گفتوگوی شرق با کمال تبریزی و علیرضا رئیسیان از اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم فجر
اگر تغییرات جشنواره فجر را نپذیریم اعتراض ها بیشتر خواهد شد
تا پیش ازانقلاب اسلامی، مهمترین جشنواره سینمایی درایران جشنواره فیلم «سپاس» بود. جشنواره ای که درشش دوره از سال ۱۳۴۸ تا سال ۱۳۵۳ برگزار شد. ۳ جایزه سپاس طلا، نقره و برنزبه بهترین فیلمهای سال، بهترین کارگردانی، فیلمبرداری رنگی و سیاه و سفید، فیلمنامه، موسیقی متن، بازیگر زن و مرد نقش اول و دوم، و به بهترین آثار ۸ و ۱۶ و ۳۵ میلیمتری کوتاه از بین فیلم های اکران شده تعلق میگرفت.
جشنوارهٔ جهانی فیلم تهران نیز از دیگرجشنوارههای سالانهٔ فیلم در ایران بود که تا پیش از انقلاب برگزارمیشد. در این جشنواره، فیلمهای برگزیده سینمای ایران در کنار آثاری از سایر کشورها به رقابت میپرداختند. اما بعد از پیروزی انقلاب و درسال 60 جشنواره فیلم «میلاد» بهعنوان اولین جشنواره سینمایی پس از انقلاب در پایتخت برگزار شد. درسال 61 با برگزاری نخستین جشنواره فیلم فجر، سینمای ایران صاحب ویترینی رسمی شد تا تولیدات یکساله خود که نمایش داده نشدند را قضاوت کند. امسال چهل و سومین دوره این رویداد هنری را به دبیری منوچهر شاهسواری پشت سر گذاشتیم. این نخستین باراست که دبیری این رویداد به سینماگری که عمده فعالیتهایش صنفی و سینمایی است، سپرده شد. با فاصله گرفتن از روزهای برگزاری این جشنواره، با علیرضا رئیسیان و کمال تبریزی دوعضو هیات داوران این دوره از جشنواره فیلم فجر درباره چالش ها و حواشی جشنواره چهل و سوم و ارزیابی ساختار جشنواره فیلم فجر صحبت کردهایم.