|

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان:

۹۰ درصد تولیدات کشاورزی ما وابسته به آب است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود:۹۰ درصد تولیدات کشاورزی ما وابسته به آب است وبرای مدیریت آب ناگزیر به اجرای الگوی کشت هستیم.

۹۰ درصد تولیدات کشاورزی ما وابسته به آب است

به گزارش شرق ، بهراملو اظهار کرد:  امنیت غذایی پایدار موقتی نبوده و محدود به سال جاری نیست و مقوله ای دائمی است. لذا برای رسیدن به امنیت غذایی پایدار دردراز مدت باید الگوی کشت طراحی و اجرا گردد.که مادر سازمان‌ جهادکشاورزی استان با طراحی نقشه کشاورزی ۴۰ ساله اجرای الگوی کشت را ترسیم کرده‌ایم.به گونه ای که در سال ۱۴۱۰ تولیدات ما ۶ میلیون تُن و در سال ۱۴۴۰ با توجه به رشد جمعیت و شرایط اقلیمی،به ۹ میلیون تُن می‌رسد. که این رقم کاملا به صورت علمی و مطابق پتانسیل استان‌ طراحی شده است.

وی، بیان داشت در الگوی کشت جدید، کشاورزان باید به سمت کاشت محصولات کم آب بر سوق پیداکنند تا بتوانیم مصرف آب را مدیریت کنیم.

بهراملو بیان داشت موضوع دیگری که در الگوی کشت مطرح است حفظ خاک است که بسیار پراهمیت است.چرا که از دست دادن خاک حاصل خیز صدمات جبران ناپذیری را به کشاورزی وارد می‌کند.وحتی با بودن آب کافی هم بدون زمین نمی‌توان به امنیت غذایی دست یافت.

وی متوسط،تولید محصول در جهان را۲.۵کیلو گرم بر هر مترمکعب آب دانست که این رقم درایران ۱.۴ کیلو گرم میباشد.

بهراملو اراضی زراعی استان را ۱میلیون و دویست هزارهکتاربرشمرد که ۲۶۰ هزارهکتارآن آبی ومابقی به صورت دیم کاشت می‌شود.سهم تولید محصول از زمین‌های دیم فقط ۱۰ درصد است که نشان دهنده نقش آب در تولید محصولات کشاورزی است.

وی اجرای الگوی کشت رامحدود به مزارع آبی ندانست وابراز داشت برای اراضی دیم هم برنامه داریم به گونه ای که طبق برنامه ریزی در سه سال آینده زمین دیم آیش نخواهیم داشت. کشاورزان به جای زمین آیش، از کشت‌های تناوبی مانند گیاهان دارویی،دانه های روغنی،و گیاهان علوفه ای استفاده نمایند. که کاشت این گونه محصولات علاوه بر سود دهی و تامین نیاز جامعه،خاک راهم حاصلخیز و مستعد تر می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها