیلی آن، ناامیدی را به رگ‌های اکوسیستم تزریق خواهد کرد.

اکوسیستمی که در شرایط فعلی کشور کم‌رمق‌تر از گذشته شده و مهاجرت سرمایه انسانی بر آن سایه انداخته است.

در این سال‌ها، جوان‌های بسیاری بودند که تا زمان صدور ویزا و مهاجرت خود، تصمیم گرفتند به طور موقت و کوتاه در فینووا فعالیت کنند، اما انرژی تیم‌ها باعث شده انگیزه‌ای برای ماندن پیدا کنند و بیخیال مهاجرت شوند.

حال چه چیز بدتر از آنکه اعلام شود دیگر فینووایی وجود نخواهد داشت؟ مجموعه‌ای که سرمایه‌گذاری و شتابدهی از دیگر خدمات آن بود و به صاحبان ایده کمک می‌کرد تا به همراه تیمشان مسیر رشد را طی کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها