|

تکرار اتفاق عجیب کشف چند خاور زباله از منزل مسکونی در بجنورد؛ ماجرا چیست؟/ ویدئو و تصاویر

دومین منزل انباشت زباله در بجنورد کشف شد. هفته گذشته نیز، یک منزل با بیش از 90 تن زباله انباشت‌شده در یکی از مناطق مرکز شهر بجنورد کشف و تخلیه شد.

تکرار اتفاق عجیب کشف چند خاور زباله از منزل مسکونی در بجنورد؛ ماجرا چیست؟/ ویدئو و تصاویر

به گزارش شبکه شرق، رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری بجنورد، گفت: دومین ملک مسکونی محل انباشت ضایعات و زباله توسط شهرداری تخلیه شد.

حسین یعقوبی، رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری بجنورد اظهار داشت: دومین ملک مسکونی محل انباشت ضایعات و زباله توسط شهرداری تخلیه شد.

او افزود: انبارهای پنهان ضایعات در حاشیه شهر با تماس شهروندان، پیگیری شهرداری، حکم دادستانی شناسایی و تخلیه می‌شود.

رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری بجنورد، گفت: ملک مسکونی کوچه شهید قدرتی در نیروگاه که محل انباشت زباله و ضایعات بود نیز صبح امروز با حضور عوامل اجرایی شهرداری تخلیه شد. با پدیده ایجاد انبارهای پنهان ضایعات مقابله می‌کنیم.

یعقوبی ادامه داد: چهار خاور ضایعات و زباله که مدت‌ها در این منزل مسکونی واقع در محله نیروگاه مرکز خراسان شمالی با بوی بد ایجاد مزاحمت کرده بود، کشف و تخلیه شد.

هفته گذشته نیز، یک منزل با بیش از 90 تن زباله انباشت‌شده در یکی از مناطق مرکز شهر بجنورد کشف و تخلیه شد.

زباله در منزل مسکونی بجنورد

کشف تکراری ضایعات و زباله در منزل مسکونی و خانه‌های بجنورد

تبدیل خانه‌های شهر بجنورد به انبار ضایعات که گاهی با دپوی زباله‌ و انتشار بوی تعفن همراه است، سبب گلایه شهروندان مرکز خراسان شمالی شده است، در تازه‌ترین مورد ده‌ها تن زباله و ضایعات از یک خانه مسکونی کشف و تخلیه شد.

بر اساس اعلام مسئولان شهرداری بجنورد، اکنون حدود ۱۰۰ انبار ضایعاتی در مرکز خراسان شمالی وجود دارد که بیشتر آنها بدون داشتن مجوز از شهرداری فعالیت می‌کنند، شماری از این انبارها زیر پوشش صنف در و پنجره سازان نسبت به خرید و فروش ضایعات اقدام می‌کنند که البته این اقدام نیز غیرمجاز است.

فعالیت انبارهای ضایعاتی به عنوان یک شغل مزاحم، آن‌هم در دل شهر و مناطق مسکونی سبب گلایه همسایه‌ها شده است؛ به گونه‌ای که تاکنون شماری از انبارها با ورود دادستانی پلمب شده است.

فعالیت انبارهای ضایعاتی غیرمجاز که گاهی با خرید و فروش اموال مسروقه همراه می شود، آسیب‌هایی از قبیل تهدید علیه بهداشت عمومی و محیط زیست نیز به همراه دارد، همین چند وقت پیش بود که ۸۰ کامیون خاور زباله در یک خانه مسکونی واقع در بجنورد که با بوی بد و تعفن ایجاد مزاحمت کرده بود، کشف و تخلیه شد.

کشف ده‌ها تن زباله از یک منزل مسکونی در بجنورد

امروز نیز خانه‌ای در محله نیروگاه بجنورد که محل انباشت ضایعات و زباله شده بود، به وسیله نیروهای شهرداری بجنورد و حکم دادستانی مرکز خراسان شمالی پاکسازی شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند خراسان شمالی پیش از این گفته بود که حدود ۱۰۰ انبار ضایعاتی در این شهر وجود دارد که بیشتر آن‌ها به صورت غیرمجاز فعالیت می کنند.

هادی قربانی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند خراسان شمالی اظهار کرد: هیچ کدام از انبارهای ضایعاتی مجوزی برای فعالیت ندارند و تنها ۱۰ درصد از آنان مجوز صنف در و پنجره‌سازی دریافت کرده‌اند که در حرکتی غیرمجاز، نسبت به خرید و فروش ضایعات اقدام می‌کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند خراسان شمالی با بیان اینکه این انبارها باید به خارج از شهر منتقل شوند، افزود: به منظور ساماندهی انبارهای ضایعاتی، زمینی به گستره پنج هکتار در روستای ینگه قلعه در اطراف شهر بجنورد جانمایی شد و پیگیر هستیم تا این انبارها به این مکان منتقل شوند.

ترکیب تولید پسماند در ایران با کشورهای اروپایی متفاوت است در ایران حدود ۷۰ درصد پسماندهای تولیدی، تر و ۳۰ درصد خشک است اما در اروپا ۳۰ درصد پسماندها تر و ۷۰ درصد خشک و در خراسان شمالی هم ۸۰ درصد پسماندها تر و ۲۰ درصد خشک است.

معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد در این باره گفت: براساس قانون وزارت کشور فعالیت انبارهای ضایعاتی در حریم و محدوده شهر غیرقانونی است و این انبارها باید از شهر خارج شود.

مجید شادکام اظهار کرد: متاسفانه انبارهای ضایعاتی برای دریافت مجوز به شهرداری مراجعه نمی کنند و اداره صنعت، معدن و تجارت هم در اعطای پروانه فعالیت، این اصناف را به شهرداری ارجاع نمی‌دهد. پروانه فعالیت انبار ضایعات باید از شهرداری دریافت شود، همچنین باید بسته به نوع ضایعات از اصناف مربوطه نیز مجوز دریافت شود اما اداره کل صنعت، معدن تجارت در صدور پروانه‌ها استعلامی از شهرداری نمی‌گیرد.

شادکام تاکید کرد: شهرداری با انبارهای پنهان ضایعات مقابله می‌کند و از شهروندان درخواست داریم فعالیت این انبارها را گزارش دهند تا پیگیری‌های لازم و برخورد با آن انجام شود.

زباله در منزل مسکونی بجنورد

زباله در منزل مسکونی بجنورد

براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، شهرستان بجنورد به عنوان مرکز استان ۳۲۴ هزار نفر جمعیت دارد که ۲۳۰ هزار آن در شهر بجنورد ساکن هستند.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها