|

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان خبر داد:

همدان مقصد مسافران با گردشگری مذهبی در کنار ظرفیت تاریخی

مراسم مشکی‌پوشان از سنت‌های بومی و قدیمی شهر مریانج است که برای خبردار کردن و آماده شدن مردم برای استقبال از ماه محرم، سه چهار روز مانده به آغاز این ماه در مساجد و تکایای این شهر برگزار می شود.

همدان مقصد مسافران با گردشگری مذهبی در کنار ظرفیت تاریخی

به گزارش شرق، مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: گردشگری مذهبی در استان همدان در سالهای اخیر توانسته است توجه گردشگران را به خود جلب کند ، همدان از نظر موقعیت فرهنگی و مذهبی در میان سایر استانهای کشور به لحاظ جذب توریسم مذهبی جای رشد و توسعه دارد، چراکه تنوع مراکز، آثار و ابنیه تاریخی و عبادتگاه های ادیان مختلف در این منطقه کم نظیر است.

محسن معصوم علیزاده تاکید کرد : همدان مقصد مسافران با گردشگری مذهبی در کنار ظرفیت تاریخی شده است .  آنچه مسلم است اینکه فضای خاص فرهنگی موجود در هر منطقه، توسعه توریسم مذهبی - فرهنگی را در آن امکان پذیر می کند و در این زمینه همدان توانایی جذب توریسم را دارد.

وی به شبهای عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) و از راه رسیدن ماه محرم اشاره کرد و گفت : یکی از مناطقی که نه تنها از کشور بلکه از استان همدان هم علاقمندان به گردشگری مذهبی را به سمت خود فرا میخواند عزاداری یکپارچه مردم مریانج است . 

معصوم علیزاده گفت :  هیاتهای مختلف عزاداری، برای اعلام همبستگی و آمادگی برای ورود به ماه محرم، در حسینیه ابوالفضل مریانج گردهم می آیند.

وی  افزود: در مراسم مشکی پوشان اعضای هیات‌های عزاداری در حسینیه ابوالفضل(ع) جمع می‌شوند و ضمن برگزاری آیین سوگواری، پیراهن‌های مشکی را از سوی هیات دریافت می‌کنند.

معصوم علیزاده با بیان اینکه این مراسم یکی از آیین های سنتی این شهر است که از دیرباز تاکنون در بین مردم مریانج برگزار می شود، افزود: مراسم روضه خوانی و سینه زنی، قرائت قرآن و زیارت عاشورا در این مراسم اجرا می شود . 

معصوم علیزاده اظهار داشت: وجود علَم و طبل در هیأت مذهبی خود به یک معضل تبدیل شده و بعضی از این علَم ها ‎ بزرگ هستند که یک نفر آن را به سختی بلند می کند.

وی افزود: مراسم مشکی پوشان یکی از مراسم های سنتی و مذهبی است و رئیس هیات عزاداری مساجد، زینبیه، حسینیه و تکیه ها لباس های بلند سیاه می پوشند و خود را برای ایام محرم و صفر آماده می کنند.

وی در پایان گفت : از آنجایی که جاذبه‌های گردشگری با مذهب شیعه گره خورده و جلوه‌های بی‌نظیری از اندیشه، هنر و زندگی ایرانی را به نمایش می‌گذارد، این موضوع به طور طبیعی می‌تواند پتانسیلی برای گردشگری شمرده میشود.

انتهای پیام/

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها