|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| ششم شهریور

نگرانی محسن رضایی از تداوم حضور دوم خردادی‌ها در سیاست/ نظر رهبری در مورد اجرای علنی برخی مجازات‌ها

هاشمی رفسنجانی روز ششم شهریور در مورد دیدار سفیر ایران در بریتانیا، محسن رضایی و رهبری نوشته است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

نگرانی محسن رضایی از تداوم حضور دوم خردادی‌ها در سیاست/ نظر رهبری در مورد اجرای علنی برخی مجازات‌ها

آقایان [علیرضا] پیروزمند و [محمدمهدی] میرباقرى آمدند؛ برای دنبالۀ بحث جلسات سابق، در چگونگى جمع بین اسلام و مدرنیته‌ که توضیحات دادم. آقاى [شهریار] پرهیزکار، حافظ‌ کل قرآن آمد. گفت، در سال ۱۳۷۱ در مسابقه [حفظ قرآن در] عربستان، اول شده و ۵۵ هزار ریال سعودى جایزه‌ گرفته است و آن را در اختیار فردی قرار داده که [با آن پول] براى او کار کند؛ در بازپرداخت آن کوتاهى‌ کرده است. منزلى در کرج دارد که در اشغال مستأجر است. حال به خاطر مشکلات ناشى از آن، دچار بدهى و اضطراب شده است. براى وام، استمداد کرد.

عصر آقاى [مرتضی] سرمدى، سفیر ایران در لندن آمد. گزارشى از وضع بریتانیا و سیاست‌هاى وابسته به آمریکا و توجه اخیر آنها به اروپا و علاقه انگلیس به حضور در بخش انرژى در ایران داد.

آقاى محسن رضایى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. براى سرنوشت انقلاب، در صورت تداوم وضع فعلى دوم‌ خردادى‌ها، ابراز نگرانى‌ کرد و از عدم حمایت علنى رهبرى و من از آقاى [علی] شمخانى در انتخابات [ریاست‌جمهوری]، گله‌ کرد. من هم تذکراتى در مورد اظهارات نادرست او دادم.

شب، میهمان رهبرى بودم. دربارۀ مسائل مربوط به اجرای علنى مجازات‌ها و بیانیه نیروى انتظامى‌ گفتند، نظر مخالف یا موافقى نداده‌اند، تصمیم خود قوه قضائیه و ناجا [=نیروی انتظامی] است. در مورد مدیریت سازمان تبلیغات [اسلامی] و خبرگزارى [جمهوری اسلامی (ایرنا)] و سازمان [فرهنگ و] ارتباطات [اسلامی]، صحبت شد و بحث اساسى، دربارۀ نگرانى‌هایى‌ که براى آینده انقلاب پیش‌ آمده بود. در مورد راهکارهاى علاج مذاکره شد.

موج محکومیت اسرائیل به خاطر ترور آقاى ابوعلى مصطفى، دبیرکل جبهه خلق براى آزادى فلسطین وسیع است و اسرائیل، بیت‌جالا، [در استان بیت‌اللحم] را هم اشغال‌ کرده است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها