|

آخرین بازماندگان نبرد نرماندی با نشان موزه جنگ جهانی دوم لاهیجان

خرداد امسال هشتادمین سالگرد نبرد نرماندی با حضور بازماندگان جنگ جهانی دوم، مسئولان موزه ها، پژوهشگران و نویسندگان و همچنین برخی چهره های مشهور در فرانسه برگزار شد.

آخرین بازماندگان نبرد نرماندی با نشان موزه جنگ جهانی دوم لاهیجان

 

"کارن امیدی" مدیر موزه جنگ جهانی دوم ونگارد لاهیجان که به عنوان تنها موزه ایرانی با موضوع جنگ جهانی دوم در این مراسم حضور داشت، با برخی از آخرین بازماندگان جنگ جهانی دوم و کهنه سربازان نبرد نرماندی دیدار و گفتگو کرد.

این افراد که بعنوان نماد میهن پرستی و ایثار در جامعه ی خود از احترام ویژه ای برخوردار هستند، ضمن آشنایی با فعالیتهای موزه جنگ جهانی دوم ایران/لاهیجان که بازتاب دهنده بخشی از تاریخ جنگ جهانی و اهمیت صلح و دوستی میان ملت ها است، به پاس احترام و قدردانی از کارن امیدی، جوان گیلانی و موئسس موزه خصوصی جنگ جهانی دوم لاهیجان، نشان این موزه را بر لباس و کلاه خود نصب کردند.

در این دیدار کهنه سرباز "لوئی استول" که در عملیات آزادسازی اردوگاه کار اجباری در آلمان حضور داشت - کهنه سرباز ۱۰۲ ساله یوجین کلایندل که پزشک بود و در نرماندی حضور داشت - کهنه سرباز بیل سول از گردان ۷۳۴ توپخانه متفقین - سیو باور کهنه سربازی که در نبردهای شمال فرانسه و راینلند آلمان شرکت داشت و بخاطر شجاعت در جنگ مدال های زیادی به دست آورده، از جمله افرادی بودند که فعالیت موزه لاهیجان را تحسین کردند.

photo_2024-06-25_12-02-07

اما در معرفی و شناخت نبرد نرماندی کتاب ها و فیلمهای فراوانی تولید شده که بازگو کننده اهمیت این روز تاریخی در جنگل دوم جهانی است. روزی که بزرگترین تهاجم آبی خاکی در تاریخ رقم خورد و بیش از ۱۵۶۰۰۰ سرباز متفقین در سواحل نرماندی فرانسه فرود آمدند که باعث شد سنگر آلمان نازی در اروپای غربی شکسته شود و در اواخر اوت ۱۹۴۴ آزادسازی پاریس منجر به شکست آلمان نازی گردد. 

photo_2024-06-25_12-22-52

لازم به یادآوری است که در موزه جنگ جهانی دوم ونگارد لاهیجان، اسناد، عکس ها، روزنامه ها و اشیاء و لوازم مربوط به جنگ جهانی دوم در معرض تماشا قرار دارد و علاوه بر اینکه قسمت ویژه ای به سرگذشت ایران در دوران جنگ جهانی اختصاص یافته - اتاق های جداگانه درباره کشورهای متفقین و آلمان طراحی شده که در مجموع یکی از جاذبه های فرهنگی شهر لاهیجان به شمار می رود.

photo_2024-06-25_12-02-12

سالانه بازدیدکنندگان زیادی از سراسر کشور در کنار گردشگران خارجی از این موزه بازدید می کنند، بطوریکه در چند سال اخیر شخصیت های نظامی کشورمان (دافوس) و همچنین چهره های مختلف سیاسی و فرهنگی از جمله سفرای چند کشور اروپایی نیز از این موزه بازدید کرده اند. 

موزه جنگ جهانی دوم لاهیجان در ایام هفته دوشنبه تا جمعه، میزبان علاقه مندان است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها