|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و نهم خرداد

روایتی از جلسه با محمد خاتمی و بهزاد نبوی

هاشمی رفسنجانی روز بیست و نهم خرداد با دیدارهایی با بهزاد نبوی، سید محمد خاتمی و محمدعلی ایازی داشته و از مشکلات آموزش و پرورش و اختلافات سیاسی نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

روایتی از جلسه با محمد خاتمی و بهزاد نبوی

صبح براى افتتاح همایش علمى، تخصصى ساخت مدارس، به اردوگاه منظریه رفتیم. از نمایشگاه بازدید کردم. نمونه‌هایى از مصالح ساختمانى تجهیزات آموزشى و تجهیزات مدارس را به نمایش گذاشته بودند. آقاى [حسین] مظفر، [وزیر آموزش‌وپرورش] خوش‌آمد گفت و از کم‌توجهى به بودجه آموزش‌ و پرورش شکایت کرد. معتقد است، به خاطر تضعیف او، حق معلم‌ها ضایع شده است. سخنرانى مفصلى در ضرورت ساخت و نوسازى مدارس ایراد کردم و خواستم که از لحاظ معمارى، رنگ، نور و فضا، وضع مناسبى براى پرورش دانش‌آموزان در نظر گرفته شود و یکى از راه‌هاى رونق اقتصادى را ساخت وسیع مدرسه معرفى کردم که مى‌تواند اشتغال‌زا هم باشد.

به دفتر رفتم. آقاى [محمدعلی] ایازى از قم آمد. گفت، از دادگاه ویژه روحانیت به منزل آیت‌الله منتظرى گفته‌اند که [فرزندش] سعید، به زودى آزاد مى‌شود، ولى خبرى نشده است. نمونه‌اى از کتاب‌هاى ضدانقلاب خارج را آورد.

ظهر، میهمان آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رئیس‌جمهور] بودم. نگران است که با توجه به افکار رهبرى، نتواند کار مهمى براى رونق اقتصادى انجام دهد و گفت، مى‌خواهد فائزه را براى [پُست معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان] تربیت‌بدنى منصوب کند که گفتم، مناسب نیست. دربارۀ بخشى از کابینه صحبت‌ کرد. تأکید کردم که فکرى براى رونق اقتصادى کند و اکنون صنایع لوازم خانگى، منسوجات و مرغدارى‌ها و دامدارى‌ها، بازارشان کساد است و کالاهاى خارجى، فشار زیادى روى محصولات داخلى دارد و قدرت تأثیر محصولاتمان در بازار صادرات کم است و امنیت سرمایه‌گذارى هم نیست.

عصر، مصاحبه‌اى با محمدصادق الحسینى، دربارۀ سیاست خارجى نظام داشتم. آقاى بهزاد نبوى، [نماینده تهران] آمد. از اختلاف‌نظر دوم خردادى‌ها با رهبرى گفت و پیشنهادهایی براى رفع اختلاف داشت. توقع دارد که، پیام انتخابات را بشنوند و تغییر مشى بدهند. گفت، با این‌گونه دخالت در مسئله تحقیق و تفحص [صداوسیما]، موافق نیست. گرچه مشکل را حل‌کرده است.

 

 
  • گزارش «شرق» از روز رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری و حضور گسترده فعالان و چهره‌های سیاسی پای صندوق‌ها
  • «شرق» ماجرای کاهش حضور در پای صندوق‌های رأی و بی‌تفاوتی اجتماعی نسبت به برگزاری انتخابات را واکاوی می‌کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها