|

چه وسایلی را نمی‌توان از گیت فرودگاه رد کرد؟

چه وسایلی را نمی‌توان از گیت فرودگاه رد کرد؟

یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر بستن چمدان یا کوله مسافرتی است. درحالی‌که بلیت و اقامتگاه خود را رزرو کرده‌ایم، دل در دلمان نیست تا به مقصد مورد علاقه‌مان برویم و با یادآوری کردن عکس‌ها و فیلم‌هایی که از مقصد دیده‌ایم، هیجانمان چند برابر می‌شود و هم‌زمان در حال جمع‌کردن وسایل مورد نیازمان هستیم. اما اگر اطلاعی درباره وسایل ممنوعه برای سفر با هواپیما نداشته باشیم، این لذت زیاد طول نمی‌کشد و در هنگام عبور از گیت فرودگاه به اولین مشکل سفر خود برمی‌خوریم.

اگر نمی‌خواهید مشکلاتی را در هنگام سوار شدن به هواپیما تجربه کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا با وسایلی که نمی‌توانید از گیت فرودگاه رد کنید آشنا شوید.

در ابتدا وسایلی را به شما معرفی می‌کنیم که نمی‌توانید آن‌ها را به داخل کابین هواپیما ببرید.

وسایل تیز و برنده

در هنگام پر کردن کیف یا کوله همراه خود نمی‌توانید وسایلی نظیر ناخن‌گیر، میل بافتنی، قلاب، تیغ ریش‌تراش، در بازکن، سوهان ناخن و وسایل این‌چنینی دیگر را همراه خود داشته باشید.

وسایل ورزشی

وسایل ورزشی­ای که می‌توان با آن برای دیگران مشکل به وجود آورد یا به بقیه مسافران آسیب زد، نظیر چوب گلف، چوب بیلیارد، تیر و کمان، چوب بیسبال، راکت تنیس را نمی‌توانید با خود به داخل کابین هواپیما ببرید.

 وسایل آتش‌زا و محترقه

 مسافران هواپیما نباید هیچ‌گونه وسایل آتش‌زا و محترقه، از وسایل در دسترسی مثل کبریت و فندک گرفته تا دینامیت، بمب، باروت، ترقه، مواد رادیواکتیو، کیسه هوای اتومبیل را با خود به داخل کابین هواپیما ببرند.

 ابزارآلات صنعتی

 اگر کارتان با ابزارآلات صنعتی نظیر چکش، دریل، پیچ گوشتی و ابزارآلات دیگر این چنینی است، باید بدانید که نمی‌توانید آن‌ها را با خود به داخل کابین هواپیما ببرید.

 مایعات بیش از ۱۰۰ میلی‌لیتر

 حمل هرگونه مایعات بیشتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر به داخل کابین هواپیما ممنوع است. این مایعات شامل آب، شیر مادر، شیرخشک، روغن، آب‌میوه و موارد دیگر می‌شود. علاوه بر مایعات خوراکی حمل مایعات دیگری نظیر قطره چشم، مایع لنز، عطر و ادکلن که حجم آن‌ها بیشتر از ۱۰۰ میلی‌گرم است، به داخل هواپیما ممنوع است.

2222222

نکته: شما می‌توانید خوراکی‌های جامدی نظیر کیک، ساندویچ، کلوچه، آب‌نبات، شکلات و موارد دیگر را به‌راحتی به داخل کابین هواپیما ببرید.

تا اینجای مقاله درباره وسایل و اشیا گفتیم که نمی‌توانید آن‌ها را با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. در ادامه وسایل ممنوعه­ای را معرفی می‌کنیم که حمل آن‌ها در داخل چمدانتان نیز ممنوع است. مأموران هواپیما در صورت مشاهده آن­ها داخل چمدانتان اجازه ورود وسایلتان را به قسمت بار هواپیما نمی‌دهند.

 ماده مخدر

درصورتی‌که هرگونه ماده مخدر، توهم‌زا و محرک را داخل چمدان یا کوله­تان قرار دهید و مأمورین پرواز یا فرودگاه آن را پیدا کنند، مشکلات قانونی متعددی برای شما پیش می‌آید.

 مواد آتش‌زا

 حمل هرگونه مواد آتش‌زا نظیر نفت و بنزین به بخش بار هواپیما ممنوع است. حمل مایعات اسیدی نیز به داخل بخش بار هواپیما ممنوع است.

 مواد منفجره

کم‌تر مسافری را پیدا می‌کنید که بخواهد با خود مواد منفجره نظیر دینامیت، باروت، نارنجک را در هنگام سوار شدن به هواپیما همراه خود ببرد. اما این نکته را نیز بدانید که حمل ترقه، فیوز و باطری به بخش بار هواپیما ممنوع است. همچنین اگر جزء کادری هستید که می‌توانید با خود گاز اشک‌آور حمل کنید، باید بدانید که در رابطه با انتقال این وسایل به بخش بار هواپیما ممنوعیت‌هایی وجود دارد.

33333

سلاح‌های گرم و سرد

انتقال هر گونه سلاح به بخش بار هواپیما ممنوع است. حتی برخی از ایرلاین‌ها حمل تفنگ‌های اسباب‌بازی را نیز ممنوع کرده‌اند. این وسایل شامل موارد زیر می‌شود:

  • شمشیر

  • تیر و کمان

  • یخ‌شکن

  • چاقو با تیغه تیز و بلندتر از ۶ سانتی‌متر

  • قمه

  • دریل

همچنین شما نمی‌توانید وسایل رزمی و ورزشی که ممکن است با آن به دیگران آسیب بزنید را به بخش بار هواپیما انتقال دهید. این وسایل شامل چماق، چوب  بیلیارد، باتوم، چوب بیسبال و وسایل مشابه دیگر می‌شود.

تا اینجای مقاله متوجه شدید که چه نوع وسایلی را نمی‌توانید با خود به داخل هواپیما ببرید یا آن‌ها را داخل چمدانتان قرار دهید تا به بخش بار هواپیما منتقل شود. در ادامه مقاله میزان بار مجاز در پروازهای مختلف را بررسی می‌کنیم.

میزان بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی

یکی دیگر از مواردی که بعد از خرید بلیط هواپیما و در هنگام بستن بار چمدانتان باید به آن توجه کنید، وزن وسایلتان است. بسته به این‌که پرواز شما داخلی یا خارجی‌ است و همچنین کلاس پروازیتان، میزان بار مجاز که می‌توانید وارد هواپیما کنید، متفاوت می­شود. در ادامه این مقدار را مشاهده می‌کنید:

میزان بار مجاز در پروازهای داخلی:

  • کلاس اکونومی: بین ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم

  • کلاس بیزینس یا فِرست: حداکثر تا ۳۰ کیلوگرم

میزان بار مجاز در پروازهای خارجی نیز به‌صورت زیر است:

  • کلاس اکونومی: تا سقف ۳۰ کیلوگرم

  • کلاس بیزینس: تا سقف ۴۰ کیلوگرم

  • کلاس فرست: تا سقف ۵۰ کیلوگرم

در هنگام عبور از گیت داخل فرودگاه، وزن چمدانتان محاسبه می‌شود و اگر این عدد بیشتر از حد مجاز پرواز انتخابی­تان باشد، یا باید وسایلتان را دور بریزید یا هزینة اضافه‌بار آن را بپردازید.

وسایل ممنوعه در پروازهای خارجی

به‌طورکلی میان پرواز­های داخلی و خارجی ازنظر ممنوعیت برخی از وسایل و اشیا تفاوتی وجود ندارد. اما این نکته را در ذهن خود داشته باشید که در هنگام سفر به برخی از کشورها نمی‌توانید محصولات خوراکی و کشاورزی تازه‌ای نظیر بذر، دانه، گوشت و سبزیجات را همراه خود داشته باشید و ممکن است جریمه­های سنگینی را برای شما در نظر بگیرند.

جمع‌بندی

در این مقاله توضیح دادیم که چه وسایلی را نمی‌توانید با خود داخل کابین هواپیما ببرید و قرار دادن چه وسایلی در چمدانتان برای ورود به بخش بار هواپیما ممنوع است. با درنظرگرفتن این موارد  می‌توانید چمدان خود را بدون دغدغه و نگرانی ببندید و وسایلتان را در کوله یا کیف همراه خود قرار دهید. اگر می‌خواهید بیشتر خیالتان راحت شود، حتماً درباره قوانین و شرایط حمل اشیا به داخل کابین یا بخش بار ایرلاین موردنظرتان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها