|

چرا درگاه پرداخت دیجی‌کالا مسدود شد؟

مرکز تتا: بستن درگاه دیجیکالا به خواست ستاد مبارزه با قاچاق کالا بود

درگاه پرداخت دیجی‌کالا صبح امروز (۱ آبان) مسدود شد. پیگیری‌های «شبکه شرق» نشان می‌دهد این امر به دستور مرکز توسعه تجارت الکترونیک و به خواست ستاد مبارزه با قاچاق کالا انجام شده است.

مرکز تتا: بستن درگاه دیجیکالا به خواست ستاد مبارزه با قاچاق کالا بود
خبرنگار: مجتبی آستانه

درگاه پرداخت دیجی‌کالا صبح امروز (۱ آبان) مسدود شد. پیگیری‌های «شبکه شرق» نشان می‌دهد این امر به دستور مرکز توسعه تجارت الکترونیک و به خواست ستاد مبارزه با قاچاق کالا انجام شده است. «امین کلاهدوزان»، رئیس مرکز تجارت الکترونیک در گفت‌وگو با «شبکه شرق» اظهار داشت به دستور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و به علت اتمام مهلت دیجی‌کالا، اینماد این کسب‌وکار تعلیق و درگاه پرداخت آن مسدود شد.

او با بیان اینکه ماجرا به چهار ماه پیش باز می‌گردد، گفت: «کالایی که ممنوعیت واردات داشته یا از مبادی رسمی و قانونی وارد کشور نشده، قاچاق محسوب می‌شود. فروش کالای قاچاق ممنوع و حتی برای آن جرم‌انگاری شده است. ستاد مبارزه با قاچاق کالا از 4-5 ماه پیش به طور مکرر پیگیر این قضیه است که چرا پلتفرم‌های آنلاین، کالای قاچاق می‌فروشند؟ همان طور که در سطح فیزیکی با فروش کالای قاچاق برخورد می‌شود در سطح مجازی هم این موضوع نباید اتفاق بیفتد و طبق قانون نیز تخلفی برای یک سری پلتفم‌ها ثبت شد.»

کلاهدوزان

کلاهدوزان با اشاره به دستورالعمل اینماد گفت اگر تخلف صحیحی برای کسب‌و کار ثبت و طی 72 ساعت رفع نشود، منجر به تعلیق اینماد آن خواهد شد: «تخلف ثبت شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا درست بود و طبق بررسی‌های ما، برندهای قاچاق به فروش می‌رفتند.» 

به گفته او در این چهار ماه جلسات متعددی بین شرکت‌ها و ستاد مبارزه با قاچاق کالا برگزار و تصمیم گرفته شد تا فرصتی به پلتفرم‌ها داده شود: «یک سری از پلتفرم‌ها کالاهای خود را اصلاح کردند که در نتیجه تعلیق هم نشدند. یک سری هم مثل دیجی‌کالا هنوز این امر را اعمال نکرده‌اند.»

به باور رئیس مرکز تتا، زمانی که سایر پلتفرم‌ها را مجبور به تبعیت از قانون می‌کنی، اگر به پلتفرم دیگری اجازه فروش این دست کالاها را بدهی یعنی تبعیض ایجاد کرده‌ای که به هیچ عنوان نمی‌توان این کار را توجیه کرد.

با حذف کالاهای قاچاق، درگاه پرداخت دیجی‌کالا فعال می‌شود

کلاهدوزان اعلام کرد هر زمان که باقیمانده کالاهای قاچاق در دیجی‌کالا حذف شود و نهاد ناظر (ستاد مبارزه با قاچاق کالا) این موضوع را تایید کند، در کمتر از نیم ساعت اینماد این فروشگاه فعال می‌شود.

چنین وعده‌ای در حالی داده می‌شود که دیجی‌کالا بزرگترین فروشگاه آنلاین ایران است که بیش از 400 هزار کسب‌وکار، کالای خود را بر بستر آن عرضه می‌کنند. مسدودسازی درگاه پرداخت این مجموعه علاوه بر زیان مالی بسیار، کاربران را نیز بی‌اعتماد می‌کند. 

آیا راه‌حل بهتری برای رفع این مساله وجود نداشت؟ کلاهدوزان با اشاره به اینکه بارها به دیجی‌کالا هشدار داده‌اند، اظهار داشت در قانون ابزارهایی برای برخورد دیده شده مثل پلمب دفتر یا کل انبارها که این مسیر منجر به تعطیلی دو سه هفته‌ای کسب‌وکار می‌شد.

ضربه به فعالانی که شفاف عمل می‌کنند

دیجی‌کالا در بیانیه امروز خود، برخورد این چنینی با فروشگاه‌های آنلاین رسمی که در بستر شفاف کالاها را عرضه می‌کنند، را موجب ناامیدی فعالان اقتصاد دیجیتال و کوچ فروشندگان به فضاهای غیررسمی بدون هرگونه نظارت و درآمد مالیاتی دانست.

کلاهدوزان نیز این موضوع را قبول دارد و درباره تبعیض بین فروشگاه آنلاینی که شفاف عمل می‌کنند با فروشگاه‌های اینستاگرامی و فیزیکی گفت: «موافقم که باید برای پلتفرم‌های فروش آنلاین که به صورت شفاف کار می‌کنند باید تبعیض مثبت قائل شد. اولویت باید برخورد با قسمت‌هایی که شفاف نیستند و بخش عمده بازار را برعهده دارند، باشد. در حال پیگیری هستیم که اولویت برخورد در چنین موضوعاتی با فضای مجازی شفاف نباشد.»

به گفته او البته گزارش‌هایی مبنی بر برخورد با فروشندگان حضوری و فروشندگان اینستاگرامی نیز در این زمینه وجود دارد و تنها محدود به فروشگاه‌های آنلاین نمی‌شود: «برخورد در سطح فیزیکی به این صورت است که کل کالای قاچاق کشف شده را ضبط می‌کنند، اما به فروشگاه‌های آنلاین در این باره اخطار داده شده تا زودتر آنها را جمع کنند.»

او معتقد است شرایط فعلی نیز برای کسب‌وکارهای آنلاین کافی نیست و باید تبعیض مثبت‌تری برای همه آنها قائل شد: «اگرچه اینکه یک نفر خلاف می‌کند مجوز این نیست که بگویم من هم خلاف کنم.»

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها