|

دور دنیا در یک دقیقه

جنگ، جریان انحرافی و هشدار سازمان ملل/ محرومیت کودکان از واکسیناسیون

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

جنگ، جریان انحرافی و هشدار سازمان ملل/ محرومیت کودکان از واکسیناسیون
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا به دانمارک می‌رویم که بر خلاف دیگر کشورهای اروپا در صدد جذب گردشگران است. سپس در آلمان علت ممنوعیت فیگو روباه خاموش را بررسی می‌کنیم و در آخر گزارش سازمان ملل درباره واکسیناسیون کودکان را می‌خوانیم.

 

سرطان پانکراس؛ کشف DNA موثر در درمان

کشف جدید دانشمندان و محققان ژنتیک مولکولی شاید بیش از پیش باعث خوشحالی و امیدواری مبتلایان به سرطان پانکراس شود. 

آنها متوجه شده اند سرطان پانکراس در واقع با خاموش کردن مولکول‌های یکی از مهم‌ترین ژنهای بدن می‌تواند رشد و گسترش یابد. دانشمندان بریتانیا و آمریکا با کمک هم این تحقیقات را انجام داده اند.

شناسایی این DNA امیدواری را به درمان این سرطان مرگ‌بار و مرموز بالا برده است. سرطان پانکراس دوازدهمین سرطان شایع در جهان است و مبتلایان به آن کمترین نرخ بقا را دارند.

 

دانمارک؛ جایزه به گردشگران خوش‌رفتار 

در حالی که اغلب شهرهای توریستی در اروپا روی خوش به گردشگران نشان نمی‌دهند، مسئولان شهری کپنهاگ پایتخت دانمارک در صدد جذب گردشگر بیشتر هستند.

در کپنهاگ به گردشگران خوش‌رفتار ژتون رایگان نوشیدنی و همچنین بلیت رایگان اسکی اهدا می‌کنند. آنها گردشگران را به دوچرخه‌سواری و جمع‌آوری زباله‌های خود تشویق می‌کنند و جایزه می‌دهند.

مردم محلی در اغلب شهرهای اروپایی از رفتار گردشگران به ستوه آمده اند. در بارسلونا مردم محلی با تفنگ آب‌پاش خشم خود را نشان می‌دهند و در ونیز برای کاهش توریست بلیت ورودی تعیین شده است.

 

بریتانیا؛ تاخیر در درمان و آسیب نسلی

تحقیقات در سازمان بهداشت بریتانیا نشان می‌دهد گاه برخی کودکان برای دریافت درمان تا سه سال تاخیر را تجربه می‌کنند. این اتفاق یعنی ایجاد یک نسل فراموش شده و پرآسیب.

سازمان بهداشت بریتانیا با افزایش درخواست در زمینه بیماری‌ها و آسیب‌های کودکان روبه‌رو شده و هنوز نتوانسته برای این مشکل راه حلی پیدا کند. 

یکی از مراکز طرف قرارداد سازمان بهداشت می‌گوید پیش از همه‌گیری مدت زمان انتظار برای دریافت خدمات ارزیابی کودک اوتیسمی ۱۴ ماه بوده، اما بعد از آن این عدد به ۳۸ ماه رسیده است!

 

آلمان؛ ممنوعیت فیگور «روباه خاموش» در برمن

شهر برمن در آلمان استفاده از نشانه روباه خاموش را در مدارس ممنوع کرد. مسئولان بیم آن دارند این فیگور با «سلام گرگ» ترک‌ها اشتباه گرفته شود و تبلیغی برای رفتارهای افراطی باشد.

نشانه روباه خاموش اغلب در مدارس و از سوی معلم‌ها برای دعوت به سکوت استفاده می‌شود، اما شبیه حرکت «سلام گرگ‌» است که ترک‌های افراطی آن را با انگیزه‌های نژادپرستانه انجام می‌دهند.

برمن نخستین شهری است که تصمیم گرفته برای مقابله با هرگونه سوء استفاده نژادپرستانه روباه خاموش را ممنوع کند. 

 

سازمان ملل؛ جنگ و محرومیت کودکان از واکسن 

به گزارش سازمان ملل حدود ۱۵ میلیون کودک در سراسر جهان از دسترسی به واکسن بازمانده اند. جنگ و درگیری و بحران‌های داخلی مهم‌ترین عامل این رویداد بوده است.

در این گزارش تاکید شده علاوه بر جنگ، انتشار داده‌های غلط نیز مانع از واکسیناسیون کودکان شده است. یونیسف و سازمان بهداشت جهانی این داده‌ها را در اختیار سازمان ملل قرار داده اند.

پوشش جهانی واکسیناسیون کودکان هنوز به سطح قبل از ۲۰۱۹ بازنگشته است. همه‌گیری کووید ۱۹ نقش عمده‌ای در ایجاد اختلال در برنامه واکسیناسیون کودکان در سراسر جهان داشت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها