|

افزایش آلودگی هوا و گردوغبار بی‌سابقه در قم؛ علت گردوغبار و وضعیت خطرناک هوای قم چیست؟/ ویدئو

آلودگی هوا و گردوغبار، همچنان در شهر قم ادامه دارد؛ شرایط جوی و هوای استان قم، در وضعیت خطرناک قرار دارد.

افزایش آلودگی هوا و گردوغبار بی‌سابقه در قم؛ علت گردوغبار و وضعیت خطرناک هوای قم چیست؟/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، آلودگی هوا و گردوغبار، همچنان در شهر قم ادامه دارد و شرایط جوی در این استان در وضعیت خطرناک قرار گرفته است.

اداره کل هواشناسی استان قم از صدور هشدار سطح نارنجی نسبت به افزایش سرعت وزش باد و تقویت الگوی انتقال گرد و خاک به استان و کاهش دید افقی و کیفیت هوا، تشدید آلودگی هوا و افزایش شاخص آلودگی هوا در حد بسیار ناسالم برای تمامی گروه‌ها خبر داد. از شهروندان قمی درخواست شده است تا در این شرایط از تردد غیرضرور در شهر خودداری کنند و بیماران قلبی و عروقی نیز نباید در محیط خارج از منزل، حضور یابند.

شدت آلودگی هوا و گرد و غبار در استان قم به گونه‌ای است که دید افقی به چندین متر کاهش یافته است.

تداوم گرد و غبار و آلودگی هوا در قم

آلودگی هوا و خیزش گردوغبار همچنان در شهر قم ادامه دارد و شرایط جوی در این استان در وضعیت خطرناک قرار دارد.

آلودگی هوا و خیزش گردوغبار، همچنان در شهر قم ادامه دارد و شرایط جوی در این استان در وضعیت خطرناک قرار دارد و این شرایط تا اواخر هفته جاری در قم ادامه خواهد داشت.

علت گردوغبار و آلودگی هوا در استان قم چیست؟

مدیرکل محیط زیست استان قم گفت: «شروع خیزش گردوغبار در روزهای اخیر و هفته گذشته عمدتاً از مناطق دشت کویر، استان‌های سمنان و اصفهان وارد شده بود و بخشی هم از کانون‌های داخلی استان است‌.»

محمدحسین بازگیر با اشاره به وضعیت ناسالم هوای استان در روز‌های اخیر گفت: «در روز‌های اخیر، بخش عمده‌ای از گرد و غبار‌ها از کانون‌های داخلی استان بوده است. میزان بارندگی امسال ما تقریبا ۵۰ میلی‌متر از سال گذشته بیشتر بوده است.»

بازگیر گفت: «به واسطه بارندگی خوبی که داشتیم، وضعیت اراضی آسیب دیده و کانون‌های گردوغبار استان مناسب‌تر از سال گذشته بود؛ بنابراین خیزش گردوغبار را دیرتر و کمتر شاهد بودیم.»

مدیرکل محیط زیست استان قم بیان کرد: «شروع خیزش گردوغبار در روز‌های اخیر و هفته گذشته عمدتا از مناطق دشت کویر، استان‌های سمنان و اصفهان وارد شده بودند. با بالا رفتن سرعت باد و گذشتن از بازه زمانی بارندگی‌ها، بخشی از کانون‌های داخلی از شرق استان را نیز داریم. با پیگیری‌هایی که توسط مسئولان استان و همکاران ما در دستگاه‌های دیگر با موضوع بحث گردوغبار انجام شد، این معضل یکی از ۳ مسئله اصلی استان به عنوان یکی از اولویت‌ها شناخته شد.»

بازگیر تصریح کرد: «مبحث گردوغبار تنها مربوط به زمان حال نیست و در طول سالیان این اتفاق افتاده است. ما برای پیگیری مطالعات و منشأیابی زیادی را انجام داده‌ایم. کارگروه‌های غیرفعال را به صورت مستمر فعال کرده‌ایم.»

مدیر کل محیط زیست استان قم اظهار داشت: «۲۲ دستگاه در حوزه گردوغبار وظیفه دارند. وظیفه ما به عنوان محیط زیست رصد، پایش و دیده‌بانی است. اقدامات ما به همراه هواشناسی هشدار، سنجش و یافتن مناطق درگیر در استان است. ما درحال تکمیل شبکه هستیم. شبکه دیده‌بانی جزو شبکه‌های بسیار کامل ما است. ۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قنوات، پردیسان و کوه‌سفید اضافه کرده‌ایم. ایستگاه‌های سطح شهر را نیز به‌روزرسانی کرده‌ایم.»

بازگیر گفت: «کار‌های اجرایی در این حوزه را انجام داده‌ایم. اطراف جاده گرمسار ۵۰۰ هکتار درختکاری، کاشت طاق و گیاهان صورت گرفته است. منابع طبیعی حدود ۱۰۰۰ هکتار را در بخش دیگری دنبال کرده است.»

مدیرکل محیط زیست استان قم بیان کرد: «در مجموع برای عرصه‌های آسیب‌دیده تاکنون، نزدیک به ۱۳ هزار هکتار درختکاری، کاشت طاق و کاشت گونه‌های گیاهی مناسب منطقه صورت گرفته است.»

او تاکید کرد: ما نزدیک به ۳۰ هزار عرصه بحرانی و کانون آسیب‌دیده داریم. این کانون‌ها با کوچکترین وزش باد خیزش گردوغبار ایجاد می‌کنند. ۳۰ هزار هکتار از اراضی باقی مانده و فقط ۱۳ هزار هکتار آن احیا و بیابان‌زایی شده است.

بازگیر عنوان کرد: «باتوجه به اینکه حقابه‌ها را نداریم و با معضل خشکسالی نیز روبرو هستیم، برگردان این وضعیت یک کار پرهزینه، پردامنه و همه‌گیری است. ما در حوزه تکالیف و اختیارات قانونی دستگاهی خود، باید با منابع آلاینده برخورد کنیم.»

مدیر کل محیط زیست استان قم در پاسخ به این سوال که «چرا محیط زیست در زمینه کوتاهی کرده است»، گفت: «تا امروز بیش از ۱۰۰ منبع آلاینده را شناسایی و پیگیری‌های لازم را در حدود اختیارات خود انجام داده‌ایم.»

تعطیلی ادارات در پی آلودگی هوا در قم

کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای قم ادارات استان را از ساعت ۱۱ صبح امروز «سه‌شنبه، ۱۹ تیر ۱۴۰۳»، در پی آلودگی هوا تعطیل اعلام کرد.

با توجه به هشدار سطح نارنجی اداره کل هواشناسی استان قم در خصوص افزایش سرعت وزش باد و تقویت الگوی انتقال گرد و خاک به استان و کاهش دید افقی و کیفیت هوا، تشدید آلودگی هوا و افزایش شاخص آلودگی هوا در حد بسیار ناسالم برای تمامی گروه‌ها و همچنین ضرورت مدیریت مصرف انرژی، کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای قم ادارات استان به جز دستگاه‌های خدمات رسان و اداراتی که دارای نوبت کاری یا کشیک هستند را از ساعت ۱۱ صبح امروز سه شنبه ۱۹ تیرماه تعطیل اعلام کرد.

از ابتدای هفته جاری آلودگی شدید هوا ناشی از خیزش گرد و غبار سبب شده تا روز دوشنبه نیز تعطیل اعلام شود.

از شهروندان قمی درخواست شده تا در این شرایط از تردد غیرضرور در شهر خودداری کنند و بیماران قلبی و عروقی نیز نباید در محیط خارج از منزل حضور یابند.

در برخی از ساعت‌ها، شدت گرد و غبار در استان قم به گونه‌ای است که دید افقی به چندین متر کاهش یافته است.

 

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها