|

رئیس پلیس راهور فراجا آمار مرگ‌و‌میر نوروزی را اعلام کرد

متهم اصلی مرگ‌و‌میرهای جاده‌ای

حمل‌ونقل، یکی از مهم‌ترین ارکان رشد اقتصادی و توسعه یک کشور است. یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که جهان امروز با آن مواجه شده، تصادفات ترافیکـی و تبعات ناشی از آن است، ایمنی جاده‌ها، یک مسئله جهانی است.

متهم اصلی مرگ‌و‌میرهای جاده‌ای

شرق: حمل‌ونقل، یکی از مهم‌ترین ارکان رشد اقتصادی و توسعه یک کشور است. یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که جهان امروز با آن مواجه شده، تصادفات ترافیکـی و تبعات ناشی از آن است، ایمنی جاده‌ها، یک مسئله جهانی است. تصادفات جاده‌ای علاوه بـر خسـارات مـالی، یک تا سه درصد سود ناخالص ملی کشـورها را هدر داده و به اتلاف سرمایه ملی منجر شده و اثـرات مخرب زیادی بـر توسـعه کشـورها گذاشته است.

آمارها نشان می‌دهد تصادفات ترافیکی و تلفات ناشی از آن به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه با سرعت بالایی رو به افزایش است، وجود خیابان‌ها و جاده‌ها برای آسایش تمام انسان‌ها بسیار حیاتی است و وجود هرگونه نقص و ضعف در این سیستم به طور قابل توجهی باعث کاهش بازدهی و ایجاد خسارات جدی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی می‌شود. در واقع تصادفات یکی از مهم‌ترین موانع در پیشرفت و توسعه صنعت حمل‌ونقل است.

۷ اردیبهشت روز ملی ایمنی حمل‌ونقل نیز به منظور فرهنگ‌سازی در راستای افزایش ایمنی راه‌ها و‌ کاهش تصادفات جاده‌ای نام‌گذاری شده است به همین مناسبت پای گفت‌وگوی فرمانده پلیس راهور فراجا‌ نشستیم تا از آخرین وضعیت ایمنی و‌ حمل‌ونقل کشور و شهر تهران باخبر شویم. سیدتیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا درخصوص اهمیت موضوع ایمنی حمل‌ونقل بر کاهش آمار تصادفات گفت: سال‌هاست حمل و‌نقل در تمامی کشورهای دنیا یکی از مهم‌ترین بخش‌های زیربنایی اقتصاد به حساب آمده که می‌تواند در تسهیل مبادلات بازرگانی و توسعه اقتصادی هر کشوری تأثیرگذار باشد.

‌رئیس پلیس راهور فراجا با تأ‌سف‌بار خواندن کاستی‌ها و کوتاهی‌های موجود در وضعیت ایمنی جاده‌ها و کیفیت پایین خودروها افزود: متأسفانه بر اساس نواقصی که در حوزه راه و کیفیت پایین برخی از خودروهای تولید داخل شاهد هستیم سالانه تعداد زیادی از هم‌وطنانمان جانشان را در تصادفات رانندگی از دست می‌دهند که پلیس راهور در این خصوص همیشه پیشگام‌تر از دیگر دستگاه‌های متولی امر در حوزه ایمنی حمل‌ونقل پای کار آماده تا شاید بتواند نسبت به کاهش آمار فوتی‌ها و تصادفات مثمر ثمر باشد.

کاهش ۱۴.۳ درصدی آمار جا‌ن‌باختگان حوادث رانندگی جاده‌ای در طرح نوروزی۱۴۰۳

حسینی با اشاره به کاهش آمار تصادفات و جان‌باختگان در طرح نوروزی سال ۱۴۰۳ گفت: طرح نوروزی پلیس در جاده‌های کشور از ۲۵ اسفندماه آغاز و تا ۱۵ فروردین‌‌ماه ادامه پیدا کرد. در این مدت متأسفانه ۱۰۶۵ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند، یعنی به‌طور میانگین در این ۲۰ روز، روزانه حدود ۵۳ نفر در تصادفات رانندگی به کام مرگ فرورفتند، این آمار در مقایسه با طرح نوروزی سال ۱۴۰۲ که شمار جان‌باختگان ۱۱۷۵ نفر بود، ۱۱۰ نفر یا به عبارتی معادل ۹.۴ درصد کاهش داشته است.

رئیس پلیس راهور فراجا به تشریح آمار تفکیک‌شده از قربانیان حوادث رانندگی در معابر درون‌شهری و برون‌شهری نیز پرداخت و تصریح کرد: در طول اجرای طرح نوروزی سال ۱۴۰۲، تعداد ۹۴۲ نفر در حوادث رانندگی رخ داده در معابر برون‌شهری یا به عبارت بهتر در حوزه استحفاظی

 پلیس راه‌ها جان خود را از دست دادند که این آمار در ایام نوروز امسال به ۸۰۷ نفر رسیده و ۱۳۵ مورد کاهش داشت.

رئیس پلیس راهور فراجا افزود: شمار جان‌باختگان حوادث رانندگی در جاده‌های برون شهری در ایام نوروز ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۴.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد و این بیانگر این است که مسافران نوروزی توجه بیشتری به قوانین و مقررات رانندگی داشتند، آمارهای پزشکی قانونی نشان می‌دهد که بیشترین مرگ‌های ناشی از تصادفات رانندگی نوروز امسال در روزهای سوم فروردین ۱۴۰۳ و ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ رخ داده است، ۷۶ درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات در ایام نوروز امسال مرد و ۲۴ درصد هم زن بودند.

سیدتیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا در انتها تعداد مصدومان ناشی از تصادفات رانندگی در ایام اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۳ را ۱۷ هزار و ۲۴۴ نفر اعلام کرد و گفت: در شمار مصدومان نیز با کاهشی در حدود چهار درصد مواجه بودیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها