|

مدیرعامل ایرانسل: فیلترینگ در سه سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان به ما ضرر زده است

مدیرعامل ایرانسل، در نشست خبری ۱۸ سالگی این اپراتور اعلام کرد که شدت گرفتن فیلترینگ از اواخر تابستان سال ۱۴۰۱ باعث شده تا درآمد آنها ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش داشته باشد.

مدیرعامل ایرانسل: فیلترینگ در سه سال  گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان به ما ضرر زده است

مدیرعامل ایرانسل، در نشست خبری ۱۸ سالگی این اپراتور اعلام کرد که شدت گرفتن فیلترینگ از اواخر تابستان سال ۱۴۰۱ باعث شده تا درآمد آنها ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش داشته باشد.

به گزارش «فن‌زی»، بیژن عباسی آرند تاکید کرد اپراتورها هیچ دخالتی در اجرای سیستم فیلترینگ ندارند و محدودیت‌هایی که از اواخر تابستان سال ۱۴۰۱ ایجاد شده، مصرف دیتا در شبکه ایرانسل را به گونه‌ای کاهش داده که حالا پس از یک سال به نقطه قبل بازگشته‌اند.

همچنین او در پاسخ به «شبکه شرق» در مورد تغییر سسیتم فیلترینگ از دوماه گذشته در شبکه ایرانسل و اینکه اخیرا به جز ترافیک خارجی، ترافیک داخلی این اپراتور هم از تجهیزات فیلترینگ عبور می‌کند گفت: «چنین اتفاقی نیفتاده و ما تغییری در سیستم فیلترینگ نداشته‌ایم، چرا که اصولا اجرای فیلترینگ در اختیار ما نیست.»

 عباسی آرند در این مورد توضیح داد: «فیلترینگ قطعاً در کاهش درآمد اپراتورها تأثیرگذار بوده و در چند سال اخیر ۲۰ هزار میلیارد تومان به ما ضرر زده است. اپراتور هم هیچ نقشی در فیلترینگ ندارد و در گیت‌وی ترافیک ورودی به کشور اتفاق می‌افتد.»

آنطور که او اعلام می‌کند از اواخر شهریور ۱۴۰۱ که محدودسازی اتفاق افتاد، ۶۵ درصد ترافیک اینترنت کشور در اختیار واتس‌اپ و اینستاگرام بود و هبیش از یک سال طول کشید تا ترافیک مصرفی در این زمینه به حالت قبل از آن بازگردد.

عباسی آرند همچنین در پاسخ به سوال دیگر شرق در مورد اینکه چرا تجربه کاربران در استفاده از اینترنت متفاوت با تجربه مدیران وزارت ارتباطات است که پیوسته این سرعت را رضایت‌ بخش توصیف می‌کنند اعلام کرد که بخشی از مشکلات شبکه و نارضایتی کاربران از سرعت و کیفیت اینترنت، مربوط به اعمال فیلترینگ است و این سیاست هم به زیان کاربران است و هم به زیان اپراتورها. او گفت فیلترینگ از سال ۱۴۰۱ تاکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای ایرانسل، کاسته است و اپراتورها هیچ سودی از فیلترینگ نمی‌برند.

مدیرعامل ایرانسل تاکید کرد زمانی که فیلترشکن یا VPN یا کاربر روشن باشد، دیتا در حال مصرف است و این موضوع نه تنها باعث اتمام بسته‌های اینترنت مشترکان می‌شود، بلکه بار ترافیکی اپراتور را نیز افزایش می‌دهد و به همین دلیل اپراتور مجبور است بیش از نیاز معمول شبکه، توسعه انجام دهد.

راه‌اندازی جدید‌ترین سایت 5G در ابوموسی

در این نشست مدیرعامل ایرانسل اعلام کرد که  جدیدترین سایت 5G ایرانسل امروز (۲۹ مهر)  در جزیره ابوموسی در خلیج فارس آغاز به کار کرد و بدین ترتیب تعداد سایت‌های نسل ۵ ایرانسل به عدد ۱۱۴۴ رسید.

او همچنین درباره اینکه چرا با وجود راه‌اندازی سایت‌های مختلف 5G در کشور هنوز استفاده از این تکنولوژی تجاری‌سازی نشده است گفت: «بیشتر گوشی‌هایی که می‌توانند از این فناوری استفاده کنند در ایران مسدود هستند و دلیل آن نیز تحریم است. نامه‌نگاری‌های متعددی از سوی اپراتورها و وزارت ارتباطات انجام شده و قول‌هایی در این زمینه داده شده است، اما تاکنون اقدامی انجام نشده است.»

عباسی ادامه داد: «در حال حاضر در شبکه ایرانسل بیش از ۸ میلیون مشترک داریم که گوشی با قابلیت استفاده از 5G استفاده می‌کنند ، اما فقط برای حدود یک میلیون گوشی این امکان وجود دارد که از این قابلیت استفاده کنند.»

به گفته او با توجه به تعداد کم مشترکان 5G، ترافیک کمی روی این فناوری وجود دارد و به همین دلیل سرمایه‌گذاری زیاد در این زمینه، چندان اقتصادی نیست و اپراتورها به آرامی کار توسعه را انجام می‌دهند.

عباسی آرند درخصوص فرکانس مورد استفاده در 5G نیز گفت: «بخشی از باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز را در اختیار داریم با استفاده از آن سایت‌ها را راه‌اندازی کرده‌ایم. از سال‌ها پیش به دنبال در اختیار گرفتن فرکانس بودیم. اکنون بخشی از باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز، خالی است که اگر در اختیار ما قرار گیرد، سرویس بهتری ارائه خواهیم کرد.»

او همچنین در خصوص باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز که در اختیار صداوسیما است و از چندین سال پیش اپراتورها به دنبال استفاده از آنها بودند، توضیح داد: «این فرکانس‌ها یک زمانی برای اپراتورها جذاب بودند و از آنها برای افزایش پوشش استفاده می‌شود، اما این فرکانسها تاثیری در سرعت ندارند. البته اگر در اختیار اپراتورها قرار بگیرند، خوب است اما با باندهای فرکانسی ۲۳۰۰ و ۲۶۰۰ مگاهرتز هم می‌توان به همان عملکرد دست یافت.»

فیبر نوری ایرانسل

در این نشست همچنین فعالیت‌های ایرانسل در زمینه توسعه فیبرنوری نیز مورد سوال قرار گرفت. آنطور که مدیرعامل ایرانسل می‌گوید از یک سال گذشته ایرانسل بیش از ۲ میلیون پوشش فیبرنوری ایجاد کرده است.

عباسی آرند درمورد تعهدات ایرانسل برای اتصال به فیبر نوری گفت: «تعهد ایجاد ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار اتصال تا پایان سال برعهده ایرانسل است که البته شرایطی دارد. گاهی کار به دلیل همکاری نکردن شهرداری‌ها یا ممانعت مردمی در نصب تجهیزات و همچنین تامین مودم، به کندی پیش می‌رود؛ اما امیدواریم تا پایان سال بتوانیم به بخشی از تعهدات خود در این زمینه عمل کنیم.»

او در پاسخ به سوال «شبکه شرق» که بسیاری از کاربران از طولانی بودن روند راه‌اندازی سرویس‌ فیبرنوری ایرانسل شکایت دارند گفت: «براساس تعهدی که داریم و در سایت هم ذکر شده یک ماه بعد از ثبت درخواست ما این سرویس را راه‌اندازی می‌کنیم، اما در بعضی مواقع با اینکه ما در منطقه‌ای پوشش ایجاد کرده‌ایم به دلیل همکاری نکردن شهرداری یا مخابرات نمی‌توانیم مراحل فیبرکشی و نصب را انجام دهیم. در واقع این شرایط باعث می‌شود گاهی راه‌اندازی سرویس فیبر ایرانسل طولانی شود.»

ایرانسل از نگاه آمار

مدیرعامل ایرانسل در این نشست آمار کلی از وضعیت عملکرد این اپراتور نیز ارائه داد. براساس گفته‌های او از ابتدای  شکلگیری ایرانسل  تاکنون این اپراتور  ۱۰.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داده که تمام آن با استفاده از درآمد این شرکت بوده است. همچنین اپراتور دوم در این سال‌ها بیش از ۹۸ هزار میلیارد تومان از درآمد خود را در قالب حق‌السهم، مالیات، بیمه کارکنان و… به دولت پرداخت کرده است.

به گفته او سهم بازار ایرانسل در پایان سال گذشته به بیش از ۴۳ درصد و سهم از درآمد حوزه اپراتوری به نزدیک ۴۵ درصد رسیده است.

عباسی آرند از برنامه این شرکت برای ارائه سرویس ابری با همکاری اسنپ خبر داد و گفت: «مراکز داده ایرانسل از نظر تعداد و پراکندگی جغرافیایی حتی از شرکت ارتباطات زیرساخت نیز بیشتر است. ظرفیت مراکز داده ایرانسل در مجموع بیش از ۳۲۰۰ رک است و ۲۴۰ رک نیز در حال اجرا است و در برنامه توسعه نیز ۱۲۸۰ رک دیده شده است.»

پیشواز تصویری، پیامک ویدئویی، سرویس اعتباری، نمایش خانگی ایرانسل من، چت بات هوشمند و 5G FWA سرویس‌های جدیدی هستند که ایرانسل به زودی آنها را راه‌اندازی خواهد کرد.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها