|

شهردار همدان:

بوعلی‌سینا فصل مشترک ارتقای همکاری های همدان و ازبکستان است

شهردار همدان با بیان اینکه اماکن تاریخی همدان از قدمت زیادی برخوردارند عنوان کرد: همدان خاستگاه اولین دولت شهر در دوره مادها با مفاخر سرآمد نظیر بوعلی‌سینا ، باباطاهر، عین القضات همدانی، میر سید علی ، آخوند ملاعلی و بسیاری از شخصیتهای برجسته است که جزو افتخارات این شهر محسوب می شوند.

بوعلی‌سینا فصل مشترک ارتقای همکاری های همدان و ازبکستان است

به گزارش شرق، سید مسعود حسینی بوعلی‌سینا را فصل مشترک همدان و ازبکستان دانست و اظهار کرد: همدان با قدمتی سه هزار ساله در کنار  سه شهر آتن و رم جزو شهرهایی است که همچنان زندگی در آن ادامه دارد و از مواهب خدادادی، طبیعی و گردشگری برخوردار است.

شهردار همدان با بیان اینکه اماکن تاریخی همدان از قدمت زیادی برخوردارند عنوان کرد: همدان خاستگاه اولین دولت شهر در دوره مادها با مفاخر سرآمد نظیر بوعلی‌سینا ، باباطاهر، عین القضات همدانی، میر سید علی ، آخوند ملاعلی و بسیاری از شخصیتهای برجسته است که جزو افتخارات این شهر محسوب می شوند.

وی گفت: اصلی ترین سرمایه شهر همدان را مردمان این دیار دانست، مردمی که نماد مقاومت شان کوه الوند ، نماد ادبیات و فرهنگ باباطاهر و نماد علم و دانش آنها ابن سینا است و این مباحث نشان می دهد همدان در طول تاریخ مرکز علم و ادب بوده است.

این مقام ارشد مدیریت شهری با بیان اینکه مثل  ابن سینا در دنیا نداریم گفت: در تمام دنیا مکانهایی به نام ابوعلی سینا نامگذاری شده است و  این موضوع بیانگر شخصیت بین المللی و برجسته این دانشمند در سطح جهان است.

حسینی به سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به ازبکستان و انعقاد تفاهم‌نامه های  همکاری در زمینه های مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: شهرداری همدان همگام با سیاستهای دولت آماده همکاری با کشور ازبکستان  است و خوشبختانه زیربنای سیاستگذاری در کشور ما اساسا فرهنگی می باشد.

وی به تدارک ویژه برنامه بوعلی‌سینا و طب سینوی توسط شهرداری همدان در دی ماه سال جاری اشاره کرد و عنوان کرد: باید همدان به عنوان مرکز طب سینایی به دنیا معرفی تا مردم جهان از این ظرفیت در راستای سلامتی و زمینه‌های مختلف بهره مند شوند.

در ادامه رییس شورای اسلامی شهر همدان با ابراز خرسندی از حضور رییس و اعضای هیئت علمی بنیاد بوعلی سینای کشور ازبکستان در پایتخت تاریخ و تمدن و دارالمومنین و دارالمجاهدین عنوان کرد: وجوه مشترک همدان و ازبکستان واضح است و این دیدار و تعاملات با توجه به اشتراکات تاریخی دینی و تاریخی باید افزایش یابد. محمود مسگریان افزود: این ارتباطات زمانی موثر خواهد بود که  برای مردمان دو کشور نتایج و دستاورد مطلوب داشته باشد. وی با تاکید بر وجود زمینه‌ های ارتباطات فرهنگی، علمی و گردشگری بین دو کشور تصریح کرد: باید از این ظرفیت و ارتباطات به نحو مطلوب بهره گرفته شود و شورای شهر و شهرداری همدان از ارتقای سطح ارتباطات استقبال می‌کنند.وی به تصویب خواهرخواندگی شهرهای همدان و  بخارا در سال گذشته اشاره و افزود: شخصیت بزرگ و جهانی ابن سینا مایه افتخار هر دو کشور است و امیدواریم شهرداری همدان و بنیاد بوعلی سینا زمینه‌ های ارتباطی و بازدیدها را برای افزایش سطح تعاملات فراهم کنند.

همچنین در ادامه این جلسه رییس بنیاد بوعلی سینای کشور ازبکستان با تشکر از دعوت شهرداری همدان گفت: در سفر هفت روزه به ایران متوجه شدیم ظرفیت بالا و خوب تاریخی و فرهنگی در ایران وجود دارد و باید این همکاری افزایش یابد. ناظم خان محمود اف به بازدید از کتابخانه و نسخ خطی در همدان اشاره کرد و افزود: در بازدید از مرکز نور قم و دانشگاه اصفهان و بوعلی سینا در مورد ابن سینا جلسات مختلفی برگزار شد تا این شخصیت بزرگ تاریخی و علمی معرفی شود. وی خواستار ادامه همکاری بین شهرداری همدان و بنیاد بوعلی سینای ازبکستان شد و گفت: قرار است همایشی با عنوان خوانش بین المللی بوعلی سینا در بخارا برگزار شود و این همایش فرصت های خوبی را  برای گسترش همکاری ها و معرفی ظرفیت های دو کشور و به ویژه شهر همدان فراهم می آورد. 

محمود اف بر همکاری این دو مجموعه تاکید کرد و افزود: این خوانش بین المللی از ابوعلی‌سینا به شکل گیری فهم و درک مشترک و افزایش همدلی کمک می کند.  

در ادامه مشاور و دبیر ستاد گردشگری شهرداری همدان ابوعلی سینا را سرآمد مفاخر جهان دانست و گفت: باید از این شخصیت بزرگ جهانی برای  معرفی شهر همدان و رویداد ثبت جهانی هگمتانه بهره گرفته شود.

انتهای پیام 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها