|

شایعات خطرناک درباره پرونده بیرانوند/ زمان اعلام رای پرونده شکایت پرسپولیس از «علیرضا بیرانوند» مشخص شد

زمان اعلام رای پرونده «علیرضا بیرانوند» مشخص شد.

شایعات خطرناک درباره پرونده بیرانوند/ زمان اعلام رای پرونده شکایت پرسپولیس از «علیرضا بیرانوند» مشخص شد

به گزارش شبکه شرق، زمان اعلام رای پرونده «علیرضا بیرانوند» مشخص شد؛ شکایت باشگاه پرسپولیس از «علیرضا بیرانوند» قطعا یکی از مهم‌ترین پرونده‌های داخلی فوتبال ایران در چند سال اخیر است.

فدراسیون فوتبال ایران تصمیم به انتشار حکم نهایی کمیته تعیین وضعیت در خصوص شکایت باشگاه پرسپولیس از دروازه بان سابق خود و تراکتور تبریز دارد.

کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال تصمیم نهایی خود در خصوص شکایت باشگاه پرسپولیس از علیرضا بیرانوند و باشگاه تراکتور تبریز را گرفته است.

پرسپولیس که معتقد به فسخ غیرقانونی یکطرفه قرارداد از سوی بیرانوند است از باشگاه تراکتور تبریز نیز به دلیل جذب دروازه‌بان تیم ملی ایران شکایت کرده بود.

بررسی کمیته تعیین وضعیت درباره این پرونده نزدیک به یک ماه طول کشیده است تا حالا در آستانه رویارویی دو تیم در هفته دوم رقابت‌های فصل جاری لیگ برتر گرفته است مورد توجه قرار بگیرد.

موضوع، زمانی عجیب‌تر است که توصیه از بالا برای کاهش محرومیت بیرانوند باعث تاخیر در اعلام این رای از سوی کمیته تعیین وضعیت شد تا احتمال تغییر در این رای نیز مطرح شود.

با این حال، گفته می‌شود رای کمیته تعیین وضعیت به احتمال فراوان تا شامگاه امروز «دوشنبه، ۲۹ مردادماه ۱۴۰۳» اعلام رسمی و ابلاغ خواهد شد که قبل از دیدار پنجشنبه پرسپولیس و تراکتور در تبریز است.

اظهارات وکیل بین‌المللی ورزشی بابت احتمال دخالت در پرونده بیرانوند

وکیل بین‌المللی ورزشی درباره احتمال دخالت در پرونده علیرضا بیرانوند دروازه‌بان ملی پوش تراکتور توضیحاتی مطرح کرد.

آرش نجفی، وکیل بین‌المللی ورزشی درباره اینکه باشگاه پرسپولیس مدعی شده که رای بیرانوند صادر شده، اما به خاطر دخالت‌های سیاسی هنوز این حکم ابلاغ نشده است، اظهار کرد: موضوع از دیرباز قید شده است که به طور کلی هیچ نهاد سیاسی حق دخالت در ورزش فوتبال را ندارد و این مسئله در خصوص همه ورزش‌ها است، اما به طور خاص فیفا این موضوع را مورد تاکید قرار داده است؛ بنابراین من نمی‌دانم شانتاژ سیاسی و هر حرکتی که بخواهد مانوری باشد که در امر ورزش تاثیر بگذارد به طور طبیعی مورد نکوهش فیفا است.

او ادامه داد: البته من نمی‌دانم این موضوع شایعه است یا نه! به طور طبیعی فدراسیون فوتبال و کمیته تعیین وضعیت باید براساس اساسنامه فدراسیون که تابعه اساسنامه فیفا است، رسیدگی به تخلفات را تابعه مقررات و قوانین انجام دهند و اقدام به صدور حکم کنند.

او افزود: اینکه یک ملاحظه سیاسی بیاید و  به طور مستقیم و غیر مستقیم در ورزش دخالت کند، تقبیح  است. اساسا اگر فیفا چنین موضوعی برایش مسجل شود به طور طبیعی آن فدراسیون مورد تنبیهات انضباطی قرار می‌گیرد و این تنبیهات می‌تواند شدید باشد و احتمال دارد فدراسیون تعلیق هم شود. این موضوع بستگی دارد که فیفا به چه صورت از این موضوع مطلع شود.

نجفی درباره اینکه زنوزی، مالک باشگاه تراکتور مدتی پیش تهدید کرده بود که اگر حکمی علیه بیرانوند صادر شود خیلی از مسائل را افشا می‌کند، گفت: این تهدید‌ها هم غیراخلاقی است. در  کمیته اخلاق فیفا قوانین  و مقررات اخلاقی داریم که هر کدام از موارد می‌تواند مصداق چنین چیزی باشد. شما به هیچ عنوان نمی‌توانید مسائلی که در این‌باره وجود دارد را غیر شفاف بیان کنید و کسی را به هر شکلی تهدید کنید. حالا این تهدید صریح یا ضمنی باشد. این تهدیدی که شما می‌گویید، صریح بوده است. البته من نمی‌دانم که این چنین صحبت‌هایی مطرح شده یا نه! این کلیت فوتبال است که این موارد اعم از مسائل غیر اخلاقی و مداخلات سیاسی از لحاظ فیفا مورد نکوهش و قدغن است.

وکیل بین‌المللی فوتبال درباره شکایت باشگاه مس رفسنجان از  تیم تراکتور به خاطر استفاده بیرانوند در این بازی و ادعای این باشگاه مبنی بر اینکه بیرانوند بازیکن غیرمجاز است، گفت: وقتی حکمی صادر نشده است دقیقا نمی‌شود مشخص کرد که بیرانوند مصداق بازیکن غیر مجاز بوده یا نه! حتی بر فرض اینکه فسخ قرارداد این گلر غیر موجه باشد باید دید صرفا کمیته تعیین وضعیت به پرداخت غرامت محکوم می‌کند و یا می‌خواهد برای او محرومیت انضباطی هم در نظر بگیرد. اگر محروم شود شاید بتوان استناد کرد که در بازی‌هایی محروم بوده بازیکن غیر مجاز شناخته شود، اما این هم مشکلی دارد به خاطر اینکه از زمانی که حکم محرومیت انضباطی صادر می‌شود از همان لحظه به بعد آن رای باید اجرا شود و به قبل از آن سرایت نمی‌شود. با فرض بر اینکه ایشان محروم هم شود نمی‌شود گفت بازی‌های قبلی را غیر مجاز شرکت کرده است، چون این طوری نظم مسابقات بهم می‌خورد. من موردی را شبیه ندیدم و حالا باید دید که به چه نحوی کمیته تعیین وضعیت می‌خواهد این موضوع را رسیدگی کند.  هر دفعه اتفاقی که در حکم‌های اروپایی افتاده بحث غرامت بوده و یک مقدار بحث محرومیت‌هایی بوده که قائل شدند. حالا بازی ۳ برصفر شود باید در کمیته انضباطی بررسی شود.

او درباره اینکه فایل صوتی از بیرانوند منتشر شده که او ادعا کرده ۳ میلیارد تومان خارج از قراردادش از باشگاه پرسپولیس دریافت کرده است، گفت: اگر در قالب پاداش بوده، هبه است. اگر این پاداش نبوده و مبلغی را باشگاه پرسپولیس اضافه داده باشد این را می‌تواند  باشگاه بابت طلبی که بیرانوند دارد محسوب کرد. بستگی دارد که منشا این پول چه چیزی است. طبیعی است اگر پاداش باشد، باشگاه پرسپولیس هبه کرده و نمی‌تواند پس بگیرد و بگوید بابت حقوق و دستمزد بازیکن بوده است. البته باید دید ادعا‌های طرفین به چه صورت رسیدگی می‌شود. اینها اظهارات خام است.

نجفی درباره اینکه رای پرونده بیرانوند قرار بود قبل از بازی‌های لیگ صادر شود، اما بعد از گذشت یک هفته از بازی‌ها هنوز رایی صادر نشده است، گفت: شاید ملاحظاتی را سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال دارند، اما به هر حال نباید در رسیدگی خللی یا توقفی پیش بیاید. علی اصول در حقوق دنیا  رسیدگی‌ها سریع هستند و ما رسیدگی با تعویق نداریم. هر رسیدگی نباید مانع غیرقانونی برایش پیش بیاید، مگر اینکه مانعی وجود داشته باشد و خود این رسیدگی‌هایی که شخصی صلاح می‌داند، اعمال سلیقه می‌شود و دیگر اصول نیست. اصول دادرسی بدون توقف است و رسیدگی باید انجام شود و روند ثابتی داشته باشد و قاعده این است.

ادامه شایعات درباره رای پرونده علیرضا بیرانوند

شکایت باشگاه پرسپولیس از «علیرضا بیرانوند» قطعا یکی از مهم‌ترین پرونده‌های داخلی فوتبال ایران در چند سال اخیر است.

شکایت پرسپولیس که در اواخر خردادماه و پس از فسخ قرارداد بیرانوند با پرسپولیس در فدراسیون ثبت شد، تا چندین هفته در کمیته وضعیت مورد بررسی قرار گرفت و حالا اخبار رسیده و همچنین پیگیری‌ها نشان می‌دهد رای این پرونده، آماده شده است و طبق آن علیرضا بیرانوند به فسخ غیرقانونی محکوم و چهار ماه از حضور در میادین محروم و با جریمه نقدی روبه‌رو شده است.

در حالی که منصور قنبرزاده، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال نیز چند هفته پیش صراحتاً اعلام کرده بود پرونده بیرانوند به‌دلیل حساسیت‌های موجود در اولویت قرار گرفته است و رأی آن پیش از آغاز لیگ صادر خواهد شد؛ اما این اتفاق رخ نداد و بازار شایعات در فضای مجازی داغ شده است.

عدم انتشار رای پیش از هفته اول لیگ، باعث شد شایعات و حرف و حدیث زیادی در فضای مجازی درباره علت تاخیر در صدور رای به وجود بیاید و گفته شد برخی دخالت‌های «غیرفوتبالی» مانع از انتشار رای شده است.

محمدرضا زنوزی مالک باشگاه تراکتور چند روز پیش صراحتاً فدراسیون فوتبال و مهدی تاج را تهدید کرد و در اظهارنظری تند گفت: «اگر رای شما همین رای‌ای است که برخی رسانه‌ها منتشر کردند واقعاً متاسفم و بعد از آن ناگفته‌ها را خواهم گفت»؛ این صحبت‌ها از سوی زنوزی و انتشار فایل صوتی بیرانوند در یکی، دو روز گذشته درباره دریافتی خارج از باشگاه، حاشیه‌ها و شایعات مربوط به این پرونده را هر روز پُررنگ‌تر کرده است، اما باز هم خبری از انتشار رای و پایان شایعات نیست.

فدراسیون نیز در این مدت سکوت کرده و همین موضوع بر ابهامات افزوده است و قطعاً ادامه این روند چیزی جز افزایش تنش‌ها، جنجال‌ها و شایعات را به‌دنبال ندارد، در این شرایط، اما پرسش اصلی این است؛ حالا که رای صادر شده است، چرا به‌صورت رسمی اعلام نمی‌شود؟ آیا شایعات مطرح‌شده درباره علت این موضوع صحت دارد یا اصلا موضوع چیز دیگری است؟ رای‌ای که پیش‌بینی می‌شود حاشیه‌های آن ادامه داشته باشد و طرف بازنده حکم را در کمیته استیناف و احتمالاً دادگاه «CAS» پیگیری خواهد کرد.

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها