|

شهردار همدان تاکید کرد:

حفظ اسناد تاریخی انتقال میراث ارزشمند از گذشتگان به آینده

در دیدار مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور ( همدان) با شهردار همدان در خصوص تعاملات فی مابین و نحوه نگهداری اسناد قدیمی شهرداری همدان بحث و تبادل نظر شد.

حفظ اسناد تاریخی انتقال میراث ارزشمند از گذشتگان به آینده

به گزارش شرق، سید مسعود حسینی در این دیدار، با اشاره به آمادگی شهرداری همدان برای همکاری  با مرکز اسناد عنوان کرد: حفظ میراث مکتوب، تاریخی، فرهنگی، علمی و پژوهشی یکی از موضوعات مهمی است که  باید مورد توجه مدیریت شهری و مرکز اسناد قرار گیرد تا این میراث گرانبها به نسل های آینده انتقال یابد.

وی با بیان اینکه بایگانی شهرداری غنی است  افزود: مرکز اسناد می تواند با تولید مستندهای شفاهی از شهرداران و مسئولان بر غنای آرشیو آثار تاریخی و شفاهی خود بیافزاید و در این راستا شهرداری با مرکز اسناد همدان آمادگی همکاری را در زمینه انتقال و حفظ این اسناد را دارد. این مقام ارشد مدیریت شهری افزود: اسناد موجود در شهرداری  بسیار ارزشمند هستند که اطلاعات خوبی در زمینه شرایط فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و تاریخی همدان در اختیار محققان و علاقمندان قرار دهد.

حسینی خواستار ارتقای تعامل بیشتر مرکز اسناد همدان با شهرداری همدان شد و تصریح کرد: لازم است در برگزاری نمایشگاه، ثبت جهانی هگمتانه و خانه‌های تاریخی هر دو مجموعه همکاری بیشتری داشته باشند.

شهردار همدان با تاکید بر انتقال اسناد تاریخی و فرهنگی موجود در شهرداری به مرکز اسناد غرب کشور (همدان) گفت: این اسناد و سایر اسناد نشان می دهد  همدان در گذشته مرکز علم بوده و حاوی میراث فرهنگی غنی و اطلاعاتی ارزشمند از شرایط تاریخی بوده است و‌ باید از این موضوع برای معرفی شهر همدان به کشور و جهانیان بهره گرفته شود. سید مسعود حسینی با اشاره به رسالت این دو مجموعه در انتقال میراث فرهنگی به نسل‌های آینده اظهار داشت: اسناد تاریخی موجود و اسنادی که هنوز در  آرشیوها هستند اطلاعات خوبی در مورد تصمیمات گذشتگان، شیوه مدیریت حاکمان و تاریخچه شهر همدان در اختیار ما قرار می دهند. 

در ادامه مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با تاکید بر  انتقال اسناد با ارزش  در بایگانی راکد شهرداری همدان، گفت: با تعامل بین مرکز اسناد غرب کشور و شهرداری همدان، این اسناد پس از بررسی کارشناسی، به مرکز اسناد استان به عنوان نماینده آرشیو ملی ایران در غرب کشور منتقل می‌شوند.

 گودرزی در این دیدار گفت: در حال حاضر آرشیوهای غنی اعم از برگ سند و عکس مربوط به تاریخ بلدیه، شهر و شهرداری همدان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و مدیریت غرب کشور نگهداری و در دسترس علاقمندان قرار دارد. وی با تاکید بر انتقال برخی از اسناد موجود در شهرداری به مرکز اسناد جهت نگهداری بهتر این اسناد افزود:  نمایشگاه‌های متنوعی از این اسناد در به معرض نمایش درآمده و به عنوان  حافظه مکتوب کشور ارزش تاریخی و فرهنگی زیادی دارد که برخی از آنها اطلاعات بسیار ارزشمندی در دل خود دارد. گودرزی با اشاره به پیش رو بودن ثبت جهانی هگمتانه گفت: در این زمینه مدیریت اسناد غرب کشور (همدان) با برگزاری نمایشگاه اسناد و ارایه اطلاعات در زمینه تاریخچه غنی همدان می تواند نقش مهمی در ثبت جهانی هگمتانه داشته باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها