|

دولت چهاردهم و مطالبات اهل‌ سنت

قبل از اینکه قلم به نگارش مبادرت کند، یادآور می‌شوم که در این مقال اندک مجالی نیست برای بیان نیم‌قرن مرارت، مدارا و تحمل رنج، مشقت و... . اما ای مخاطب عالی‌شأن! شما بر گذشته ما وقوف کامل دارید؛ بنابراین، خود بخوان زین مجمل حدیث مفصل را؟!

دولت چهاردهم و مطالبات اهل‌ سنت

عبدالحکیم سالارزهی

 

قبل از اینکه قلم به نگارش مبادرت کند، یادآور می‌شوم که در این مقال اندک مجالی نیست برای بیان نیم‌قرن مرارت، مدارا و تحمل رنج، مشقت و... . اما ای مخاطب عالی‌شأن! شما بر گذشته ما وقوف کامل دارید؛ بنابراین، خود بخوان زین مجمل حدیث مفصل را؟! بدیهی است، به‌کارگیری نیروهای توانمند اهل‌ سنت در «مراکز قدرت» و «تصمیم‌گیری» و «تصمیم‌سازی» و انتصاب افراد متخصص و متعهد آنان به مناصب معاون رئیس‌جمهور، وزیر، استاندار، فرمانده ارشد و رده‌بالای نظامی و امنیتی، نه «زیاده‌خواهی» است و نه «سهم‌خواهی»، بلکه عین عدالت است. اهل‌ سنت و اقوام اصیل و نجیب ایرانی طی قرون متمادی برای دفاع از کیان، ناموس و عزت‌ وطن جان‌فشانی کرده‌اند و علی‌رغم نفوذ فکری، ایدئولوژی و فیزیکی بیگانگان، خوشبختانه با عملکرد منحصربه‌فردشان باعث کسب شرف و بالندگی بوده‌اند. حال‌که پیروزی امیدبخش دکتر مسعود پزشکیان برق شادی را در چشم‌منتظران روزهای بهتر و امید را در قلب دردمندان زنده کرده است، سؤالاتی در محافل و اذهان عمومی مطرح و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای با حرارت بالایی اوج گرفته است که آیا رئیس‌جمهور برگزیده مردم ایران قادر خواهد بود به عقاید و آرا و «وعده‌های انتخاباتی» خویش جامه عمل بپوشاند یا باز‌هم با لیت و لعل و حاشا و کلا و... ناامیدی و یأس هدیه ما خواهد بود. اما نکته‌ای ظریف و لطیف که ذهنم را سخت به خودش مشغول کرده است، به خویشتن خویش می‌گویم: «لاتقنطوا من رحمةالله». ‌با نگارش سطور، به «نهیب سخت اراده» لبیک می‌گویم که اظهار می‌دارد «ناامیدی در اراده ما راه ندارد» و باید بساط «بازار مکاره» خویش را جایی دیگر پهن کند، چراکه خداوند تلاش بندگانش را ضایع نمی‌کند. جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان! تابوشکنی کنید، قفل‌های بسته را باز کنید و از اهل‌ سنت در وزارتخانه‌ها و در بدنه سیستم و دولت، «نیروهای تعیین‌کننده» بگمارید و از آنان به‌عنوان «سفیر»، «مشاور» و «وزیر» استفاده کنید. دست‌کم یک‌بار به خواسته‌های برحق اقوام و مذاهب در حکومتی که مبنای خویش را بر «سیره نبوی» و «عدالت علوی» نهاده است، لبیک بگویید. ذکر این نکته مغفول نماند که نیروهای کارآمد، متعهد و شایسته ما را در مناصب بگمارید. با این اقدام بی‌نظیر و نادر لازم می‌دانم سخنان بجا و شایسته شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید را برجسته نمایم که ایشان همواره به اصل «شایسته‌گزینی» و «شایسته‌سالاری» اصرار دارد و مطالبات اهل‌ سنت را «فراقومی» و «فرامذهبی» برمی‌شمارد و می‌فرماید اگر این مهم صورت پذیرد آنگاه بساط تبعیض و بی‌عدالتی برچیده خواهد شد و ثمره همدلی و مشارکت، «توسعه همه‌جانبه» خواهد بود و آثار نویدبخش آن، موجبات خرسندی ملت را فراهم خواهد آورد. خاطرنشان می‌شود، همان‌طورکه فرهنگ‌‌ها و اقوام ایرانی علاوه‌بر هویت مشترک ایرانی-اسلامی، از فرهنگ‌های محلی برخوردار هستند، اعطای حقوق نسبی به آنها «امنیت» و «وحدت ملی» را تحکیم و تثبیت می‌کند. 

جامعه ایرانی زمانی می‌تواند بر محور «عدل» ساماندهی شود که مدیران در حوزه سیاست از «اندیشه نبوی» عدول نکنند و حرکت بر مسیر «عدالت اجتماعی» را استراتژی خود قرار دهند. «مردمی‌بودن» حاکمان و ارتباط سالم حکومت با ملت، زمینه‌ساز اجرای عدالت بوده و تبعیض و نابسامانی‌های اجتماعی را از بین می‌برد. مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجتماعی و قیام علیه ظلم، فساد و تبعیض، ریشه عمیقی در آموزه‌های ناب نبوی و سیره پاک حضرت علی رضی‌الله‌عنه دارد.

اما نکته حائز اهمیت وجود «زنان شایسته» و نخبه ایرانی است که به‌کارگیری آنان در مناصب و مشاغل مربوط به جنسیت و فراتر از جنسیت‌شان مورد عنایت ویژه قرار گیرد؛ چراکه زن رکن بنیادی خانواده و جامعه به‌شمار می‌رود. در پایان به خاطر پرهیز از اطاله کلام و محصول نتیجه، خاطرنشان می‌شود که استناد عمیق و قابل تأمل جناب دکتر پزشکیان از آیات «کلام‌الله مجید» و متون «نهج‌البلاغه» و اشاره ایشان به نحوه حکومت‌داری «خلفا» و «سلف صالح»، چراغ روشنی فراروی همگان قرار داد. با نظر به صراحت بیان دکتر پزشکیان، بسیاری امیدوار شدند که آینده کشور نویدبخش «نسیم صبا» و صبحگاهی در فضای پاییزی باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها