|

کسب ۱۲ مدال توسط ورزشکاران ایرانی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

کاروان ایران با کسب ۱۲ مدال شامل سه طلا، ۶ نقره و سه برنز به کارش در المپیک ۲۰۲۴ پاریس پایان داد که طبق پیش‌بینی‌ها باز هم مازندرانی‌ها پیشتاز مدال‌آوری برای ایران بودند و یک‌سوم مدال‌های ایران را در این رقابت‌ها کسب کردند.

کسب ۱۲ مدال توسط ورزشکاران ایرانی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

به گزارش شبکه شرق،  پرونده سی‌وسومین دوره رقابت‌های المپیک برای ایران با کسب مدال برنز امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد بسته شد و یک بار دیگر کشتی به عنوان ورزش اول ایران بار اصلی مدال‌آوری برای کشورمان را به دوش کشید.

کاروان ایران با کسب ۱۲ مدال شامل سه طلا، ۶ نقره و سه برنز به کارش در المپیک ۲۰۲۴ پاریس پایان داد که طبق پیش‌بینی‌ها باز هم مازندرانی‌ها پیشتاز مدال‌آوری برای ایران بودند و یک‌سوم مدال‌های ایران را در این رقابت‌ها کسب کردند.

پرونده سی‌وسومین دوره رقابت‌های المپیک برای ایران با کسب مدال برنز امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد بسته شد و یک بار دیگر کشتی به عنوان ورزش اول ایران بار اصلی مدال‌آوری برای کشورمان را به دوش کشید.

از ۱۲ مدال کسب شده برای ایران در این رقابت‌ها چهار مدال معادل یک‌سوم مدال‌ها توسط مازندرانی‌های کاروان ایران کسب شده که شامل یک طلا و سه نقره کشتی‌گیران مازندرانی است.

تیم ملی کشتی فرنگی با سرمربیگری حسن رنگرز چهره خوشنام کشتی نوشهر و مازندران و حضور مجید رمضانی و حسن حسین‌زاده مربیان سازنده کشتی فرنگی مازندران در کادر فنی موفق شد چهار مدال کسب کند و رکورد تعداد مدال‌های کسب شده فرنگی‌کاران ایرانی در یک دوره از المپیک را به نام این تیم بزند. یکی از ۲ طلای کشتی فرنگی را هم فرنگی‌کار آملی محمدهادی ساروی برای ایران به دست آورد.

در تیم ملی کشتی آزاد نیز که اباذر اسلامی از محمودآباد و مهدی تقوی از سوادکوه عضو کادر فنی آن بودند نتیجه درخشانی رقم خورد. از پنج آزادکاری که برای ایران در پاریس روی تشک رفتند چهارنفرشان موفق به کسب مدال شدند که سه نفرشان مازندرانی هستند.

از کاروان ۴۰ نفره ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس هشت‌ نفرشان یعنی یک‌پنجم ورزشکاران را مازندرانی‌ها تشکیل می‌دادند. هانیه رستمیان در تیراندازی، حسن یزدانی، امیرحسین زارع و رحمان عموزاد در کشتی آزاد، محمدهادی ساروی در کشتی فرنگی، نیما عالمیان و نوشاد عالمیان در تنیس روی میز و محمدنبی رضایی در قایقرانی هشت ورزشکار مازندرانی هستند که در المپیک پاریس به میدان رفتند و نیمی از این مازنی‌ها موفق به کسب مدال شدند.

طلای محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی فرنگی و سه نقره آزادکاران مازندرانی تیم ملی یعنی رحمان عموزاد، حسن یزدانی و امیرحسین زارع، مازندران را باز هم در صدر جدول استان‌های مدال‌آور المپیکی ایران قرار داد.

با ۱۲ مدال ایران در المپیک پاریس مجموع مدال‌های المپیکی ایران از همه ادوار این رقابت‌ها به ۸۸ مدال رسید که از این تعداد ۱۹ مدال را ورزشکاران مازندرانی کسب کردند.

تعداد مدال‌های المپیکی مازندرانی‌ها تا پیش از المپیک پاریس ۱۵ مدال شامل هفت طلا، چهار نقره و چهار برنز بود که اکنون به ۱۹ مدال شامل هشت طلا، هفت نقره و چهار برنز رسیده است.

مجموع طلاهای ایران از همه ادوار المپیک نیز ۲۶ مدال است که از این تعداد هشت مدال طلا را کشتی‌گیران و وزنه‌برداران مازندرانی کسب کرده‌اند.

همچنین با مدال نقره‌ای که رحمان عموزاد از المپیک پاریس کسب کرد، تعداد شهرستان‌های المپیکی مازندران به هشت شهرستان رسید. پیش از این در ادوار مختلف المپیک امامعلی حبیبی از بابل، عبدالله موحد از بابلسر، حسین توکلی از محمودآباد، کمیل قاسمی و حسن یزدانی از جویبار، قاسم رضایی، محمدهادی ساروی و امیرحسین زارع از آمل، بهداد سلیمی از قائمشهر و عسگری محمدیان و مراد محمدی از ساری موفق به کسب مدال شده بودند که با کسب مدال توسط رحمان عموزاد از شهر کوچک خلیل‌شهر، شهرستان بهشهر نیز به فهرست شهرستان‌های مدال‌آور المپیکی مازندران اضافه شد.

از دیگر نکات آماری مدال‌آوری مازندرانی‌ها در المپیک پاریس می‌توان به سبقت کشتی آمل از کشتی جویبار در تعداد مدال‌های المپیکی اشاره کرد. با نقره‌ای که امیرحسین زارع از این رقابت‌ها کسب کرد تعداد مدال‌های المپیکی کشتی آمل برای ایران به عدد ۶ رسید. طلای قاسم رضایی در المپیک ۲۰۱۲ لندن، برنز قاسم رضایی در المپیک ۲۰۱۶ ریو، ۲ برنز محمدهادی ساروی و امیرحسین زارع در المپیک ۲۰۲۰ توکیو و طلای محمد هادی ساروی و نقره امیرحسین زارع در المپیک پاریس، آمل را از نظر تعداد مدال‌های المپیکی بالاتر از جویبار و در صدر شهرستان‌های مدال‌آور المپیکی ایران قرار داد.

با این حال از نظر کیفیت و رنگ مدال، کماکان جویبار با ۲ طلا و سه نقره که توسط حسن یزدانی و کمیل قاسمی طی چهار دوره اخیر المپیک کسب شده پیشتاز است و در رتبه نخست شهرستان‌های مدال‌آور قرار دارد.

کشتی جویبار همچنین با هشت دوره حضور در المپیک که ۶ دوره آن پیاپی بود در میان شهرستان‌های ایران رکورددار حضور در مهم‌ترین آوردگاه ورزشی جهان است. سبحان روحی در المپیک ۱۹۷۶ مونترال، آیت واگذاری در المپیک ۱۹۸۸ سئول، مهدی حاجی‌زاده در المپیک ۲۰۰۴ آتن، رضا یزدانی در المپیک ۲۰۰۸ پکن، مسعود اسماعیل‌پور، رضا یزدانی و کمیل قاسمی در المپیک ۲۰۰۸ پکن، حسن یزدانی، رضا یزدانی و کمیل قاسمی در المپیک ۲۰۱۶ ریو و حسن یزدانی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو و ۲۰۲۴ پاریس هشت دوره حضور کشتی جویبار در المپیک را رقم زده‌اند که حاصل آن کسب یک طلا و یک نقره توسط کمیل قاسمی و یک طلا و ۲ نقره توسط حسن یزدانی بود.

پس از جویبار کشتی آمل نیز با چهار دوره حضور و مدال‌آوری پیاپی در المپیک آمار و عملکرد درخشانی را ثبت کرده است.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها