|

۱۵۰ کشور درگیر گرد‌و‌غبار

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن اشاره به تبعات گرد‌و‌غبار اظهار کرد: لازم است عملیات اجرائی مقابله با گرد‌و‌غبار در منطقه آغاز شود.

۱۵۰ کشور درگیر گرد‌و‌غبار

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن اشاره به تبعات گرد‌و‌غبار اظهار کرد: لازم است عملیات اجرائی مقابله با گرد‌و‌غبار در منطقه آغاز شود.

علی سلاجقه در مراسم بزرگداشت مقابله با توفان‌های ماسه و گرد‌و‌غبار که امروز در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، افزود: ایران یکی از کشورهای پیشرو در مبارزه و کنترل توفان‌های ماسه‌ای و گرد‌و‌غبار است و با توجه به توافقات انجام‌شده دست همکاری به‌سمت کشورهای منطقه مانند عمان، عراق، سوریه و یمن به‌منظور کنترل توفان‌های ماسه‌ای و گرد‌و‌غبار دراز می‌کنیم. او افزود: با کشورهای منطقه رایزنی‌های متعددی در این زمینه انجام داده‌ایم و تبادل نظر کارشناسی انجام شده است. سلاجقه با اشاره به تصویب قطع‌نامه مقابله با توفان‌های ماسه‌ای و گرد‌و‌غبار در مجمع محیط‌زیست ملل متحد و بیانیه دو نشست منطقه‌ای و بین‌المللی در این زمینه تأکید کرد: لازم است به این میثاق بین‌المللی عمل کنیم، چراکه گرد‌و‌غبار همه ارکان یک کشور را مانند سیستم حمل‌ونقل و زیست گیاهی و جانوری تحت تأثیر قرار می‌دهد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تأکید شهید آیت‌الله رئیسی بر مقابله با گرد‌و‌غبار اظهار کرد: شهید‌جمهور بر حل مشکل گرد‌و‌غبار با منشأ خارجی تأکید داشتند و ایران با همکاری وزارت امور خارجه رایزنی‌های متعددی با سازمان‌های بین‌المللی و کشورها انجام داد. در نتیجه تلاش‌های انجام‌شده توانستیم قطع‌نامه مقابله با توفان‌های ماسه‌ای و گرد‌و‌غبار را در مجمع محیط‌زیست ملل متحد به تصویب برسانیم و روز ۲۱ تیر‌ماه به‌عنوان روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه‌ای و گرد‌و‌غبار تصویب شد. به‌این‌ترتیب جهان برای استفاده از تمام ظرفیت‌های خود برای کاهش اثرات توفان‌های ماسه‌ای و گرد‌و‌غبار متعهد شده است. سلاجقه ضمن بیان اینکه دیپلماسی محیط‌زیستی به‌عنوان پیش‌قراول دیپلماسی سیاسی در دستور کار دولت سیزدهم بوده است، گفت: تمام تلاش خود را برای دستیابی به یک ساختار مشترک در زمینه مقابله با گرد‌و‌غبار انجام داده‌ایم و در نتیجه نشست‌های برگزار‌شده تشکیل سازمان منطقه‌ای مبارزه با گرد‌و‌غبار و دبیرخانه‌ای در این زمینه به تصویب رسید و برای راه‌اندازی صندوق مقابله با گردوغبار نیز اقدامات خوبی انجام شده است. او در ادامه گفت: ایران دو طرح و برنامه زیر عمل منطقه‌ای را نیز در جنوب و جنوب‌غرب و شمال و شمال‌شرق برای مقابله با گردوغبار تدوین کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها