|

اطلاعیه مهم درباره آزادسازی بقعه یوسف رضای قائمشهر

اوقاف مازندران درباره آزادسازی بقعه یوسف رضای قائمشهر اطلاعیه‌ای صادر کرد.

اطلاعیه مهم درباره آزادسازی بقعه یوسف رضای قائمشهر

به گزارش شبکه شرق، روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه مازندران درخصوص درخصوص آزادسازی بقعه امام‌زاده یوسف‌ رضای قائمشهر  اطلاعیه‌ای صادر کرد.

اداره اوقاف و امور خیریه مازندران اعلام کرد: «طی روزهای اخیر، مطالبی در خصوص تخریب بخشی از بیمارستان رازی قائمشهر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که متاسفانه با وارونه‌سازی اصل ماجرا و نسبت دادن ساختمان جدید بیمارستان به محل اجرای حکم و همچنین ایجاد دوگانه وقف و بیمارستان موجب تشویش اذهان عمومی شده است.

روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران ضمن رد جوسازی‌ها و بی‌اخلاقی‌ها در خصوص آزادسازی بقعه متبرکه امامزاده یوسف‌رضا (ع) شهرستان قائمشهر، به استحضار مردم شریف می‌رساند:

۱‌- بقعه مبارکه حضرت امامزاده یوسف رضا(ع) یکی از باسابقه‌ترین بقاع استان و مورد توجه ویژه قاطبه مؤمنین و مردم ولایی منطقه بوده و است که تنها قدمت یکی از موقوفات مرتبط با بقعه مذکور به قرن نهم هجری قمری به نام موقوفه آقارستم روزافزون می‌رسد.

۲‌- مع‌الاسف در دوران پهلوی اول، نماینده تام‌الاختیار او فردی به نام «محمود افشار طوس» به عنوان سربلوک مازندران، گیلان و گرگان که مسئول اجرای طرح تملک دارایی بوده، حدود سال‌های ۱۳۱۰ نسبت به تخریب بقعه امام‌زاده یوسف رضا(ع) و ساخت درمانگاه در همان موقعیت اقدام کرده است.

۳‌- بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، نظر به اینکه پیگیری‌های مکرر اوقاف و امور خیریه به منظور آزادسازی بقعه ثمربخش نبود، با طرح موضوع در کمیسیون محترم ماده «۲» آیین‌نامه اجرایی قانون ابطال… نظریه غیرشرعی بودن خروج از وقف و تخریب قبر و بقعه و بارگاه مذکور صادر شد.

۴- تصمیم فقهای محترم کمیسیون ماده دو نیز مورد توجه مسئولین درمانی استان و شهرستان واقع نشد و لذا پرونده با خواسته احراز وقفیت در محاکم قضائی مطرح و در نهایت احکام له مراجع بدوی و تجدیدنظر در شعبه ۲۳ دیوان عالی کشور تایید و وقفیت مقدار مساحت ۶ هزار و ۲۴۸ مترمربع که محل آرامگاه شریف امامزاده یوسف رضا‌(ع) است، محرز و قطعی شد.

۵- احراز وقفیت و اثبات وجود بقعه در محاکم قضایی نیز مورد توجه مسئولان درمانی استان و شهرستان واقع نشد و اوقاف و امور خیریه را ناگزیر به طرح دعوای خلع‌ید و قلع و قمع مستحدثات بیمارستان در محاکم قضائی نمود که دادنامه قطعی له بقعه صادر شد.

۶- با توجه به اجراییه صادر شده دانشگاه علوم پزشکی به منظور انتقال بیماران درخواست مهلت کرد که اوقاف به جهت مساعدت در تاریخ ۰۷/‌۰۴/‌۹۳‬ تنها بخشی از حکم را اجرا کرده است تا مجموعه بیمارستان رازی نسبت به انتقال بیماران و تجهیزات منصوب اقدام کند.

۷- متعاقب پیگیری مجدد جهت اجرای کامل حکم، دانشگاه علوم پزشکی استان درخواست تعویق اجرای کامل حکم تا تکمیل ساختمان جدید بیمارستان را نمود که در نهایت ضمن تعیین مهلت، مورد موافقت قرار گرفت.

۸- به رغم اینکه اطاله در ساخت و تکمیل بیمارستان که ظاهراً به دلیل مضیقه مالی بوده با اغماض اوقاف همراه شد، لیکن افتتاح و بهره‌برداری کامل ساختمان جدید بیمارستان نیز موجب وفای به عهد دانشگاه علوم پزشکی مازندران در آزادسازی بارگاه مطهر امامزاده یوسف رضا‌(ع) نشد.

۹- مسئولان محترم بیمارستان به رغم استفاده‌های غیرضروری از بخش‌های زیادی از ساختمان فرسوده و قدیمی که موضوع حکم صادره است (مانند انباری، فروشگاه تعاونی و غیره) مانع اجرای حکم و در نتیجه تداوم هتک حرمت به بقعه مذکور می‌شوند.

۱۰- با توجه به اینکه اجرای حکم نسبت به ساختمان قدیمی و فرسوده بیمارستان، مقدمه اجتناب ناپذیر شروع عملیات احداث بارگاهی مناسب برای آن امامزاده واجب التعظیم و زوار ایشان است، مساعدت و همراهی مردم شرف مورد انتظار و امتنان است.

۱۱- اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران که خود جزو نهادهای خدمات‌رسان است، سالانه از محل موقوفات اقدام به ترخیص بیماران نیازمند از بیمارستان رازی قائمشهر می‌کند و یا با پرداخت هزینه دارو و درمان بیماران کم‌برخوردار از بیماران این بیمارستان حمایت مالی می‌کند که درنتیجه اداره‌کل اوقاف و نهاد مقدس وقف، خود پشتیبان دستگاه سلامت جامعه است.

۱۲- اوقاف مازندران تنها نهاد فرهنگی و مذهبی استان است که طی چندسال اخیر آمادگی خود را برای ساخت بیمارستان فوق تخصصی سرطان از محل وقف در شهرستان چالوس اعلام کرده که تاکنون همکاری لازم ازسوی مسئولان مربوطه صورت نگرفته است. این اداره‌کل با تجهیز بیمارستان امام خمینی‌(ره) ساری به ارزش ده‌ها میلیارد تومان از محل وقف نه تنها خود مدافع سلامت جامعه است، بلکه به دنبال احداث بیمارستان برای آحاد مختلف جامعه است.»

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها