|

درخواست ائتلاف تاد از کسب‌وکارها برای حضور در انتخابات اتحادیه:

خطر انحلال، اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی را تهدید می‌کند

حیات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در خطر است و مهم‌ترین کار زنده نگه‌داشتن آن است. این چکیده سخنان نامزدها و حامیان انتخابات این اتحادیه است.

خطر انحلال، اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی را تهدید می‌کند

 

حیات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در خطر است و مهم‌ترین کار زنده نگه‌داشتن آن است. این چکیده سخنان نامزدها و حامیان انتخابات این اتحادیه است. اتحادیه‌ای که در دولت قبل تلاش‌های زیادی برای تضعیف آن شد و خیلی‌ها دوست ندارند قدرت به آن بازگردد. اگر تعداد مشارکت کنندگان در این انتخابات به حد نصاب نرسد، اتحادیه منحل خواهد شد که این خبر خوبی برای کسب‌وکارهای آنلاین نخواهد بود.

به گزارش «فن‌زی» فردا انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی پس از سه سال تعویق برگزار خواهد شد. در همین راستا نشست خبری با حضور حامیان و کاندیداهای ائتلاف «تاد» صبح امروز ( ۲۹ مهر) برگزار شد. اعضای این ائتلاف و حامیان آنها، یک صدا اعلام کردند فارغ از نتیجه انتخابات، آنچه که مهم است ادامه فعالیت اتحادیه است. آنها در این نشست از دلایل اهمیت حیات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی سخن گفتند و از فعالان این حوزه دعوت کردند تا فردا در انتخابات شرکت کنند.

خیانت در حق اتحادیه

«نیما قاضی»، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران در این نشست از عدم برگزاری انتخابات در این سال‌ها با عنوان «خیانتی در حق اتحادیه» یاد کرد و گفت اتحادیه تنها یک نهاد صنفی نیست، بلکه مجوز صادر می‌کند و در یک سری مسائل طرف حساب حاکمیت است: «در این مدت که انتخابات برگزار نشد، همه این فرایندها یا متوقف بودند یا سروسامان نگرفتند. بحث عضویت در اتحادیه را می‌توان مثال زد که تا دوره قبلی فرایندی برای بررسی درخواست‌ها وجود داشت، اما بعد از آن مشخص نیست چه اتفاقی افتاد و طی چه فرایندی، اعضای اتحادیه سه برابر شده است.»

او نگران است اگر مشارکت کنندگان در انتخابات به حد نصاب نرسد، وظایف اتحادیه به افرادی سپرده شود که صلاحیت لازم را ندارند یا اصلاً بحث تضاد منافع درباره آنها مطرح باشد که موضوع بسیار خطرناکی است: «باید تلاش کنیم تا جلوی این موضوع را بگیریم تا اتحادیه دست نمایندگان واقعی صنف قرار بگیرد.» قاضی از کسب‌وکارهای آنلاین خواست با شرکت در انتخابات به ادامه حیات اتحادیه کمک کنند.

اتحادیه، صدای کسب‌وکارهاست

«ژوبین علاقبند» عضو هیئت مدیره انجمن تجارت الکترونیک با ابراز خوشحالی از برگزاری انتخابات اتحادیه پس از یک دوره طولانی، گفت فعالیت صنفی در قالب نهادهایی مثل اتحادیه یا انجمن اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه می‌تواند صدای استارتاپ‌ها و بخش خصوصی را به حاکمیت برسانند: «استارتاپ‌ها زمانی که وارد فضای جدیدی می‌شوند و سرویس‌هایی ارائه می‌کنند که قبلاً وجود نداشته، با خلا قانونی مواجه می‌شوند. در این شرایط با استفاده از ظرفیت‌هایی مثل اتحادیه می‌شود صدای بخش خصوصی را به حاکمیت که مسئول قانون‌گذاری است، رساند.»

به گفته او زمانی که قرار است قانون‌گذاری شود باید جوانب مختلف شرکت‌های تازه تأسیس در نظر گرفته شود: «به طور مثال بحث امنیت تاکسی‌های اینترنتی با آنچه که در تاکسی‌های معمولی یا آژانس‌ها مطرح است، فرق می‌کند. نقش اتحادیه طبیعتاً در این قضایا بسیار پررنگ است که به عنوان یک نهاد صنفی، صدای بخش خصوصی را به قانون گذار می‌رساند.» 

علاقبند با بیان اینکه دوره قبلی اتحادیه به عنوان نهادی پرقدرت، صدای بخش خصوصی بوده، معتقد است انتخاب اعضای با تجربه کافی برای اتحادیه مهم است.

فواید یک اتحادیه قوی

«اشکان میرآرمندهی»، مدیرعامل دیوار و از اعضای انجمن تجارت الکترونیک تهران در این نشست اهمیت قدرت کار صنفی برای پیگیری مطالبات را یادآور شد.

او معتقد است نبود اتحادیه‌ای قدرتمند، دلیل اصلی تضعیف صنف در دو سه سال گذشته بوده، صنفی که در اوایل دهه 90 با تولد استارتاپ‌ها شکل گرفت: «زمانی که اتحادیه قوی داشتیم، خیلی بهتر می‌توانستیم تعامل کنیم و مطالباماتمان از بخش‌های مختلف حاکمیت را پیگیری کنیم.»

به گفته میرآرمندهی در نبود اتحادیه، کسب‌وکارهای کوچک و بزرگی تعلیق و فیلتر می‌شوند، اما نهادی وجود ندارد که چرایی آن را پیگیری کند. به باور او قدرت‌هایی در پشت پرده وجود دارند که دوست ندارند این اتحادیه شکل بگیرد و انتخابات به درستی برگزار شود و همین مساله هم به چالش‌های بسیاری برای این انتخابات تبدیل شده است: «تنها راه بقا این است که اتحادیه‌ای متشکل از کسب‌وکارهای خرد و بزرگ داشته باشیم و بتوانیم موضوعات صنفی را پیگیری کنیم.» 

مدیرعامل دیوار در رابطه با رد صلاحیت خود برای انتخابات که پیش از این در «شبکه شرق» آن را پوشش دادیم، گفت: «مسأله فردی نیست و حالا پای اهمیت صنفی و کسب و کارهای کوچک و بزرگ در میان است.»

کمک اتحادیه به کسب‌وکارهای خارج از تهران

«رضا الفت نسب» یک دهه سابقه فعالیت صنفی دارد و از نامزدهای دوره دوم انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی است. او در این نشست به چالش‌های گذشته برای تأسیس اتحادیه اشاره کرد و گفت: «انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی تهران را در سال 1393 و در سال 1396 نیز اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی را راه‌اندازی کردیم. ما به‌دنبال این بودیم که مشکل مجوزها را برای کسب‌وکارها حل کنیم. قانونی وجود دارد که حتماً برای فعالیت صنفی در فضای مجازی باید یک مجوز را از اتحادیه صنفی دریافت کرد. در سال 1394 این مجوزها از سوی اتحادیه فناوران رایانه صادر می‌شد، اما آنها تنها 25 مجوز صادر کردند چراکه دیدشان سنتی است. در سال 1396 اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی را با ۲۰۰ عضو راه‌اندازی کردیم و دوران سختی را در دوره اول داشتیم. همه‌چیز در آن دوران برای ما قرضی بود؛ با این حال جلو رفتیم و باید در سال ۱۴۰۰ و همزمان با دولت سیزدهم انتخابات مجدد برگزار می‌شد که جلوی آن گرفته شد. خوشبختانه با آمدن دولت چهاردهم فراخوان انتخابات اعلام شد.»

الفت‌نسب با اشاره به سال‌هایی که اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وجود نداشت، اعلام کرد بارها به چشم دیده که اتحادیه‌های مختلف، کسب‌وکارها را ملزم می‌کردند تا از آنها هم مجوز بگیرند، به طور مثال اگر فروشنده آنلاینی در تهران فعالیت می‌کرد و کالایی را برای خریدار در شیراز ارسال می‌کرد، بایستی از اتحادیه شیراز هم مجوز می‌گرفت.

او که پیش از این در گفت‌وگو با «شبکه شرق»، سناریوهای نرسیدن انتخابات به حد نصاب را مشخص کرده بود، بار دیگر تأکید کرد فارغ از نتیجه انتخابات، بقای اتحادیه است که خیلی اهمیت دارد.

الفت‌نسب با اشاره به اینکه کسب‌وکارها در شهرستان‌ها با موانع زیادی روبه رو هستند تاکید کرد که اولویت اصلی خود برای حضور در اتحادیه را موضوع رسیدگی به کسب‌وکارهای اینترنتی خارج از تهران تعیین کرده است. او همچنین اعلام کرد بحث تفکیک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی لغو شده است.

تأمین امنیت کسب‌وکارها برعهده اتحادیه است

«کسرا صادقی‌زاده»، مدیرعامل اسنپ باکس و دیگر عضو ائتلاف تاد به موضوع اهمیت دیالوگ برقرار کردن با دولت اشاره کرد و گفت: «کمی فلسفی‌تر به سندیکا و انجمن‌های صنفی باید نگاه کنیم؛ ماهیتاً همه اعضا برای منافع مشترک خودشان دور هم جمع می‌شوند و هرجا که حس می‌کنند منافع به خطر می‌افتد، زیر چتر چنین اتحادیه‌هایی پناه می‌برند تا خودشان را حفظ کنند. در ایران وزنه دولتی‌ها بسیار بالاست و فضا را برای بخش خصوصی تنگ می‌کند، بخصوص شرکت‌های دیجیتال که پیشرو و آوانگارد هستند و اتحادیه می‌تواند لابی شرکت‌های تکنولوژی را انجام دهد و تعارض منافع بخش دولتی و خصوصی را برطرف کند.»

او اعتقاد دارد در شرایطی که اکوسیستم استارتاپی حال و روز خوبی ندارد و روند سرمایه‌گذاری در این حوزه کاهش پیدا کرده، موضوع اتحادیه اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند: «به خصوص زمانی که باید سهم اقتصاد دیجیتال در GDP بیشتر شود و در قانون هفتم توسعه به این موضوع پرداخته شده است. به‌عنوان یک عضو از اعضا می‌خواهیم این پیام را صادر کنیم که نسبت به انتخابات این دور بی‌تفاوت نباشند و کمک کنند تا انتخابات به‌خوبی برگزار شود.»

صادقی‌زاده امنیت کسب‌وکارها را نیز از اهم کارهای اتحادیه عنوان کرد و ادامه داد: «کسب‌وکارهای کوچک به‌خاطر عمر کوتاه و عدم تجربه کافی به مشکلات زیادی می‌خورند و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی برای آن‌ها چالش ایجاد می‌کنند. ما اگر بتوانیم امنیت این کسب‌وکارها را تأمین کنیم ضمن کمک به کسب‌وکارها کاری می‌کنیم که سرمایه‌گذاران پول‌های خود را به این اکوسیستم تزریق کنند و بتوانند به این حوزه اعتماد کنند.»

اتحادیه باید پیگیر محدودیت اینترنت باشد

«پشوتن پورپزشک»، مدیرعامل پادرو نیز از دیگر نامزدهای انتخابات اتحادیه است که برگزاری انتخابات و ادامه حیات اتحادیه را موضوعی مهم دانست و گفت: «در انتخابات گذشته چنین حمایتی از سوی نصر و انجمن تجارت الکترونیک وجود نداشت. همه تلاش می‌کنند تا جلوی تهدید پایان فعالیت اتحادیه را بگیرند. این تهدید نیز باید به گوش فعالان این حوزه و اعضای اتحادیه برسد.»

به اعتقاد او ادامه حیات اتحادیه برای تمامی کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ مهم است و اگر منحل شود، همه دچار مشکل خواهند شد.

پورپزشک با اشاره به محدودیت‌های اینترنت در سال‌های اخیر، معتقد است اگر اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی نیز فعال بود می‌توانست پابه پای نصر و انجمن این موضوع را از حاکمیت پیگیری کند. در حال حاضر نیز این مطالبه همچنان وجود دارد و اتحادیه می‌تواند با داده‌های جمع‌آوری شده از اعضا، اثرات کیفیت اینترنت و محدودیت‌های آن بر کسب‌وکارها را گزارش کند.

هیئت مدیره اتحادیه باید صدای اعضا را بشنود

«صادق محمدی» مدیرعامل مدیانا نیز در این نشست به اهداف ائتلاف تاد اشاره کرد و گفت: «یکی از مسائلی که مغفول باقی ماند ارتباط با کسب‌وکارها و اعضای آن‌ها بود. طی چهار پنج سال اخیر از طریق درگاه ملی مجوزها و... خیلی افراد در فرایند مجوز بودند اما ارتباطی با آن‌ها به‌صورت مستقیم انجام نشد و باید بتوانیم مسائل و مشکلات صنفی آن‌ها را حل و فصل کنیم.»

انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی فردا، 30 مهرماه، در تهران (هتل فردوسی) و 30 مرکز استان برگزار خواهد شد. شرط تأیید انتخابات، مشارکت یک سوم اعضای اتحادیه است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها