|

غول‌های فناوری در حال بلعیدن استارتاپ‌ها

پدیده خرید شرکت‌های استارتاپی در دنیای امروز به طور فزاینده‌ای رایج شده است. تک‌شاخ‌ها در بازار فعلی در حال افزایش هستند. البته منظور از تک‌شاخ موجودات افسانه‌ای قصه‌ها نیست؛ بلکه منظور کسب‌وکارهای نوپایی است که بیش از یک میلیارد دلار یا بیشتر ارزش دارند. تک‌شاخ‌ها را می‌توان به‌عنوان شرکت‌هایی با پتانسیل بالا برای موفقیت در صنایع محبوب، بر بازیگر و پررونق بازار دید. این شرکت‌ها به‌سرعت شناسایی می‌شوند و می‌توانند مقادیر زیادی سرمایه خطرپذیر جذب کنند. تک‌شاخ‌ها قبلا به‌سختی پیدا می‌شدند؛

غول‌های فناوری  در حال بلعیدن استارتاپ‌ها

پدیده خرید شرکت‌های استارتاپی در دنیای امروز به طور فزاینده‌ای رایج شده است. تک‌شاخ‌ها در بازار فعلی در حال افزایش هستند. البته منظور از تک‌شاخ موجودات افسانه‌ای قصه‌ها نیست؛ بلکه منظور کسب‌وکارهای نوپایی است که بیش از یک میلیارد دلار یا بیشتر ارزش دارند. تک‌شاخ‌ها را می‌توان به‌عنوان شرکت‌هایی با پتانسیل بالا برای موفقیت در صنایع محبوب، بر بازیگر و پررونق بازار دید. این شرکت‌ها به‌سرعت شناسایی می‌شوند و می‌توانند مقادیر زیادی سرمایه خطرپذیر جذب کنند. تک‌شاخ‌ها قبلا به‌سختی پیدا می‌شدند؛ اما در سال‌های اخیر با کمک شرکت‌هایی چون Epic Games، Robinhood و حتی SoFi تعداد آنها در حال افزایش است. بااین‌حال این روزها شرکت‌های غول‌پیکر قدر سرمایه‌گذاری بر شرکت‌های کوچک‌تر و یا خرید آنها را بیشتر می‌دانند. زیرا بسیاری از این شرکت‌های کوچک ظرفیت این را دارند که بعدا بزرگ شوند و حوزه‌هایی را دربربگیرند که شرکت‌های غول‌پیکر قبل از داشتن آنها توانایی چیره‌شدن بر آن را نداشتند.

در واقع قرن بیست‌ویکم مبتنی بر فناوری است و ظهور فناوری‌های متعدد و پیشرفته در این قرن باعث شد که شرکت‌های بزرگ مجبور شوند تغییراتی ایجاد کنند تا کنترل خود را بر سهم بازاری که دارند، حفظ کنند. در نتیجه، نیروی کار و صنایع کار دستخوش تغییرات چشمگیری در رابطه با فناوری و نحوه عملکرد کسب‌وکارها شده‌اند. حتی می‌توان گفت که سطوح بهره‌وری، منعکس‌کننده چگونگی توسعه فناوری با معرفی اشکال جدید فناوری است. ازآنجایی‌که حوزه فناوری به لطف افراد مبتکر و سخت‌کوش به‌سرعت درحال‌رشد است، شرکت‌ها مجبور شده‌اند نحوه عملکرد خود را تنظیم کرده و تغییر دهند تا خود را با فناوری‌های نوظهور سازگار کنند. باتوجه‌به افزایش سریع توجه و تقاضا در فناوری، بسیاری از غول‌های صنعت شروع به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناوری کوچک‌تر کرده‌اند که در داخل و خارج از بازارهای صنعتی خود فعالیت می‌کنند؛ بنابراین عصر سرمایه‌گذاری خطرپذیر آغاز شد و در کنار سرمایه‌گذاری خطرپذیر، کسب‌وکارهای یونیکورن بیشتری به وجود آمدند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، شرکت‌های سهامی خاص هستند که سرمایه‌گذاران و منابع مالی را برای کسب‌وکارهای نوپا که ظرفیت رشد دارند، فراهم می‌کنند. اصطلاح سرمایه‌گذاری خطرپذیر به این معنی است که شرکت‌های غول‌پیکر، شرکت‌ها یا مشاغل کوچک‌تر و درحال‌توسعه‌ای که عملکرد خوبی داشته‌اند یا پتانسیل عملکرد خوبی برای دوره‌های طولانی در آینده دارند، برای سرمایه‌گذاری یا خرید می‌کنند.

یکی از دلایل اصلی خرید استارتاپ‌ها توسط شرکت‌های بزرگ این است که شرکت‌های بزرگ تمایل دارند کنترل خود را بر بازار حفظ کنند. این شرکت‌ها به جای مبارزه با رقبای جدید یا تهدیدانگاری ورود تازه‌واردان به صنایع بزرگ تصمیم می‌گیرند استارتاپ‌ها را بخرند و آنها را تصاحب کنند.

شرکت‌های بزرگی که استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک‌تر را خریداری می‌کنند، به شرکت بزرگ یا شرکت مادر اجازه می‌دهند تا محصولات و خدمات را با آزمایش روی مشتریانی که از شرکت‌های کوچک‌تر استفاده می‌کنند، گسترش و تنوع بخشد. به‌این‌ترتیب، شرکت مادر یک برنامه استراتژیک برای گسترش خدمات خود (بدون ریسک زیاد) تعیین می‌کند. شرکت کوچک‌تر با خطر شکست مواجه می‌شود، درحالی‌که شرکت مادر تصمیم می‌گیرد که چگونه بر اساس نتایج آزمایش ادامه دهد.

غول‌هایی مانند گوگل، آمازون و متا (که قبلا با نام فیس‌بوک شناخته می‌شد) تهدیدات بالقوه را شناسایی و این شرکت‌ها را خریداری می‌کنند و به آنها اجازه می‌دهند تا کنترل خود را بر صنعت فناوری حفظ کنند. این شرکت‌ها و دیگر غول‌های صنعت می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که کسب‌وکارشان پیشتاز صنایع مربوط به حوزه فعالیتشان باقی می‌ماند. آنها این کار را با خرید و توسعه شرکت‌هایی انجام می‌دهند که پتانسیل بسیار بالایی دارند. غول‌های صنعت به جای مبارزه با رقبای خود، سرمایه‌گذاری می‌کنند و شرکت‌های رقیب را خریداری می‌کنند و با خرید شرکت‌های پیشگام که به روش‌های مختلف جدید فعالیت می‌کنند، اطمینان می‌یابند که غول‌های این صنایع باقی می‌مانند.

تصاحب‌گران بزرگ

گواه نکاتی که گفته شد، فعالیت شرکت‌های بزرگ در خرید و تصاحب شرکت‌ها است. تقریبا 10 شرکت بزرگ وجود دارند که در خرید استارتاپ‌ها بسیار فعال بوده‌اند. بسیاری از شرکت‌های کوچک‌تر پتانسیل واقعی کسب‌وکار را نمی‌بینند. حتی وقتی نوبت به استارتاپ‌های حوزه فناوری می‌شود این عدد به پنج کاهش می‌یابد؛ در واقع فقط پنج غول هستند که به‌شدت برای تصاحب استارتاپ‌های فناوری ولع دارند، اما این پنج غول کدام‌اند؟ پنج غول بزرگ صنعت فناوری که در حال قورت‌دادن استارتاپ‌های فناوری هستند عبارت‌اند از: مایکروسافت، گوگل، آمازون، متا و اپل.

1. مایکروسافت: مایکروسافت یک غول بزرگ صنعت فناوری است که به دلیل تولید محصولات و خدماتی مانند مایکروسافت‌تیمز، مایکروسافت‌ورد یا مایکروسافت‌اکسل به‌خوبی شناخته شده و این فهرست همچنان در حال بلندترشدن است. این غول صنعت فناوری امپراتوری خود را با بهبود مستمر محصولات و خدمات عالی ایجاد کرد و بی‌صدا برای به‌دست‌آوردن شرکت‌های جدید از طریق ادغام، مانند ادغام با لینکدین تلاش کرد. مایکروسافت سخت کار کرد تا خدمات باارزشی ارائه دهد که تقریبا در سطح بالایی قرار دارند و به شرکت اجازه می‌دهند تا جایگاهی در صنعت فناوری ایجاد کند.

مایکروسافت شرکتی است که شرکت‌هایی چون RiskIQ و Linkedin را به دست آورده تا خدمات مختلف را به روشی منحصربه‌فرد با هم ترکیب کند. ایجاد و ادغام ویژگی‌های جدید، دلیلی است که این غول خاموش با شرکت‌هایی مانند گوگل برابری می‌کند. مایکروسافت برخی از شرکت‌های کوچک‌تر زیر را خریداری کرده است: لینکدین، اسکایپ، رسانه ZeniMax و GitHub. به طور کلی مایکروسافت تا سال 2023 حدودا 276 شرکت را خریداری و به تصاحب خود درآورده است.

2. گوگل: گوگل را شاید بتوان سردسته تمام شرکت‌های بزرگ فناوری دانست که در پی تصاحب شرکت‌های کوچک‌تر این حوزه هستند. گوگل بزرگ‌ترین شرکت جهان است که در خدمات و محصولات اینترنتی تخصص دارد و با ساخت موتور جست‌وجوگر گوگل خدمات گسترده‌ای در حوزه رایانش ابری و سایر حوزه‌های مرتبط ایجاد کرده است. گوگل عملا فضایی را اختراع کرد که در آن فناوری و اطلاعات جدید با چند کلیک و توسط نوک انگشتان قابل مشاهده شده است. از جمله شرکت‌هایی که گوگل خریداری کرده است عبارت‌اند از: موتورولا موبیلیتی، نست لبز، دابل کلیک، لوکر و یوتیوب. شرکت مادر گوگل، آلفابت، تا سال 2024 حدودا 260 شرکت را خریداری کرده یا توسط سرمایه‌گذاری با آنها ادغام شده است.

3. آمازون: آمازون به ارتقای خدمات خود به خصوص در حوزه تحویل با قدرت ادامه می‌دهد. آمازون توانسته اکثریت سهام بازار مواد غذایی را به دست آورد و حوزه فعالیت خود را به صنایع جدید گسترش دهد. آمازون پتانسیل خود را برای جست‌وجو در سایر بازارها و گسترش خدمات خود با سرمایه‌گذاری در زمینه تحویل غذا افزایش داده است. آمازون یکی از برترین شرکت‌هایی است که استارتاپ‌ها را خریداری می‌کند. در اینجا برخی از برندهایی که خریداری کرده ذکر شده است: هول فود مارکت، زاپوس، زوکس، پیل پک، رینگ و‌ وان مدیکال. آمازون تا سال 2023 حدود 115 شرکت کوچک را خریداری کرده است.

4. متا: متا که قبلا با نام فیس‌بوک شناخته می‌شد، با ایجاد پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک (اکنون متا) و خرید پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی اینستاگرام و واتساپ، به عنوان یک غول رسانه‌های اجتماعی شناخته می‌شود. متا با خرید شرکت Oculus VR به پیشرفت‌های فناوری جدیدتر پرداخته است. برخی از شرکت‌هایی که متا خریداری کرده است عبارت‌اند از: Oculus VR، کاستومر، CTRL-labs، اینستاگرام، پریسایز و آماتور استودیو. متا تا سال 2024 حدودا 101 شرکت و استارتاپ کوچک را خریداری کرده است.

5. اپل: اپل با استقبال از روندهای جدید و تلاش سخت، به یک رهبر در نوآوری و فناوری تبدیل شده است. اخیرا این شرکت به دلیل ایجاد دستگاه‌های تکنولوژیکی که تا حدودی امتحان خود را پس داده‌اند، شناخته شده و شروع به سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی کرده است که می‌توانند خدمات عالی و متنوعی را در کنار محصولات اپل ارائه دهند. برای مثال در سال‌های اخیر اپل Beats Electronics و اینتل، یک کسب‌وکار مودم تلفن هوشمند را خریداری کرده و محصولات و خدماتی را که به عموم ارائه می‌دهد متنوع‌تر کرده است. اپل تا سال 2024 تقریبا 129 شرکت کوچک را خریداری کرد. برخی از این کسب‌وکارها عبارت‌اند از: سیری، پلاتون، اسپیسز، ‌میرا لبز و بی‌تی‌اس ریکوردز.

بسیاری از غول‌های دیگر صنایع نیز شرکت‌های کوچک‌تر را برای گسترش خدمات خود خریداری کرده‌اند. برخی از این شرکت‌ها عبارت‌اند از:

یونیلور: بسیاری از مردم این را نمی‌دانند، اما یونیلور شرکتی است که خدمات خود را در جهت خرید شرکت‌ها و برندهای کوچک‌تر گسترش داده است. از طریق سرمایه‌گذاری، پشتیبانی و توسعه در طول زمان، شرکت‌های تحت نظر شرکت مادر یونیلور پیشرفت کردند: بن و جری، وازلین، داو، بریر و لیپتون.

کوکاکولا: کوکاکولا با ایجاد یک نوشیدنی گازدار شناخته‌شده در سراسر جهان و سرمایه‌گذاری و خرید اکثریت سهام شرکت کوچک‌تر Honest Tea، هوشمندانه در بخش‌های مختلف بازار مواد غذایی ریشه دوانده است. به این ترتیب کوکاکولا راهی برای تولید انواع نوشیدنی‌ها برای عموم مردم ایجاد کرد. این شرکت تا سال 2024 توانست هشت شرکت کوچک را تصاحب کند.

والمارت: والمارت با به‌دست‌آوردن مالکیت جت.کام توانسته کاری کند که وقتی مشتریان جت.کام را جست‌وجو می‌کنند به وب‌سایت والمارت هدایت شوند. این یک حرکت تجاری نوآورانه و استراتژیک توسط والمارت بود، زیرا توانسته به تهدیدی مهم برای سایر مشاغل رقیب تبدیل شود. این شرکت تا سال 2024 توانست 388 شرکت کوچک را تصاحب کند.

سیسکو: سیسکو یک غول فناوری است و به دلیل ایجاد سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای کامپیوتری توانسته به‌خوبی شناخته شود. سیسکو اکثریت سهام شرکت AppDynamics را خریداری کرده است. AppDynamics شرکتی است که «اولین پلتفرم مشاهده عملکرد» را در جهان برای اولین‌بار توسعه داد. سیسکو تا به امروز بیش از 230 شرکت را خریداری کرده است.

پی‌پال: پی‌پال هم در صنعت مالی و هم در صنعت فناوری پیشرو است. این شرکت با خرید هانی به سرمایه‌گذاری خطرپذیر پرداخت. بنابراین علاوه بر پلتفرم مالی آنلاین پایدار، کاربران PayPal این فرصت را دارند که محصولات را از یک وب‌سایت تجاری که مستقیما به حساب‌های آنها متصل است، مرور و خریداری کنند. بنابراین پی‌پال خدمات خود را افزایش داده است تا شامل خرید آنلاین و یک شبکه مالی پایدار باشد که به صورت آنلاین در مقیاس جهانی فعالیت می‌کند. پی‌پال تا سال 2024 توانست 27 شرکت را از جمله گو پی، فیگ کارت، آیرون پرلز و بیل سیف تصاحب کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها