|

گزارش جامع جاباما: فقط ۳۶ درصد مردم سفر می‌کنند

جاباما که یکی از بازیگران اصلی بازار پلتفرم‌های رزرو اقامتگاه‌های غیرهتلی است، گزارش عملکرد خود در سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد.

گزارش جامع جاباما: فقط ۳۶ درصد مردم سفر می‌کنند

این گزارش شامل بخش‌های مختلفی است و آمارهای جذابی از بازار اقامتگاه ایران، تعداد مهمانان، میزبانان و اقامتگاه‌ها و پراکندگی آن‌ها در استان‌های مختلف در آن آورده شده است.

نکته جالب اینجاست که تنها ۷ درصد بازار ۱۸ هزار میلیاردی اقامتگاه در ایران مربوط به بازار کسب‌وکارهای آنلاین می‌شود و هنوز بخش عمده این بازار در دست بازیگران سنتی این تجارت است.

اندازه بازار اقامتگاه در ایران ۱۸ هزار میلیارد تومان است و بیش از ۷ میلیون رزرو در این بازار صورت گرفته است.

جاباما در گزارش خود می‌گوید به‌طور متوسط ۵۰ هزار میزبان و ۱۰۰ هزار اقامتگاه در کشور وجود دارد. همچنین متوسط مدت‌زمان اجاره ۷.۲ روز و متوسط تعداد مهمانان در هر سفر، ۳.۲ نفر است.

نقشه پراکندگی ظرفیت اقامتگاه‌ها در گزارش جاباما نشان می‌دهد که بیشترین اقامتگاه‌ها در استان‌های خراسان رضوی، تهران، مازندران، گیلان، اصفهان، فارس و هرمزگان قرار دارند. این درحالی است که بیشترین نرخ اشغال اقامتگاه مربوط به استان‌های خراسان شمالی، لرستان، خراسان جنوبی، قزوین و همدان است.

۶۵ درصد کاربران را جوانان تشکیل می‌دهند

جاباما می‌گوید بیش از ۱۸ هزار اقامتگاه فعال در پلتفرمش قابل رزرو هستند که این مقدار در مقایسه با سال گذشته، بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

طبق اطلاعات منتشر شده در گزارش جاباما، بیش از ۵۰ درصد از جمعیت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری کاربران فعال این پلتفرم را ساکنان استان تهران تشکیل می‌دهند و تعداد آن‌ها در مقایسه با مدت مشابه قبل، ۲۲۳ درصد رشد داشته است.

مطابق با این گزارش، ۶۵ درصد از کاربران بازار آنلاین اقامت در ایران را ۱۸ تا ۳۴ ساله‌ها تشکیل می‌دهند و ۶۹ درصد از اقامتگاه‌ها را همین گروه سنی به‌صورت آنلاین رزرو می‌کنند.

همچنین ۶۹ درصد از کل سفارش‌های جاباما را کاربران ۱۸ تا ۳۴ سال ثبت می‌کنند. ۲۳ درصد سفارش‌ها توسط کاربران ۳۵ تا۵۴ سال و ۸ درصد آن‌ها نیز توسط کاربران بالای ۵۵ به ثبت می‌رسد.

2

گزارش جاباما در سال ۱۴۰۱ می‌گوید تعداد کاربرانی که اقامتگاه خود را از طریق سایت و وب‌اپلیکیشن رزرو می‌کنند، ۵ برابر بیشتر از کاربرانی است که اقامتگاه خود را از طریق اپلیکیشن رزرو می‌کنند. بازدید از اپلیکیشن و وب‌سایت نیز نسبت به سال گذشته با رشد ۲۳۵ درصدی همراه بوده است.

فقط ۳۶ درصد مردم سفر می‌کنند

«احمد ایزدپور»، مدیرعامل جاباما، در گزارش جاباما یادداشتی را منتشر کرده و نوشته است: «علی‌رغم سهم بازار ۷ درصدی آنلاین و تلاش‌های ما در جاباما برای چندبرابرشدن این سهم، معتقدیم که هنوز راه زیادی برای ارائه ارزش واقعی و تحول‌سازی برای مهمانان و میزبانان وجود دارد. بازار اقامتگاه‌های غیرهتلی در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین امکان‌های سفر برای همه بوده است. با‌این‌وجود با توجه به اوضاع اقتصادی کنونی، مقوله سفر هنوز برای ۴۰ درصد از مردم ایران امکان‌پذیر نیست.»

اما نکته قابل تامل اینجاست که براساس اطلاعات مندرج در این گزارش، تنها ۳۶ درصد مردم کشور سفر می‌کنند!

 

گزارش جاباما نشان می‌دهد تعداد کل کاربران این پلتفرم در سال ۱۴۰۱ به ۲.۳ میلیون نفر رسیده است. همچنین ۳۶۱ شهر، ۱۸ هزار اقامتگاه و ۸ هزار و ۶۰۰ میزبان در این پلتفرم فعال هستند.

طبق آمار جاباما، تعداد رزرو کل در سال ۱۴۰۱ رشد ۳.۲ برابری داشته است. مبلغ فروش این پلتفرم نیز در سال گذشته رشد ۴.۶ برابری را تجربه کرده. این رشد‌ در سالی رخ داده است که در نیمی از آن بحران‌هایی در کشور وجود داشت.

 

اما اعمال محدودیت‌های اینترنتی طی ۱۰ ماه گذشته و شرایطی که در ابتدای پاییز به‌دنبال حوادث جامعه در کشور ایجاد شد، فعالیت‌های بازاریابی کسب‌وکارها را با چالش مواجه کرده است.

میزان فروش جاباما نیز در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش چشمگیری داشته است. این مسئله احتمالاً به توقف کمپین‌های بازاریابی این پلتفرم هم‌زمان با حوادث جامعه مربوط می‌شود.

3

۲۲۳ درصد رشد در یک سال

در سال ۱۴۰۱، تعداد کل کاربران فعال جاباما به بیش از ۲.۳ میلیون نفر رسید. این عدد در مقایسه با سال گذشته ۲۲۳ درصد رشد داشته است. داده‌های موجود در بخش کاربران گزارش جاباما نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد از کاربران جاباما ساکن تهران هستند که به مناطق مختلفی از ایران سفر می‌کنند.

در پاییز سال ۱۴۰۱ با وجود اینکه کمپین‌های بازاریابی این پلتفرم هم‌زمان با حوادث جامعه متوقف شد، تعداد کل کاربران فعال جاباما به بیش از ۲.۳ میلیون نفر رسید. این عدد در مقایسه با سال گذشته ۲۲۳ درصد رشد داشته است.

از طرفی تعطیلات نوروزی و البته روزهای آخر اسفندماه یکی از پرسفرترین ایام در کشور است. آمار ارائه‌شده در گزارش جاباما نیز این نکته را تأیید کرده و نشان می‌دهد پرسفارش‌ترین روز در سال ۱۴۰۱ مربوط به ۲۸ اسفندماه است. ۳ فروردین‌ماه نیز بیشترین روز اقامت در سال گذشته بوده و بیشترین روز ورود به اقامتگاه نیز مربوط به آخرین روز از آخرین‌ماه سال، یعنی ۲۹ اسفند است.

میزان مشارکت کاربران در امتیازدهی به این پلتفرم در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته نیز نزدیک به سه‌برابر شده است.

جاباما برای توسعه گردشگری کشور نیز اقداماتی انجام داده که در این گزارش به آ‌ن‌ها اشاره شده است. جاباما در تفسیری درست، سفر را به رفتن به یک «جا» تعبیر کرده. جاباما معتقد است اگر این «جا» یک مکان «بوم‌گردی» باشد، به توسعه اقتصاد گردشگری کمک بیشتری خواهد کرد. درواقع باید گفت بوم‌گردی به اشتغال‌زایی منجر خواهد شد و رشد این مراکز طی سال‌های اخیر نشان از چند نکته دارد؛ یکی تلاش پلتفرم‌های آنلاین برای جا‌انداختن چنین مکان‌هایی و دیگری پایین‌آمدن قدرت اقتصادی مردم در سفرها و ترجیح آن‌ها برای استفاده از مراکز بوم‌گردی به‌جای هتل‌ها. مراکز بوم‌گردی می‌توانند امکاناتی مشابه با هتل و تجربه‌ای فراتر از اقامت در یک هتل را برای مهمانان خود بیافرینند و جاباما با علم بر این موضوع، به چرخه توسعه بوم گردشگری کمک کرده است.

ایجاد مراکز بوم‌گردی در نقاط دورافتاده و کمتر شناخته‌شده اما بکر می‌تواند منجر به خلق تجربه‌هایی ناب برای مشتریان شود. درواقع ایجاد چنین مراکزی درنهایت به توسعه اقتصاد بوم گردشگری منجر خواهد شد و مدیران مراکز بوم‌گردی نیز در این راه همراه جاباما هستند. براساس گزارش این پلتفرم، جاباما در سال گذشته به میزبانان خود در سراسر ایران کمک‌های مختلفی ازجمله آموزش و برندینگ ارائه داده که به افزایش تقاضا و توسعه مراکز آن‌ها منجر شده است.

آموزش‌هایی که جاباما به میزبانان خود ارائه می‌کند منجر به مهمان‌نوازی بهتر برای مسافرین خواهد شد و واضح است که مهمان‌نوازی بهتر می‌تواند تجربه یک سفر را دگرگون سازد. آموزش در این حوزه می‌تواند مدیریت مالی، مدیریت عملیات، مدیریت کارکنان و مدیریت شبکه‌های اجتماعی این افراد و کسب‌وکارهایشان را آسان‌تر کرده و به فروش آن‌ها بیفزاید.

جاباما معتقد است افزایش نرخ اشتغال اقامتگاه با مثبت‌بودن بازخورد ثبت‌شده مشتریان، توسعه خدمات و کیفیت، تمایل مشتریان بالقوه بعدی و افزایش درآمد اقامتگاه رقم خواهد خورد. همچنین مراکز بوم‌گردی باید تبدیل به جایی شوند که فقط کاربران اهل سفر تبدیل به استفاده‌کنندگان آن نشوند و همه مردم ایران به تجربه اقامت در چنین جاهایی روی بیاورند. دسترس‌پذیرتر کردن این اقامتگاه‌ها و تعادل هزینه‌های اقامت در ‌آن‌ها ازجمله مواردی است که می‌تواند باعث افزایش تقاضای عموم برای اقامت در این مکان‌ها شود.

جاباما در گزارش خود اعلام کرده است که تنها ۳۶ درصد مردم کشور سفر می‌کنند و ۱۵ درصد از این تعداد به اقامتگاه‌های بومی به‌جز هتل می‌روند. این آمار باید در سال‌های آینده بیشتر شود و پلتفرم‌های آنلاین و نقش آن‌ها در توسعه این زیست‌بوم می‌تواند به این رشد کمک کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها