|

میزان دستمزد کارگری، نشان‌دهنده میزان رفاه در جامعه

حداقل دستمزد کارگران در سیصدوبیست‌ونهمین نشست شورای عالی کار با افزایش 35.3 درصدی به میزان هشت میلیون و ۲۰۸ هزار تومان تعیین شد. این در حالی است که با وجود افزایش تورم در سال جدید، انتقادهایی از این مبلغ شد.

میزان دستمزد کارگری، نشان‌دهنده میزان رفاه در جامعه

شرق:  حداقل دستمزد کارگران در سیصدوبیست‌ونهمین نشست شورای عالی کار با افزایش 35.3 درصدی به میزان هشت میلیون و ۲۰۸ هزار تومان تعیین شد. این در حالی است که با وجود افزایش تورم در سال جدید، انتقادهایی از این مبلغ شد.

اما میزان درآمد کارگران در کشورهای دیگر به چه صورت است؟ سؤالی که پاسخ به آن میزان رفاه مردم در کشورهای مختلف را برای ما روشن می‌کند. به طور مثال سال گذشته تجارت‌نیوز اعلام کرده بود؛ بر اساس آمار قطر در صدر فهرست میانگین دستمزد کشورهای عربی و در رتبه ششم جهان قرار گرفت. حداقل دستمزد در کشور قطر هزارو 800 ریال قطر (۴۹۵ دلار) است. همچنین این رسانه با اشاره به وب‌سایت GulfTalent که همان موقع آمار مربوط به نرخ دستمزد در کشورهای خاورمیانه را منتشر کرده بود، دستمزد در ایران و ترکیه را قابل تأمل خوانده بود. نابرابری درآمدی در بیشتر کشورها روز به روز در حال افزایش است. چشم‌انداز کوتاه‌مدت از اقتصاد خاورمیانه نیز با افزایش قیمت‌های انرژی و مواد غذایی به شکل تیره‌ای ترسیم می‌شود. در واقع به نقل از GulfTalent به دلیل فقر رایج، مخارج اقلام ضروری بیش از ۶۰ درصد از کل سبد مصرف‌کننده را تشکیل می‌دهد، اما بعضی از کشورهای خاورمیانه نشان داده‌اند که می‌توانند وضع موجود را بهبود ببخشند. متنوع‌سازی در بخش واردات و صادرات، افزایش بهره‌وری کشاورزی و حرکت به سمت بخش‌هایی که ارزش‌افزوده بالاتری دارند، به این کشورها کمک کرده تا وضعیت معاش و دستمزد مردم را بهتر کنند. کشورهای حوزه خلیج فارس با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اوضاع درآمد خانوارها را سروسامان داده‌اند. 

در سوی مقابل اما ترکیه به علت مشکلات اقتصادی‌ای که دارد با کاهش ارزش پول ملی مواجه شده که همین موضوع هم نارضایتی ترک‌ها را به دنبال داشته است. آخرین آمارها چه نرخی از دستمزد را در کشورهای همسایه نشان می‌دهند و جایگاه هر کدام کجاست؟ در واقع بر اساس آمار قطر در صدر فهرست میانگین دستمزد کشورهای عربی و در رتبه ششم جهان قرار گرفت. حداقل دستمزد در کشور قطر هزارو 800 ریال قطر (۴۹۵ دلار) است. امارات هم که یکی دیگر از کشورهای پیشتاز خاورمیانه است، حداقل هزارو 500 درهم امارات (۴۰۸ دلار) را ثبت کرده. عربستان که یکه‌تاز صنعت نفت است اعلام کرده که حداقل دستمزد هزار و 600 ریال سعودی (۴۲۶ دلار) گزارش شده است. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها