|

پلتفرم‌های سلامت دیجیتال با سازمان تأمین اجتماعی به توافق رسیدند

در راستای چالش پیش آمده میان سازمان تأمین اجتماعی و پلتفرم‌های سلامت دیجیتال، جلسه‌ای میان نمایندگان آنها برگزار و طرفین با یکدیگر به توافق رسیدند.

پلتفرم‌های سلامت دیجیتال با سازمان تأمین اجتماعی به توافق رسیدند
خبرنگار: مجتبی آستانه

در راستای چالش پیش آمده میان سازمان تأمین اجتماعی و پلتفرم‌های سلامت دیجیتال، جلسه‌ای میان نمایندگان آنها برگزار و طرفین با یکدیگر به توافق رسیدند. رعایت اصول محرمانگی اطلاعات بیماران، برقراری ارتباط موثر بین بیمار و آزمایشگاه و احراز هویت درست بیماران از جمله موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

به گزارش «فن‌زی»، «مهدی خدادادی»، رئیس کمیسیون سلامت دیجیتال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درباره چالش اخیر پیش آمده برای استارتاپ‌ها به برگزاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان پلتفرم‌ها و سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت طرفین در چند مورد با یکدیگر توافق کردند:

  • پلتفرم‌های سلامت دیجیتال موظف به رعایت کامل اصول محرمانگی اطلاعات بیماران هستند.
  • بر اساس دستورالعمل صادره از سوی وزارت بهداشت، کلیه الزامات مندرج در مجوز شماره ۱۴۲۳۵۷۶ این وزارتخانه باید توسط پلتفرم‌های سلامت رعایت شود و نمونه‌گیری‌ها زیر نظر آزمایشگاه‌های معتبر صورت پذیرد.
  • پلتفرم‌های سلامت دیجیتال باید بستر مناسبی برای برقراری ارتباط موثر بین بیمار و آزمایشگاه‌ها فراهم کنند. 
  • نحوه احراز هویت بیماران باید به‌درستی و بر اساس استانداردهای آزمایشگاه مرجع توسط نمونه‌گیر آزمایشگاه انجام شود.
  • مرکز ملی بهبود فضای کسب‌وکار وزارت اقتصاد و دارایی باید زمان مشخصی برای فعالسازی مجوز شماره ۱۴۲۳۵۷۶ وزارت بهداشت اعلام کند.
  • مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت پس از انتشار مجوز ۱۴۲۳۵۷۶ باید استانداردهای درج‌شده در مجوز را به‌صورت رسمی به سازمان تامین اجتماعی اعلام کند.

به گفته وی این جلسه با حضور نمایندگان سازمان تامین اجتماعی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز ملی فضای مجازی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز ملی بهبود فضای کسب‌وکار وزارت اقتصاد و نمایندگان پلتفرم‌های فعال در این حوزه برگزار شد.

خدادادی اظهار داشت در تلاش هستند تا موارد مطرح شده در این جلسه را به بهترین نحو پیش ببرند تا در آینده با مشکلات مشابهی مواجه نشوند: «ما از ابتدا تاکید داشتیم که چالش‌های رگولاتوری و دغدغه‌های بخش دولتی به کمک نشست‌ها، هم‌اندیشی‌ها و گفتگوهای تخصصی با بخش خصوصی مرتفع خواهد شد و بسیار خوشحالیم که سازمان محترم تامین اجتماعی در این مسیر با ما همراه شد.»

او یادآور شد فعالان صنعت سلامت دیجیتال بارها به این مهم اشاره کرده‌اند که پلتفرم‌های سلامت می‌کوشند تا با کمک تکنولوژی، هزینه‌های تشخیص و درمان را کاهش دهند.

به اعتقاد خدادادی، سلامت دیجیتال می‌تواند با ایجاد یک سیستم کارآمدتر و کم‌هزینه‌تر از طریق بهبود دسترسی، کاهش هزینه‌های غیرضروری و افزایش کارایی سیستم‌های درمانی، هم به نفع بیماران و هم به نفع دولت‌ و سازمان‌های بیمه‌گر عمل کند: «همکاری بین نهادهای دولتی و کسب‌وکارهای فعال در حوزه سلامت دیجیتال به یک ساختار کارآمد، مدرن و پایدار منجر خواهد شد که خروجی آن، بهبود کیفیت زندگی تمامی افراد جامعه و کاهش فشار بر منابع نظام سلامت است.»

در اواسط مرداد امسال، سازمان تأمین اجتماعی استان تهران با ارسال پیامکی به موسسان مراکز خدمات پاراکلینیکی طرف قرارداد با این سازمان اعلام کرد هرگونه ارائه خدمات بابت نسخ الکترونیک عرضه شده توسط پلتفرم‌های سلامت دیجیتال شامل ویزیت، پاراکلینیک، داروخانه و غیره در تعهد سازمان تامین اجتماعی نبوده و قابل پرداخت نیست.

اتفاقی که با واکنش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و انجمن تجارت الکترونیک تهران روبه رو شد. در نهایت نیز به نظر می‌رسد با برگزاری جلسه میان پلتفرم‌ها و سازمان تأمین اجتماعی، دیگر شاهد تکرار چنین موضوعاتی نباشیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها