|

واکنش تند جمهوری اسلامی به صحبت‌های دیشب جلیلی؛ گاف «سعید جلیلی» درباره نرخ تورم در مناظره با «مسعود پزشکیان» چه بود؟/ ویدئو

جمهوری اسلامی در مطلبی، به ادعای تورم ۶۰ درصدی دولت قبل که توسط «سعید جلیلی»، در جریان مناظره انتخاباتی با «مسعود پزشکیان»، در صداوسیما مطرح شد، واکنش نشان داد.

واکنش تند جمهوری اسلامی به صحبت‌های دیشب جلیلی؛ گاف «سعید جلیلی» درباره نرخ تورم در مناظره با «مسعود پزشکیان» چه بود؟/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، جمهوری اسلامی در واکنش به ادعاهای «سعید جلیلی» در جریان مناظره با «مسعود پزشکیان» در خصوص آمارهای رشد اقتصادی و نرخ تورم در دولت ابراهیم رئیسی، نوشت: «این سوال مطرح است که وقتی شخص ابراهیم رئیسی، تورم موجود را ۴۴ درصد اعلام کرده بوده، چگونه سعید جلیلی ادعا می‌کند که رئیسی تورم را به حدود ۴۰ درصد رسانده است؟»

«سعید جلیلی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، در جریان مناظره انتخاباتی سه‌شنبه شب، با «مسعود پزشکیان»، مدعی شد: «دولت رئیسی تورم حداقل ۶۰ درصد را به ارث برد و آن را به حدود ۴۰ درصد رساند، حتی قبل از دولت رئیسی در برخی از اقلام تورم ۸۰ درصد بود.»

روزنامه «جمهوری اسلامی» در مطلبی، به ادعای تورم ۶۰ درصدی دولت قبل که توسط «سعید جلیلی»، در جریان مناظره انتخاباتی با «مسعود پزشکیان»، در صداوسیما مطرح شد، واکنش نشان داد.

روزنامه «جمهوری اسلامی»، در واکنش به ادعای تورم ۶۰ درصدی دولت قبل که توسط «سعید جلیلی»، در جریان مناظره انتخاباتی با «مسعود پزشکیان»، در صداوسیما مطرح شد، نوشت:

«سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در جریان مناظره سه‌شنبه شب، مدعی شد: «دولت رئیسی تورم حداقل ۶۰ درصد را به ارث برد و آن را به حدود ۴۰ درصد رساند، حتی قبل از دولت شهید رئیسی در برخی از اقلام تورم ۸۰ درصد بود.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ابراهیم رئیسی در سخنرانی مراسم تنفیذ خود تورم حاکم در آن زمان را ۴۴ درصد دانسته بود. او گفته بود: «مشکلاتی از جمله تورم ۴۴ درصدی، رشد فزاینده نقدینگی، افزایش بدهی‌های دولت، کسری بودجه، بیکاری و مشکل مسکن که به علت دشمنی‌ها و همچنین برخی ناکارآمدی‌های داخلی ایجاد شده، نیازمند اصلاح است و مردم توقع دارند اعتماد آسیب‌دیده آنان ترمیم شود.»

این سوال مطرح است که وقتی شخص ابراهیم رئیسی تورم موجود را ۴۴ درصد اعلام کرده بوده، چگونه جلیلی ادعا می‌کند که رئیسی تورم را به حدود ۴۰ درصد رسانده است؟»

گاف «سعید جلیلی» درباره نرخ تورم در مناظره با «مسعود پزشکیان» چه بود؟

«سعید جلیلی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه سه‌شنبه، در دومین مناظره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری با «مسعود پزشکیان» گفت: «آقای پزشکیان! ما امروز برنامه جدی برای رشد اقتصادی کشور داریم؛ نباید روابط را محدود به دو، سه کشور کنیم؛ حالا شما در مقابل چشم مردم خطاب به من می‌گویید که برنامه ندارم؛ در صورتی که ده‌ها بار گفتم و شما یک برنامه برای رشد کشور ندارید.»

مناظره دوم سعید جلیلی و مسعود پزشکیان

جلیلی همچنین گفت: «شما باید جواب دهید چگونه باید از بن‌بست خارج شویم؛ چراکه من معتقد نیستم که در بن‌بست هستیم؛ نمودارها نشان می‌دهند که ما با وجود تحریم‌ها، چقدر در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی، فروش نفت و عرصه‌های مختلف، پیشرفت داشتیم؛ آقای پزشکیان، آمارهای شما، غلط است. شما دیشب روند رشد نقدینگی در دولت آقای روحانی و دولت آقای رئیسی را برعکس گفتید. شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید و بلد نیستید و می‌گویید که بعدها می‌خواهید با کارشناسان صحبت کنید.»

مجری از جلیلی پرسید «ما در برنامه‌های شما درباره یارانه‌های شما موردی ندیدیم در این زمینه توضیح می‌دهید» که وی در پاسخ گفت: باید بگویید حدیث‌هایی که بیان می‌کنید چگونه باید عملی شود. باید دید وضع موجود و مطلوب چیست. ما زمانی که هدفمندی یارانه‌ها شکل گرفت در اصل ۴۵ دلار به مردم داده می‌شد در حالی که در ۸ سال این دلار به ۳۰ تومان رسید و تورم شد ۶۰ درصد و کماکان همان ۴۵ هزار تومان یارانه را می‌دهیم و همان افرادی که در ستاد شما هستند می‌گفتند ما عزا می‌گیریم که می‌خواهیم ۴۵ تومان به مردم بدهیم.

پزشکیان در پاسخ به این ادعاهای جلیلی گفت: «آمار پولی که دولت رئیسی چاپ کرده است، معلوم است؛ زندگی مردم هم معلوم است»

«سعید جلیلی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: «ابراهیم رئیسی به این موضوع بی‌تفاوت نبود. تورم ۶۰ درصد را از دوران روحانی داشتیم. رئیسی یارانه را ۱۰ برابر کرد و به ۴۵۰ هزار تومان رساند. ما طرح سبد غذایی خانوار را طراحی کردیم. ما ۱۳ قلم کالای غذایی که ۲۵۰۰ کیلو کالری است که نیاز روزانه هر انسان است را در این طرح فراهم کردیم. طرح سفر خانوار را مطرح کردیم، زیرا زندگی مردم فقط نان بخورونمیر نیست و به تفریح هم نیاز دارد. من با جوانی حرف می‌زدم که می‌گفت من یکبار هم سفر نرفتم. بسیاری از این طرح‌ها هزینه برای دولت ندارد. باید ضریب جینی ما در بهترین حالت باشد.»

جلیلی افزود: «در برابر این تحریم‌ها، رفتار رئیسی درست بود که نمی‌گوید ۷۰۰ نفر از مردم ما روزانه در کرونا بمیرند که نمی‌توانیم واکسن بخریم؛ رئیسی کارها را انجام داد و ملت را از بلایی که آنها ایجاد کرده بودند، خارج کرد. دولت رئیسی صادرات ما را زیاد کرد. آیا دنیا فقط سه کشور است؟ من واقعاً متاسفم که ۴ سال دیگر، کشور ما، اسمش بشود قفس و دنیا بشود فقط سه کشور؛ این بن‌بست است و باید از این بن‌بست خارج شوید. آقای روحانی ۸ سال به آفریقا نرفت در حالی که رئیسی چند بار به آفریقا رفت و با همین کشورهای همسایه ارتباط داشت و ببینید که چقدر گشایش ایجاد شد. آقای پزشکیان! شما تشخیص و تجویز تان غلط است یک وقت شما در پزشکیان ممکن با تشخیص غلط است یک نفر را بکشید اما این فرق می‌کند. نتیجه کارهای شما رشد منفی کشور است.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: «شما ۳۲ سال عملکرد را می‌خواهید کنار بگذارید و می‌خواهید فقط به ۳ سال اکتفا کنید که البته این سه سال هم بسیار درخشان بود. شما می‌گفتید که صادرات نفت نمی‌شود و ببینید که صادرات نفت خام در سال ۹۸ چقدر بود و در سال ۱۴۰۲ چقدر رشد یافت و چندین برابر شد و همه این آمارها قابل بررسی است.»

جلیلی افزود: «درباره سرمایه‌گذاری خارجی که شما می‌گویید باید با کشورها ارتباط برقرار کرد، ببینید که سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۹۸ چقدر افزایش یافت. در اوایل همین دولت رئیسی، عده‌ای نامه‌ای نوشتند به عنوان اقتصاددان و پیش‌بینی تورم ۱۰۰ کردند، اما این محقق نشد. شما کسانی را که پیش‌بینی‌های غلط می‌کنند، برای کارها مبنا قرار می‌دهید.

جلیلی تاکید کرد: «امروز مردم قضاوت می‌کنند و می‌دانند که ۸ سال تلخی در دولت قبل وجود داشت. تمام تلاش دولت رئیسی آن بود که خانه بسازد نه اینکه در دولت گذشته ساخت خانه را مزخرف می‌دانستند و امروز همان افراد در ستاد آقای پزشکیان مشغول به کار هستند. مشکل مردم همین مسکن است و باید حل شود، اما در دولت قبل می‌گفتند که طرح مسکن مهر مزخرف است.»جلیلی افزود: «برنامه ما، برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب، مهم است؛ زمانی که هدفمندی یارانه‌ها شکل گرفت، آن زمان، ۴۵ دلار به مردم داده می‌شد و به مردم کاملاً کمک می‌کرد؛ در ۸ سال شرایطی به وجود آوردند که ارزش پول ملی را آنقدر پایین آوردند که همین دلار به ۳۰ هزار تومان رسید. شما با سیاست‌هایی که می‌گفتید گفتگو می‌کنیم و گل و بلبل می‌کنیم دلار شد ۳۰ هزار تومان و تورم ۶۰ درصد شد و همچنان به مردم یارانه ۴۵ هزار تومان می‌دادیم.»

او گفت: «اگر ناراحت نمی‌شوید، همین کسانی که امروز در ستاد شما هستند موقع پرداخت یارانه‌ها می‌گفتند عزا می‌گیریم. رئیسی آمد و نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نماند و تورم ۶۰ درصد را به پایین‌ترین درجه رساند. مسیر باید ادامه پیدا کند؛ رئیسی یارانه‌های نقدی را ۱۰ برابر کرد و به ۴۵۰ هزار تومان رساند. یکی از کارهای خوب دولت رئیسی، میترینگ بود که مانع هدر رفت میلیاردها دلار بودجه‌ دولت شد.»

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها