|

با اتوبوس سفر کنیم یا قطار؟

هنگامی که تصمیم می‌گیریم به جایی سفر کنیم، انتخاب وسیله نقلیه بسیار اهمیت می‌یابد. طبیعتا این انتخاب تحت تاثیر امکانات و مکان قرارگیری شهر مقصد است. برخی شهرها به ایستگاه راه آهن دسترسی ندارند. برخی دیگر فاصله زیادی تا شهر ما دارند و نمی‌توان با اتوبوس فاصله موردنظر را طی کرد. هنگام انتخاب وسیله نقلیه باید تمامی این عوامل را کنار یکدیگر قرار داد. خوشبختانه امروزه وسیله نقلیه هرچه باشد، می‌توان بلیط آن را از اسنپ تریپ تهیه کرد.

با اتوبوس سفر کنیم یا قطار؟

قیمت بلیط قطار و اتوبوس

در انتخاب بین قطار و اتوبوس، یکی از مهم‌ترین عوامل، قیمت است. بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند گزینه‌ای را انتخاب کنند که هزینه کمتری دارد. به همین دلیل، اتوبوس رایج‌ترین وسیله برای سفرهای بین شهری محسوب می‌شود.

بلیط قطار انواع مختلفی دارد. قطارها به 3، 4، 5 ستاره و لوکس تقسیم می‌شوند. بالا رفتن ستاره‌ها به معنی افزایش خدمات و امکانات و در نتیجه، گران‌تر بودن بلیط است. قیمت بلیط برخی قطارها که به آن‌ها قطار اتوبوسی گفته می‌شود، از قطارهای کوپه‌ای بالاتر است.

اتوبوس‌ها نیز دو نوع معمولی و VIP دارند. هنگام خرید اینترنتی بلیط اتوبوس می‌توانید نوع آن را انتخاب کنید. قیمت بلیط اتوبوس‌های معمولی، ارزان‌تر است. اتوبوس‌های VIP امکانات بیشتری را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. این امکانات شامل صندلی‌های راحت‌تر، پریز برق، مانیتور، یخچال و ... می‌شوند.

انتخاب بر اساس مقصد سفر

محل شهری که می‌خواهید به آن سفر کنید، در انتخاب بین قطار و اتوبوس بسیار مهم است. به طور کلی، در تمامی جهان، مسیرهای جاده‌ای از مسیرهای ریلی گسترده‌تر هستند. به همین دلیل، تقریبا به تمامی شهرهای کشور (به جز جزیره‌ها) می‌توان با اتوبوس سفر کرد. به بعضی از شهرها نمی‌توان با قطار سفر کرد. دلیل این امر، فاصله زیاد با مسیرهای ریلی و نداشتن ایستگاه راه آهن است. 

انتخاب بر اساس فاصله

از دیگر موارد مهم برای انتخاب بین قطار و اتوبوس، زمان رسیدن به مقصد است. هنگام خرید اینترنتی بلیط اتوبوس یا قطار می‌توانید فاصله یا مدت‌زمان رسیدن به مقصد را نیز مشاهده کنید. طبیعتا هرکدام که زمان کمتری طول بکشد، می‌تواند گزینه برتر باشد.

به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید به اصفهان بروید. با تهیه بلیط اتوبوس تهران اصفهان می‌توانید در عرض نهایتا 6 ساعت به مقصد برسید. اما در صورتی که بخواهید با قطار این سفر را انجام دهید، در حدود 9 ساعت در راه خواهید بود. از آنجایی که ایستگاه قطار اصفهان 30 دقیقه با شهر فاصله دارد، این زمان نیز به سفر شما افزوده می‌شود. به همین دلیل، بهترین گزینه برای این سفر، اتوبوس است. کسانی که راحتی سفر را مدنظر قرار می‌دهند، می‌توانند اتوبوس VIP را انتخاب کنند.

22

 

امنیت را در نظر بگیرید

امنیت یکی دیگر از عوامل مهم هنگام انتخاب وسیله نقلیه است. به طور کلی، امنیت قطار بالاتر از اتوبوس است. قطارها به دلیل حرکت روی ریل، نیازی به مهارت رانندگی ندارند. اما اتوبوس‌ها مدام در جاده هستند و ممکن است خطرات زیادی آن‌ها را تهدید کنند. البته رانندگان اتوبوس همگی افراد ماهر و باتجربه‌ای هستند؛ اما با این حال، احتمال بروز خطر همواره وجود دارد. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که کیفیت اتوبوس‌های امروزی نسبت به گذشته بهتر شده است.

تنها سفر می‌کنید یا گروهی؟

تعداد نفرات نیز می‌تواند بر تصمیم‌گیری شما اثر داشته باشد. اگر قرار است با جمعی از دوستان یا خانواده سفر کنید و در راه با هم گفتگو کنید و وقت بگذرانید، بهتر است قطار را انتخاب کنید. با رزرو بلیط قطار کوپه‌ای، یک کوپه در اختیار شما قرار خواهد گرفت و می‌توانید فضای خصوصی بیشتری را در اختیار داشته باشید.

333

در صورت تنها سفر کردن، می‌توانید به میل خود بین قطار و اتوبوس انتخاب کنید. در این صورت، می‌توانید مواردی مانند مدت‌زمان سفر یا قیمت بلیط را در اولویت قرار دهید. به طور مثال، اگر قرار است مسافتی به اندازه تهران تا اصفهان را طی کنید، بهتر است بلیط اتوبوس تهران اصفهان را رزرو فرمایید.

امکانات را در نظر بگیرید

اتوبوس و قطار از نظر امکانات و شرایط، تفاوت‌های زیادی با هم دارند. به عنوان مثال، هنگام سفر با قطار می‌توان راحت‌تر با دوستان گفتگو کرد، فیلم دید و استراحت کرد. در صورت گرسنگی می‌توان از بوفه قطار، غذا تهیه کرد. به علاوه، در قطار سرویس بهداشتی نیز در دسترس است. همچنین مسافران اگر از نشستن زیاد احساس خستگی کنند، می‌توانند در راهروهای قطار کمی قدم بزنند.

هنگام استفاده از اتوبوس، بسیاری از امکانات ذکرشده در دسترس نیستند. البته در اتوبوس‌های وی آی پی، صندلی‌ها حالت تخت‌‌خواب‌شو هستند و یک مانیتور اختصاصی نیز برای مسافران در نظر گرفته شده است. اما این امکانات در مقایسه با راحتی قطارهای کوپه‌ای که در آن‌ها می‌توان در شب روی تخت خوابید، راحتی کم‌تری دارند. 

روش خرید بلیط اتوبوس و قطار

خرید بلیط را می‌توان هم به صورت حضوری انجام دارد و هم آنلاین. فرقی نمی‌کند که برای سفر، قطار را انتخاب کنید یا اتوبوس؛ چراکه بلیط هر وسیله نقلیه‌ای را می‌توان از اسنپ تریپ رزرو کرد. در این وب‌سایت، می‌توانید پس از بررسی انواع بلیط‌ها از شرکت‌های مسافربری مختلف و همچنین قیمت آن‌ها، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

مزیت خرید اینترنتی بلیط اتوبوس و قطار مانند خرید بلیط اتوبوس تهران اصفهان از این سامانه، این است که در صورت چندین خرید، می‌توانید کد تخفیف بگیرید. دریافت کد تخفیف در کاهش هزینه‌های سفرهای آتی شما بسیار تاثیرگذار است. در صورت بروز هرگونه مشکل در حین رزرو بلیط نیز تیم پشتیبانی به صورت 24 ساعته پاسخگوی شما خواهد بود.

جمع‌بندی

یکی از سوالات همیشگی مسافران، انتخاب بین قطار یا اتوبوس برای سفر است. در نهایت می‌توان گفت که سفر با قطار، راحت‌تر از اتوبوس است. اما سفر به برخی شهرها به دلیل نداشتن ایستگاه راه‌آهن، با اتوبوس سریع‌تر انجام می‌شود. در نهایت، چه اتوبوس و چه قطار را انتخاب کردید، برای خرید راحت و سریع بلیط می‌توانید به وب‌سایت اسنپ تریپ مراجعه کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها