|

رؤیاهای بر باد رفته

پیش‌بینی‌های ایلان ماسک، بعضا مبالغه‌آمیز و رؤیایی بودند و هرگز به سرانجام مشخصی نرسیدند اما بعضی از آنها به‌ لطف تیم کارآمدش در اسپیس‌ایکس به واقعیت بدل شده‌اند. ولی در میان این پیش‌بینی‌ها، موارد زیادی هستند که ماسک دوست دارد از ذهن عموم پاک شوند، زیرا هیچ‌کدام به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند.

رؤیاهای بر باد رفته

امیررضا فروزان

 

پیش‌بینی‌های ایلان ماسک، بعضا مبالغه‌آمیز و رؤیایی بودند و هرگز به سرانجام مشخصی نرسیدند اما بعضی از آنها به‌ لطف تیم کارآمدش در اسپیس‌ایکس به واقعیت بدل شده‌اند. ولی در میان این پیش‌بینی‌ها، موارد زیادی هستند که ماسک دوست دارد از ذهن عموم پاک شوند، زیرا هیچ‌کدام به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند.

  

کارخانه شکلات‌سازی: ماسک در می ‌۲۰۱۸، در توییتی اعلام کرد که به‌طور جدی خواهان راه‌اندازی خط تولید شکلات است. ولی این اتفاق هرگز رخ نداد.

بلیت هواپیما: اخیرا ایلان ماسک در جریان گفت‌وگو با رئیس صندوق مستقل نروژ، پس از اظهاراتی درباره هوش جامع مصنوعی پیش‌بینی کرده است که بشر فقط در یک تا دو سال آینده به این فناوری دست خواهد یافت و شاهد هوش مصنوعی انسان‌مانند خواهیم بود. ماسک اعلام کرد: «این ادعای بزرگی است که بگوییم هوش مصنوعی (حتی با کمک کامپیوتر) باهوش‌تر از انسان عمل می‌کند؛ آیا ماشین‌ها و ربات‌ها از انسان‌هایی که کاربران کامپیوتر هستند نیز باهوش‌ترند؟ احتمالا هنوز نه اما شاید تا پنج‌سال آینده به این موضوع برسیم». البته با توجه به سابقه ایلان ماسک در پیش‌بینی‌های بعضا غلط، نمی‌توان چندان روی حرف‌های او حساب باز کرد و باید ببینیم که مسیر توسعه هوش مصنوعی در آینده چگونه پیش خواهد رفت. در ادامه مروری بر بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در ۱۵ سال اخیر خواهیم داشت.

روبوتاکسی: در سال ۲۰۱۹، ایلان ماسک پیش‌بینی کرد که باوجود برخی محدودیت‌های قضائی، روبوتاکسی‌ها از سال بعد، در تسلا حضور یابند و تنها خودروهای تسلا می‌توانند قابلیت‌های سطح‌بالا و خودرانی را از طریق نرم‌افزار رانندگی مستقلشان ارائه دهند و خودروهای دیگر از سیستم سخت‌افزاری خودران کامل محروم‌اند. آنها هم به موفقیتی دست نیافته‌اند. درنتیجه ظاهرا جسارت ماسک برای توسعه چنین پروژه‌ای، هنوز به مرحله اجرا نرسیده و ممکن است زمان بیشتری را برای دیدن این خودروها منتظر بمانیم.

سکنا در مریخ: اسپیس‌ایکس به‌دلیل دستاوردهای فضایی خود و گسترش اینترنت ماهواره‌ای، برجسته‌ترین دارایی ایلان ماسک محسوب می‌شود. بااین‌حال، پیش‌بینی‌های فضایی ایلان ماسک، به‌خصوص درباره بازه زمانی استعمار مریخ، اغلب جاه‌طلبانه بوده است؛ مانند پیش‌بینی حضور انسان در این سیاره تا سال ۲۰۲۴. ماسک در ژوئن ۲۰۱۴ گفت: «امیدوارم که اولین انسان‌ها در ۱۰ تا ۱۲ سال آینده به مریخ بروند و من فکر می‌کنم که این اتفاق قطعا رخ خواهد داد». اگرچه ماسک به‌ دنبال ساخت شهرهای قابل‌سکونت برای زندگی یک میلیون انسان در مریخ است اما احتمالا چنین هدفی در چند سال آینده غیرقابل دسترسی خواهد بود؛ چراکه متخصصان اکنون روی مأموریت بازگشت به ماه تمرکز دارند.

سفر به دور ماه: در سال ۲۰۱۷، ماسک از سفر مشتریان اختصاصی به دور ماه تا سال بعد خبر داد. البته هنوز چنین سفری انجام نشده و آخرین برنامه‌ریزی شرکت برای ارسال مشتریان در سال ۲۰۲۳ نیز ناکام مانده است.

کووید قربانی نمی‌گیرد: یکی از بدنام‌ترین پیش‌بینی‌های ایلان ماسک به ۱۹ مارس ۲۰۲۰ برمی‌گردد؛ زمانی که باوجود ثبت روزانه ۲۰ هزار مبتلای جدید به کرونا، ایلان‌ ماسک گفت که تعداد مبتلایان به این بیماری در آمریکا تا پایان آوریل همان سال به صفر می‌رسد. اما این پیش‌بینی نیز مانند موارد ذکرشده، نادرست بود و بیش از یک میلیون شهروند ایالات‌ متحده جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند.

رؤیاپردازی

با مروری بر این پیش‌بینی‌ها و همچنین برخی ادعاهای عجیب دیگر مانند گسترش و عرضه ماشین‌های خودران در سال آینده و با امکان دسترسی رانندگان تسلا به خودروهای خود در هر مکانی، گاهی باید در سخنان او شک کرد. خاصیت رؤیاپرداز ایلان ماسک سبب شده است که شاهد نوآوری‌های متفاوتی از او باشیم و ردپای او را در برخی از فناوری‌های مهم فعلی مانند حوزه فضا و اینترنت ماهواره‌ای ببینیم. بااین‌حال همین رؤیاپردازی، منجر به ارائه‌ پیش‌بینی‌ها و وعده‌هایی از سوی او شده است که با شرایط فعلی بشر چندان مطابقت ندارد و دستیابی به آنها بعضا زیرساخت‌های مهمی را می‌طلبد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها