|

ایرلاین ها باشگاه‌ داری و وزارتخانه ها هتلداری می کنند

گرانفروشی بلیت پروازهای داخلی از سوی برخی ایرلاین ها و خطوط هواپیمایی و روی آوردن ایرلاین ها به باشگاه داری در فوتبال و هتلداری وزارت خانه ها موجب اعتراض شدید رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران شد.

ایرلاین ها باشگاه‌ داری و وزارتخانه ها هتلداری می کنند

 حرمت الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران صبح امروز در نشست با خبرنگاران در رابطه با وزیر احتمالی میراث فرهنگی و گردشگری و گرانی و رانت در ایرلاین ها به گفت و گو نشست.

وی ایرلاین ها را مقصر اصلی گرانی بلیت هواپیما در ایران خواند و گفت: پروا  ز ۳۰ دلاری برای مردم کشورمان در ایران ۱۰۰ دلار تمام می شود. رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران وزارت نفت، وزارت بهداشت، وزارت میراث فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش را دستگاه های دولتی اعلام کرد که با هتلداری و ورود به صنعت گردشگری ضربات سنگینی به این صنعت وارد کرده اند.

ایرلاین داری سودده است

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با تاکید بر این که هیچ کجای جهان به اندازه ایران ایرلاین ندارد افزود: رسانه ها ببینند چین و روسیه با آن وسعت چند ایرلاین دارند و ما در ایران چه تعداد ایرلاین داریم؟ اگر آنطور که مدیران برخی ایرلاین ها ادعا می کنند که صنعت هوانوردی زیانده است پس چرا اینقدر متقاضی ایجاد دفاتر هواپیمایی در کشور وجود دارد؟

او گفت: صنعت هوانوردی پردرآمدترین صنعت است و در جهان به ازای هر نفر ساعت پرواز باید ۳۰ دلار از مسافر گرفته شود اما این رقم در ایران ۱۰۰ دلار است و بعد هم ایرلاین ها مدام غر می‌زنند که زیانده هستند. اگر زیانده هستند پس چگونه برخی از آن ها سالیانه هزار میلیارد تومان درآمد دارند؟

اعضای کمیته انتخاب وزیر در سراب گندم به جو هم نمی رسند

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در بخشی دیگر از سخنانش به موضوع کمیته تعیین وزیر میراث فرهنگی در دولت چهاردهم پرداخت و گفت: بسیاری از افرادی که در کمیته انتخاب وزیر حضور دارند در وعده گندم به دانه جو هم نمی‌رسند. چون می بینید که ۱۲ نفر از اعضای کمیته تعیین وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در سودای وزارت از این کمیته استعفا کردند و برای گرفتن پست وزارت ثبت نام کردند. در حالی که نمی دانند ۹۰ درصد بدنه صنعت گردشگری در بخش خصوصی با بدنه دولتی آن اختلاف دارند. چون در تمام این سال ها کاری برای این صنعت نکرده اند و در شرایطی که تمام جهان از این صنعت ارتزاق می کند، در ایران نه تنها دست این صنعت را نمی گیرند که پای این صنعت را هم گرفته اند. همه معاونان سابق گردشگری کشور که عضو این کمیته بودند استعفا کردند تا وزیر شوند. در هیچیک از اعضای کمیته انتخاب وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز نامی از بخش خصوصی صنعت گردشگری وجود ندارد.

رفیعی تاکید کرد: دولت ها نمی توانند هیچ کاری در موضوع گردشگری انجام دهند. دولت باید گردشگری را رها کند و اجازه دهد بخش خصوصی این صنعت کار خودش را انجام دهد.

وزارت میراث فرهنگی هم هتلداری می کند

حرمت الله رفیعی از وزارت میراث فرهنگی و دولت خواست در کار بخش خصوصی گردشگری دخالت نکنند و تنها وظیفه نظارت و بازرسی بر این بخش را انجام دهند.

او گفت: وزارت نفت، وزارت امور خارجه، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت همگی کار گردشگری انجام می دهند و مراکز اقامتی ویژه خود را دارند که کاملا خلاف است. حتی خود وزارت میراث فرهنگی هم کار هتل‌داری انجام می دهد و هتل دارد. این وزارتخانه ها در حال دست اندازی به صنعت گردشگری ایران هستند. ایرلاین‌ها هم که نیمه خصولتی و دولتی هستند. خواهش ما از رسانه ها این است که فعالیت متولیان دولتی صنعت گردشگری را هم رصد کنند و ببینند این افراد در سال چه تعداد سفر خارجی رفته‌اند و عایدات آن ها برای گردشگری کشور چه بوده است؟ هیچ. هزینه بسیار زیادی برای جام جهانی در قطر کردند اما آمار ورود گردشگر از قطر به ایران چقدر بود؟ صفر. این موارد دخالت های بیجا در صنعت گردشگری کشور از سوی دولت است که انجام می شود.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به خروج ۶۰ درصد از نیروی کار متخصص از صنعت گردشگری کشور در دوره کرونا نیز اعلام کرد: صنعت گردشگری الان با مشکل شدید نیروی کار تخصصی مواجه است.

ترکیه به دلیل رانت و دخالت وزارت بهداشت گردشگران سلامت ایران را بلعید

رفیعی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از وضعیت موجود در گردشگری سلامت ایران که زیر نظر وزارت بهداشت انجام می شود تاکید کرد: گردشگری سلامت یکی از پردرآمدترین شاخه‌های گردشگری در جهان است که متاسفانه در ایران با ریزش شدید گردشگر سلامت مواجه هستیم  که یکی از دلایل آن دخالت‌های وزارت بهداشت در این شاخه از گردشگری است.

رفیعی اعلام کرد: در نتیجه این دخالت‌ها ترکیه بخش زیادی از گردشگران سلامت ایران را می بلد و می برد. دلیل این امر هم این است که گردشگری سلامت ایران را به رانت آلوده کردند و اکنون بیش از ۷۰ درصد بازار گردشگری سلامت ایران در اختیار دلال ها است. وزارت بهداشت حق ندارد در گردشگری دخالت کند ولی اینکار را می کند. حجم زیادی از گردشگران سلامت ایران از افغانستان و دیگر کشورهای همسایه به ایران می آمدند که آن هم متاسفانه با توزیع رانت آلوده شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها