|

بازدید افسران برجسته ایران و چند کشور آسیایی از موزه جنگ جهانی دوم لاهیجان و افتتاح یادبود خرس ویتک

موزه جنگ جهانی دوم ونگارد در شهر لاهیجان یکی از مهمترین اماکن دیدنی لاهیجان است که مسافران داخلی و گردشگران خارجی را جذب خود می کند.

بازدید افسران برجسته ایران و چند کشور آسیایی از موزه جنگ جهانی دوم لاهیجان و افتتاح یادبود خرس ویتک

این موزه در بخشهای مختلف خود اسناد، تصاویر و یادگارهای مربوط به کشورهای درگیر جنگ جهانی دوم و حتی اسناد مربوط به ایران در این دوره تاریخی را در معرض تماشای بازدیدکنندگان قرار داده است - از این رو در چندسال اخیر علاوه بر گردشگران عادی - شخصیت های سیاسی، نظامی و سفرای چند کشور خارجی ضمن سفر به لاهیجان از این موزه بازدید کرده و از وجود چنین موزه ای در ایران ابراز شگفتی کرده اند.

1 (2)

اخیرا نیر موزه جنگ جهانی دوم ونگارد لاهیجان میزبان افسران برجسته نظامی از کشورهای هند، ترکیه، پاکستان و عراق بود که به همراه خانواده از این مکان بازدید کردند.

در این رویداد که با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان برنامه ریزی شده بود، علاوه بر مهمانان خارجی، چندنفر از اعضای آکادمی نظامی دافوس ایران نیز حضور داشتند که ضمن بازدید از بخش های مختلف موزه، از مجسمه یادبود "خرس سرباز ویتک" لهستان نیز رونمایی کردند. 

1 (3)

خرس ویتک یکی از سنبل های جالب جنگ جهانی دوم بود که وقتی سربازان سپاه دوم لهستانی از اتحاد جماهیر شوروی وارد ایران شدند، این توله خرس از پسری در همدان خریداری و رسماً به عنوان سرباز لهستان ثبت نام شد. خرس ویتک متعاقباً به سرجوخه ارتقا درجه یافت و معروف است که در نبرد مونته کاسینو در ۱۹۴۴ برای توپخانه لهستان تیر جا به جا می کرد.

1 (4)

اما در این بازدید که همزمان با هشتادمین سالگرد نبرد مونت کاسینو برگزار شد - مهمانان موزه حین بحث در مورد تاریخ نبردهای محوری، از جمله نبرد نرماندی، به اهمیت صلح در نتیجه تجارب سهمگین تاریخ و جنگهای جهانی اشاره کردند، 

در پایان نیز هدایایی به رسم یادبود از جانب طرفین تقدیم شد.

لازم به توضیح است که موزه جنگ جهانی دوم ونگارد لاهیجان به آدرس لاهیجان ابتدای اتوبان لنگرود، در روزهای دوشنبه تا جمعه پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه مندان است.

1 (5)

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها