|

اطلاعیه تغییر ساعت کاری و تعطیلی ادارات در شهرها و استان‌های کشور؛ «تهران» شنبه و یکشنبه تعطیل شد؟/ ویدئو

آخرین اخبار و جزئیات تعطیلی و کاهش ساعت کاری به دلیل گرما و افزایش شدید دما اعلام شد. دولت اختیار را به معاون اول و جمعی از وزرا داده است تا موضوع تعطیلی ادارات و دستگاه‌های دولتی و خصوصی به دلیل افزایش بی‌‌سابقه دما و گرمای هوا را بررسی کنند. اوج گرما و افزایش دما در روزهای آینده، شنبه و یکشنبه خواهد بود؛ دمایی که به گفته کارشناسان، با رکورد‌شکنی، به بحرانی‌ترین حالت می‌رسد و می‌تواند جان بگیرد.

اطلاعیه تغییر ساعت کاری و تعطیلی ادارات در شهرها و استان‌های کشور؛ «تهران» شنبه و یکشنبه تعطیل شد؟/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص تعطیلی ادارات و دستگاه‌های دولتی و خصوصی به دلیل افزایش دما و موج جدید گرما گفت: «استانداران براساس اقلیم و شرایطی که در هر استان حاکم است، تصمیم می‌گیرند که ادارات و کارخانه‌ها را تعطیل کنند یا ساعات اداری کم شود.»

گرما و افزایش شدید دما، وضعیت بغرنجی در شهر‌های مختلف، از جمله شهر‌های آلوده به وجود آورده است. برخی کارشناسان مدعی‌اند که این افزایش دما، در کنار آلودگی‌های موجود و قرارگیری موج فرابنفش در وضعیت ناهنجار، سلامت مردم را به شدت به خطر می‌اندازد و باید شهر‌های بزرگ در روز‌های پیش‌رو، تعطیل شوند. دولت اختیار را به معاون اول و جمعی از وزرا داده است تا موضوع تعطیلی ادارات و دستگاه‌های دولتی و خصوصی به دلیل افزایش بی‌‌سابقه دما و گرمای هوا را بررسی کنند. اوج گرما و افزایش دما در روزهای آینده، شنبه و یکشنبه خواهد بود؛ دمایی که به گفته کارشناسان، با رکورد‌شکنی، به بحرانی‌ترین حالت می‌رسد و می‌تواند جان بگیرد. در بیشتر مناطق کشور، روند تدریجی افزایش دما تا ۵۰درجه پیش‌بینی شده است.

حسین ظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: «در ارتباط با موج هوای گرم پیش‌و که در هفته آینده با آن مواجه هستیم، با توجه به اینکه استان‌ها وضعیت متفاوتی دارند و ممکن است برخی از استان‌هایی که وضعیت بهتری در شمال غرب داشته باشند خیلی درگیر با موج گرما نباشند و بیشتر استان‌های مرکزی و جنوبی درگیر این بحث باشند.»

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: «بنابراین اختیار به استان‌ها داده شده که با توجه به بوم و اقلیم و میزان گرمای استان، در ستاد استانی تصمیم گیری کرده و متناسب با آن پیشنهادات خود را اطلاع رسانی کنند ممکن است یک استان ساعات اداری را کم کند یا یک استان در یک روز خاص تعطیل کند یا در همان روز استان دیگری کارخانه‌های پرمصرف را تعطیل کند پس این اختیار به استان‌ها داده شده که بنا به وضعیت گرمایی که دارند، خودشان تصمیم گیری کنند. این تصمیمات ممکن است استان به استان متفاوت باشد.»

تعطیلی ادارات در استان تهران

مدیرعامل توانیر گفت: «فعلاً تصمیم بر تعطیلی گرفته نشده و اگر احتمال دهیم، نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز برقی باشیم، برای تهران درخواست تعطیلی شنبه را مطرح خواهیم کرد.»

«مصطفی رجبی مشهدی» مدیرعامل توانیر، گفت: «فعلاً تصمیم بر تعطیلی گرفته نشده ولی اطلاعات هواشناسی را بررسی می‌کنیم و اگر پاسخگوی نیاز برقی کشور نباشیم، برای تهران درخواست تعطیلی شنبه را مطرح می‌کنیم. اگر بانک‌ها و بخش خصوصی هم در کنار ادارات دولتی تعطیل شود، قطعاً در کاهش مصرف برق موثرتر است.»

تعطیلی و کاهش ساعت کاری ادارات استان خوزستان

ساعت کاری ادارات خوزستان شنبه هفته آینده «ششم مردادماه»، به دلیل افزایش دما، ۲ ساعت کاهش یافت.

با توجه به هشدار سطح نارنجی هواشناسی خوزستان در خصوص پیش‌بینی رخداد دماهای بالا از روز چهارشنبه تا اوایل هفته آتی، درخواست شرکت‌های برق جهت مدیریت مصرف برق، بررسی موضوع در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران استان و به منظور حفظ سلامت عمومی، مدیریت بهینه مصرف و پایداری شبکه برق مقرر شد زمان اتمام فعالیت حضوری ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان در روز شنبه مورخ «۶ مردادماه ۱۴۰۳» ساعت ۱۱ و مابقی ساعات موظف اداری به صورت دورکاری است.

گفتنی است، دورکاری مذکور شامل مراکز امدادی، درمانی، بهداشتی، اورژانس، آتش‌نشانی‌ها، بیمارستان‌ها و بخش‌های عملیاتی دارای نوبت کاری، تولیدی و ارائه‌دهنده خدمات عمومی و شهری شهرداری‌ها نمی‌شود. همچنین امتحانات دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و سایر آزمون‌ها بدون تغییر و مطابق برنامه اعلام شده در تاریخ مذکور برگزار خواهند شد.

تعطیلی و کاهش ساعت کاری ادارات استان آذربایجان غربی

بر اساس اعلام معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار آذربایجان‌ غربی، ساعات کاری دستگاه‌های اجرایی آذربایجان‌غربی در روزهای ۶، ۷ و ۸ مرداد ماه کاهش یافت.

بر اساس اعلام معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار آذربایجان‌غربی، حسب موافقت و دستور مقام عالی استان در راستای مدیریت مصرف برق و با هدف کمک به پایداری برق خانگی و تامین برق بخش تولید، صنعت و کشاورزی، با توجه به روند افزایشی دما در روزهای آتی و پیش بینی هوای گرم در هفته آینده، ساعات کار دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها، مؤسسات، نهادهای عمومی غیردولتی، شهرداری‌ها، بانک‌ها، شرکت‌های بیمه‌ای و دانشگاه‌های سراسر استان در تاریخ‌های ۶ و۷ و ۸ مرداد ماه، از ۶ صبح تا ۱۱ ظهر خواهد بود؛ لذا بر این اساس اقدامات لازم در راستای رعایت صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌بایست توسط دستگاه‌های اجرایی صورت پذیرد.

۱- روشن و خاموش‌کردن سیستم‌های سرمایشی یک ساعت بعد از ورود و یک ساعت قبل از خروج در ادارات مورد تأکید است.

۲- جهت رعایت ماده «۸۷» قانون مدیریت خدمات کشوری، مدیران موظف هستند کسری ساعت را به صورت دورکاری و با برنامه‌ریزی و نظارت دقیق مقررات جبران کنند.

۳- دستگاه‌های خدمات رسان، نیروهای دارای نوبت کاری شیفت‌گردان، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مشمول کاهش ساعت کاری ادارات نبوده و فعالیت این مراکز به روال عادی است.

تعطیلی و کاهش ساعت کاری ادارات استان خراسان شمالی

مدیرکل حوزه استاندار خراسان شمالی گفت: «ساعات کاری ادارات خراسان شمالی با هدف کنترل مصرف برق، در روزهای شنبه و یکشنبه کاهش پیدا کرد.»

محمدتقی ولیان، مدیرکل حوزه استاندار خراسان شمالی اعلام کرد: «مطابق تصمیمات اتخاذشده برای کاهش مصرف برق، ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی خراسان شمالی در روزهای شنبه و یکشنبه کاهش یافت. بر این اساس ساعت کاری ادارات خراسان شمالی در روزهای شنبه و یک‌شنبه، از ۶ تا ۱۱ خواهد بود.»

تعطیلی و کاهش ساعت کاری ادارات استان فارس

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس گفت: «گرمای هوا سبب کاهش ساعت کاری ادارات فارس و تعطیلی روز یکشنبه ۷ مرداد ماه در این استان شد.»

محسن نعمتی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس گفت: «به علت ماندگاری گرمای هوا، ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های استان در هفته پیش رو از شنبه ۶ مرداد تا آخر هفته تغییر کرد.»

نعمتی اظهار کرد: «با استناد به مصوبه کارگروه مدیریت مصرف انرژی استان و تایید استاندار فارس، ساعت کار همه دستگاه‌های اجرایی استان (موسسات عمومی دولتی و غیردولتی و بانک‌ها) از روز شنبه ۶ مرداد تا آخر هفته از ساعت ۶ صبح تا ۱۱ تعیین شده است و کسری ساعت موظفی به صورت دورکاری و با برنامه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی براساس مقررات، جبران می‌شود. براساس این مصوبه، همه دستگاه‌های دولتی به غیر از بانک‌ها و دستگاه‌های خدمت رسان روز یکشنبه «۷ مرداد» تعطیل هستند و مدیران دستگاه‌های اجرایی موظفند نسبت به برنامه ریزی و نظارت بر دورکاری کارکنان و کنترل آن، اقدام کنند. بیمارستان‌ها، مراکز امدادی و اتفاقات، خدمات امداد جاده‌ای، مراکز خدمات بهداشتی و درمانی، اورژانس، بخش‌های عملیاتی و دارای نوبت کاری، آتش‌نشانی و مراکز انتظامی، بخش عملیاتی خدمات پست و تأمین کالاهای ضروری، باید براساس روال قبل ارائه خدمت کنند.»

درخواست تعطیلی شنبه در تهران

مدیرعامل توانیر گفت: «فردا اطلاعات هواشناسی را بررسی می‌کنیم و اگر احتمال بدهیم نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز برقی باشیم، برای تهران درخواست تعطیلی شنبه را مطرح می‌کنیم.»

مهدی عباس‌نژاد، کارشناس اقلیم و هواشناسی، درباره آخرین وضعیت آب و هوایی گفت: «شرایط بسیار دشواری در کشور حکمفرما شده گرما به اوج خود رسیده و شاهد آن هستیم که رکورد‌های گرمایی یکی یکی شکسته می‌شوند. در یک هفته گذشته ناهنجاری‌های دمایی در برخی از نقاط کشور دیده شده و در منطقه جنوب شرق ایران رکورد ۳۰ ساله دما شکسته شد.

او افزود: «در روز‌های پیش‌رو، به ویژه در یکشنبه و شنبه هفته آینده، پایتخت به بحرانی‌ترین حالت می‌رسد و احتمال رکورد شکنی دما وجود دارد.»

او در رابطه با آثار افزایش دما بر سلامتی جامعه اظهار داشت: «شرایط ناهنجاری دمایی برای انسان‌ها بسیار مضر است چرا که هر یک درجه گرما می‌تواند ابتلا به انواع بیماری‌ها را تشدید کرده و همچنین زمینه آسیب‌های غیر قابل جبران از جمله آسیب‌های مغزی را تشدید کند. علاوه بر گرما موج اشعه فرابنفش هم در حالت اکستریم یا ناهنجار قرار گرفته و هر دقیقه ماندن زیر آفتاب در این شرایط به معنای نزدیک شدن سرطان پوست به انسان است.»

این کارشناس اقلیم ضمن انتقاد از دولت در توصیف شرایط گرمایی بیان کرد: «شرایط بسیار بغرنج است و تعجب می‌کنم دولت چرا مطابق قانون، پروتکل‌ها و مثل سایر کشور‌های دنیا اعلام شرایط بحرانی نمی‌کند. تعطیلی همه فعالیت‌ها از جمله ادارات در روز‌هایی که دما به حداکثر خود می‌رسد یک تقاضا از دولت نیست بلکه یک قانون است و باید در دستور کار قرار گیرد.»

عباس‌نژاد درباره لزوم تعطیل کردن روز‌های پیش‌رو گفت: «در صورتی که تعطیلی در دستورکار هیات دولت نباشد به معنای آن است که سلامت مردم برای آن‌ها اهمیتی ندارد؛ تهران روز سه‌شنبه هفته آتی برای تحلیف تعطیل می‌شود و باید منتظر ماند و دید آیا جان مردم کم ارزش‌تر از مراسم تحلیف است و مسئولین برای حفظ سلامتی مردم چه اقدامی می‌کند.»

این خبر در حال به‌روزرسانی است...

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها