|

نوزدهمین مراسم تجلیل از تعاونی‌های برتر برگزار شد

نوزدهمین مراسم تجلیل از تعاونی‌های برتر استان با استاندار همدان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالین تعاونی‌های استان برگزار شد.

نوزدهمین مراسم تجلیل از تعاونی‌های برتر برگزار شد

علیرضا قاسمی فرزاد ، استاندار همدان در این جلسه با بیان اینکه حمایت از تعاونی‌ها ضروری است، افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه، بخش خصوصی به راحتی از عهده هزینه ها برنمی آید و بهره‌گیری از تسهیلات نیز با توجه به چالش ها محدودیت ایجاد می کند.

وی ادامه داد: بهترین رویکرد توجه به تعاونی‌‌ها بوده که سرمایه اندک افراد را با هم افزایی در قالب تعاونی کوچک، متوسط و بزرگ تجمیع کند.

قاسمی فرزاد ایجاد تعاونی تولید، توزیع و خدمات را در جهت جذب سرمایه و کسب اعتماد مردم مهم ارزیابی کرد و اضافه کرد: رشد متوازن تعاونی ها تا رسیدن به تولید باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به کمبود آب در حوزه کشاورزی اشاره کرد که ورود تعاونی ها به این حوزه با کشت محصولات کم‌ آب‌بر و اصلاح الگوی کشت و آبیاری با پساب کارخانه و.. به این حوزه کمک خواهد کرد.

استاندار همدان بهره‌گیری از مباحث دانش بنیان در حوزه صنعت را مورد توجه قرار داد و افزود: ۱۹۰۰ جاذبه گردشگری در استان پتانسیل این را دارد که تعاونی ها به حوزه گردشگری نیز ورود کنند و حول یک جاذبه گردشگری خدمات لازم را ارائه دهند.

قاسمی فرزاد با قدردانی از عملکرد روبه رشد تعاونی‌ها در طول سه سال گذشته، عنوان کرد: چهار تعاونی برتر در سطح ملی مایه مباهات است این میزان نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش داشته که با همه توان حامی و پشتیبان تعاونی ها هستیم.

معاون اقتصادی استاندار همدان ضمن اشاره به شعار سال” جهش تولید با مشارکت مردم” بیان کرد: تعاونی ها در مسیر تحول ملی قرار گرفتند و به عنوان فرصت مورد توجه هستند.

وی با بیان اینکه چالش تامین مالی مهم است، اضافه کرد: حمایت مجدانه از واحدهای تولیدی به ویژه حوزه تعاون با همکاری تعاون‌گران و آموزش در خصوص توانمندسازی مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی و فروش می‌تواند به نحوی پیش رود که نقش آفرینی تعاونی‌ها را پررنگ کند.

سید مجتبی حسینی با اعلام اینکه باید ۲۵ درصد سهم اقتصاد را در اختیار تعاونی ها قرارداد، تصریح کرد: برای تامین انرژی پاک و نقصان برق در استان مطالعاتی انجام شد و باید گفت از ظرفیت تعاونی‌ برای تامین انرژی و ایجاد نیروگاه‌ها استفاده خواهیم کرد.

* بهره‌برداری از ۱۳ تعاونی در هفته تعاون

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان با بیان اینکه ۱۲۰ برنامه در هفته تعاون اجرا شد، افزود: در نوزدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر به صورت همزمان با سراسر کشور از ۱۵ تعاونی برتر تجلیل به عمل آمد.

یوسف شعبانی با اظهار اینکه در هفته تعاون ۱۳ تعاونی جدید با ۹۳ عضو با مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید، افزود: در تلاشیم تا سهم اقتصاد استان در استاد بالادستی افزایش یابد و باید اذعان کرد که متوسط تعاونی ها از متوسط کشوری بالاتر است.

وی ادامه داد: در سالجاری از ۱۳۳۷ تعاونی ۱۶۷ تعاونی در رقابت تعاونی برتر شرکت کردند که ۴۰ تعاونی رتبه استانی را کسب کردند و ۲۵ تعاونی به عنوان تعاونی برتر به مرحله کشوری راه یافتند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان خاطرنشان شد: بانک توسعه تعاون در ردیف اعتباری دو هزار و سه هزار تا پایان سال گذشته ۱۴۰ میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی‌ها داده شد.

وی اضافه کرد: در ردیف اعتباری شش هزار ، ۱۶۰ میلیارد تومان و ردیف اعتباری ۶۰ هزار، یک هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که ابلاغ شده اما تخصیص نیافته است.

*لازم به ذکر است؛ چهار تعاونی استان همدان در بخش صنعتی، کشاورزی، دانش بنیان و اتحادیه‌ها عنوان برتر کشوری را به دست آوردند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها