|

دردسر مسیریابی برای مردم به اوج رسید: اختلال GPS در تهران، 8 برابر شد

اختلال GPS اگرچه تبدیل به موضوعی تکراری تبدیل شده، اما از آزاردهنگی‌اش ذره‌ای کم نشده است. پیگیری‌های «شبکه شرق» نشان می‌دهد این اختلال در تهران که از ابتدای هفته بیشتر بوده، طی یک بازه زمانی دو ساعته 8 برابر شده است.

دردسر مسیریابی برای مردم به اوج رسید:  اختلال GPS در تهران، 8 برابر شد
خبرنگار: مجتبی آستانه

اختلال GPS اگرچه تبدیل به موضوعی تکراری تبدیل شده، اما از آزاردهنگی‌اش ذره‌ای کم نشده است. پیگیری‌های «شبکه شرق» نشان می‌دهد این اختلال در تهران که از ابتدای هفته بیشتر بوده، طی یک بازه زمانی دو ساعته 8 برابر شده است.

به گزارش «فن‌زی» امروز مردم تهران، مشهد و برخی از شهرهای دیگر باز هم تجربه‌ای ناخوشایند در استفاده از تکنولوژی برایشان رقم خورد. سیگنال‌های GPS که به افراد برای موقعیت‌یابی کمک می‌کند، در ایران به شدت مختل شده‌اند.

روابط عمومی نقشه و مسیریاب نشان در گفت‌وگو با «شبکه شرق» با تأیید این اختلال، گفت: «در تهران بین ساعت‌های ۱۱ تا ۱۳، یک پیک ۸ برابری در اختلال GPS داشتیم و در حال حاضر نیز اختلال نسبت به سه روز اخیر دو برابر است. اختلال GPS در مشهد هم نسبت به هفته گذشته، دو برابر بوده است.»

تیم فنی نشان، ماژولی برای تشخیص و اطلاع‌رسانی جعل GPS توسعه داده‌ و به وسیله آن متوجه الگوهای اختلال GPS در مناطق مختلفی از کشور می‌شود.

اختلال GPS بحث امروز و دیروز نیست. علت آن هم رسماً بیان نمی‌شود، اما این مردم و بالاخص رانندگان تاکسی‌ها هستند که با هر اختلال، حسابی به دردسر می‌افتند. تکرار این اختلال از اردیبهشت ماه امسال شدت گرفته است.

زمانی که سیگنال‌های این سامانه مختل می‌شود، موقعیت کاربر در نقطه‌ای پرت نمایش داده می‌شود و عملاً استفاده از مسیریاب‌ها بی فایده می‌شود. گاه کاربران تصور می‌کنند که این مشکل ناشی از نرم‌افزار مسیریاب است و آن را حذف می‌کنند. اما این امر بارها اطلاع‌رسانی شده که مشکل از جای دیگر است، به گیرنده‌هایتان دست نزنید.

«خسته شدیم»

یک راننده تاکسی اینترنتی که از مسیریاب‌ها استفاده می‌کند به «شبکه شرق» گفت اختلال روی نقشه از ابتدای هفته چند برابر شده است: «البته این مشکلی نیست که تازه به وجود آمده باشد. در ماه‌های گذشته هم در روزهای مختلف اختلال در مسیربابی داشته‌ام، اما اینکه حالا این مشکل در چند روز  اخیر و به صورت مدامم دیده می‌شود واقعا خسته کننده است.»

به گفته او این اختلال موجب می‌شود کار مسیریابی به کندی صورت بگیرد، مکان صحیح مسافر را پیدا نکنند و سردرگم شوند. همچنین با مختل شدن نمایش محل کاربر، گاهی آدرس‌هایی به راننده‌ها پیشنهاد می‌شود که خیلی دورتر از  مسیری است که باید پیشنهاد داده شود. 

کاربر مسافری که هر روز از تاکسی‌های اینترنتی برای جابه جایی در شهر استفاده می‌کند به «شبکه شرق» در این مورد اعلام کرد: «به دلیل اختلال، راننده نمی‌تواند مسیر بهتر را پیدا کند و همین باعث می‌شود ساعت‌ها در ترافیک بمانم. از طرف دیگر هنگام خرید آنلاین از اپلیکیشن‌ها هم دچار مشکل هستم چون پیک نمی‌تواند به درستی مکان من را پیدا کند و سفارش‌ها با کلی تاخیر به دستم می‌رسد.»

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها