گفتوگوی احمد غلامی با احسان شریعتی- بخش سوم
سیدجواد طباطبایی؛ ادامه فردید
شریعتی: همانطور که هایدگر به کارل لویت درباره دلیل تعهد خود به جریان جنبش ناسیونالیسم سوسیالیسم در آلمان میگوید، این رویکرد در نگاه تاریخانگاری تقدیری او ریشه دارد. هنگامی که انقلابی به وجود میآید، اراده فردی و جمعی تغییرش نمیدهد.
احسان شریعتی- بلکه دلیل تاریخی و ساختاری وجودی و هستیشناختی و زیربنایی دارد. بنابراین این محصول یک اشتباه نیست که ما انقلاب کردهایم. انقلابات میشود، دلایل ساختاری همهجانبه اقتصادی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی در آن دخیل است. سیدجواد طباطبایی هم در ادامۀ فردید و متأثرینش قرار میگیرد. البته در اندیشۀ طباطبایی نوعی دوگانگی بین تجددگرایی و هویتگرایی ملی یا ایرانشهری وجود دارد. اما چون میخواهد ترکیبی از لیبرالیسم محافظهکار درست کند، آن بخش محافظهکار بخش هویتگرایانۀ فردیدی است.