|

درباره علیرضا زاکانی بیشتر بدانید/ ویدئو و تصاویر

«علیرضا زاکانی» از چهره‌های شناخته‌شده جریان اصولگرایی است که هم در چارچوب ساختارهای حزبی و تشکیلاتی این جریان نقش‌آفرینی کرده و هم تجربه نمایندگی مجلس در دوره‌های هفتم، هشتم، نهم و یازدهم را در کارنامه دارد. او همچنین در دولت سیزدهم به سمت دستیار رئیس‌جمهوری در مدیریت آسیب‌های اجتماعی تهران منصوب شد.

درباره علیرضا زاکانی بیشتر بدانید/ ویدئو و تصاویر

به گزارش شبکه شرق، «علیرضا زاکانی» برای کاندیداتوری در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد و توسط شواری نگهبان تاییدصلاحیت شد.

«علیرضا زاکانی» سیاست‌مدار اصول‌گرا و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است. زاکانی نماینده پیشین مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی از تهران و همچنین، نماینده مردم شهر قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است؛ «علیرضا زاکانی» ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن را برعهده داشته‌است.

یک‌شنبه «۲۰ خرداد ۱۴۰۳»، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان، از ارسال اسامی نامزدهای تاییدصلاحیت‌شده انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم، به وزارت کشور خبر داد؛ «محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور نیز اعلام کرد: «مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف» شش کاندیدای احرازصلاحیت‌شده انتخابات ریاست جمهوری هستند.

«علیرضا زاکانی» متولد «۱۲ اسفند ۱۳۴۴»، در شهر ری که هم‌اکنون به‌عنوان چهل‌وهفتمین شهردار تهران فعالیت می‌کند، از چهره‌های شناخته‌شده جریان اصول‌گرایی است که هم در چارچوب ساختارهای حزبی و تشکیلاتی این جریان نقش‌آفرینی کرده و هم تجربه نمایندگی مجلس در دوره‌های هفتم، هشتم، نهم و یازدهم را در کارنامه دارد.

«علیرضا زاکانی» در خانواده‌ای مذهبی، در جنوب تهران متولد شده است. پدربزرگ مادری او، اهل تبریز و جد مادری‌اش، اهل کاشان بوده است، اجداد پدری او نیز اهل روستاهای زایگان و لالان در حومه شمالی تهران بوده‌اند. اما پدر او اهل شهر ری بوده است، زاکانی از ورزشکاران باسابقه و داور بین‌المللی درجه یک کشتی بوده و سابقه دوستی صمیمی با مرحوم تختی را هم داشته است.

«علیرضا زاکانی» در انتخابات ریاست‌جمهوری «1۳۹۲»، با حضور در ستاد انتخاباتی وزارت کشور، در یازدهمین دوره انتخابات نام‌نویسی کرد که پس از بررسی شورای نگهبان، احراز صلاحیت نشد. علیرضا زاکانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری «1۳۹۶»، نیز شرکت کرد که برای دومین دوره پیاپی، با نظر شورای نگهبان، احراز صلاحیت نشد. «علیرضا زاکانی» در انتخابات ریاست جمهوری «۱۴۰۰» و سیزدهمین دوره انتخابات نیز مجددا ثبت‌نام کرد اما پس از حضور در امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر و در جوار مزار حاج محمود (عبدالله) نوریان، از حضور در عرصه انتخابات کناره‌گیری کرد.

در نهایت، «علیرضا زاکانی» برای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.

علیرضا زاکانی

«علیرضا زاکانی» همچنین در دولت سیزدهم، به سمت دستیار رئیس‌جمهوری در مدیریت آسیب‌های اجتماعی تهران نیز منصوب شد.

علیرضا زاکانی

«علی زاکانی» عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشیار پزشکی هسته‌ای است که در بیمارستان امام خمینی (تهران) و مجتمع درمانی ولی‌عصر نیز فعالیت پزشکی دارد.

«علی زاکانی» پس از پیروزی انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی در جبهه حضور یافت؛ او در ستاد جنگ‌های نامنظم، لشکرهای محمّد رسول الله(ص) و سیدالشهداء(ع) و قرارگاه‌های جنوب و غرب شرکت داشت و در واحدهای «تخریب» و «اطلاعات و عملیات» نیز فعالیت می‌کرد. زاکانی در دوره جنگ تحمیلی، مسئولیت‌هایی از جمله معاون گردان، مسئول محور «اطلاعات و عملیات» قرارگاه نجف اشرف «۳»، قائم‌مقام «اطلاعات و عملیات» لشکر محمد رسول‌الله(ص) و مسئولیت محور این لشکر را برعهده داشت.

علیرضا زاکانی

«علی زاکانی» در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دوران دبیرستان را سپری کرد و در سال ۱۳۶۲ دیپلم گرفت. او در سال ۱۳۶۸، در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شد و در تابستان سال ۱۳۷۶، موفق به دریافت مدرک دکترای عمومی شد؛ پس از آن با شرکت در آزمون تخصص توانست در سال ۱۳۸۰ در دانشگاه تهران دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را پشت سربگذارد، و اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (س) و بیمارستان شریعتی است، او همچنین عضو هیئت مدیره انجمن علمی پزشکی هسته‌ای ایران نیز می‌باشد.

او در هیات منصفه مطبوعات نیز عضویت داشته است؛ و در مجلس هفتم، هشتم و نهم مجلس او عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات بوده است.

«علیرضا زاکانی» و جمعی از اصول‌گرایان، در سال ۱۳۷۸، جمعیت «رهپویان انقلاب اسلامی» را تاسیس کردند؛ او اکنون به عنوان دبیرکل آن جمعیت فعالیت می‌کند؛ زاکانی پیش از آن، عضو شورای مرکزی ۱۱ نفره جبهه متحد اصول‌گرایان بود.

«علی زاکانی» همچنین در دوران جوانی و از اواخر دهه هفتاد مسئولیت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران را برعهده داشت و از سال ۱۳۷۹ نیز در سمت رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور فعالیت کرد که پس از چهار سال و در ۱۳۸۲ با استعفا، از مسئولیتش کناره‌گیری کرد.

«علیرضا زاکانی» در سال ۱۳۸۷، با همکاری جمعی از فعالان سیاسی اصول‌گرا که سال‌ها با هم به فعالیت سیاسی می‌پرداختند، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی را تاسیس کرد که در سه دوره نخست برگزاری کنگره تشکل متبوع خود از سوی اعضای شورای مرکزی به‌عنوان دبیرکل انتخاب شد.

«علیرضا زاکانی» پس از راهیابی به مجلس هفتم، برای یک‌سال، در هیات رئیسه مجلس عضویت داشت و علاوه بر آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات فعالیت کرد؛ در دوره هشتم هم علاوه‌بر عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات، به عضویت کمیسیون اصل نود درآمد.

«علیرضا زاکانی» در دوره نهم در کمیسیون شوراها و امور داخلی عضویت داشت که به ریاستش بر کمیسیون ویژه بررسی برجام هم رسید. او در دوره یازدهم مجلس عضویت در کمیسیون اصل ۹۰ و ریاست بر مرکز پژوهش‌های مجلس را هم کارنامه خود افزود.

علیرضا زاکانی

«علیرضا زاکانی» در جریان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز برای کاندیداتوری اعلام داوطلبی کرد، اما در نهایت به نفع سیدابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد. او از شهریورماه ۱۴۰۰ نیز به‌عنوان چهل‌وهفتمین شهردار تهران انتخاب شد.

علیرضا زاکانی

از علیرضا زاکانی چه می‌دانیم؟

«علیرضا زاکانی» متولد «۱۲ اسفند ۱۳۴۴»، در شهر ری تهران است که هم‌اکنون به‌عنوان چهل‌وهفتمین شهردار تهران فعالیت می‌کند؛ زاکانی از چهره‌های شناخته‌شده جریان اصول‌گرایی است.

برنامه علیرضا زاکانی برای مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

«علیرضا زاکانی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  گفت: «در مناظرات قرار نیست تنش داشته باشیم؛ در کمال احترام، پاسخ خواهم داد؛ البته قرار نیست نمایش هم بازی کنیم یا توهین کنیم.»

علیرضا زاکانی انصراف می‌دهد؟

«علیرضا زاکانی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بر حمایت جبهه انقلاب از اصلح مقبول تاکید کرد و در خصوص ماندن تا انتهای کارزار رقابت انتخابات ریاست جمهوری گفت: «تاکید ما این بوده که باید از اصلح مقبول حمایت کرد؛ من هم تلاش می‌کنم این فرد باشم.»

همچنین، «مالک شریعتی»  سخنگوی ستاد انتخابات علیرضا زاکانی اعلام کرده است: «با احترام به سایر کاندیداها، زاکانی تا آخر در رقابت‌ها می‌ماند.»

«مالک شریعتی» سخنگوی ستاد انتخابات «علیرضا زاکانی» در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «آنچه دکتر ‎زاکانی در قم بیان کرد، مبنای کلی و دینی حضور در انتخابات است: اگر نامزدی، فرد دیگری را در معدل شاخص‌ها شایسته‌تر بداند، شرعا نباید بماند. با احترام به سایرین، همانطور که قبلاً هم بیان شده، چنین شرطی محقق نشده و لذا دکتر زاکانی در رقابت‌ها تا آخر می‌ماند.»

نخستین مستند انتخاباتی علیرضا زاکانی

اولین مستند از دو مستند انتخاباتی «علیرضا زاکانی» منتشر شد.

هر کدام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۳، دو مستند را با هدف آشنایی مردم با خود و برنامه‌های آینده‌شان، از شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما به روی آنتن خواهند برد.

اولین مستند انتخاباتی «علیرضا زاکانی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده است. 

نخستین مستند انتخاباتی «علیرضا زاکانی» به مدت ۳۰ دقیقه، از صداوسیما پخش شد.

علیرضا زاکانی

این مستند انتخاباتی را به مدت زمان ۳۰ دقیقه در ادامه گزارش مشاهده می‌کنید.

اعضای ستاد انتخابات علیرضا زاکانی و تیم انتخاباتی او چه کسانی هستند؟

اعضای ستاد و تیم انتخاباتی «علیرضا زاکانی» داوطلب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد.

«لطف‌الله فروزنده» به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی، «مالک شریعتی» به عنوان سخنگوی ستاد، «امین توکلی‌زاده» به عنوان رئیس ستادهای مردمی، «داوود گودرزی» به عنوان رئیس ستاد هواداران و «علی نادعلی» به عنوان رئیس ستادهای مردمی تهران «علیرضا زاکانی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شدند.

علیرضا زاکانی در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری چه گفت؟

«علیرضا زاکانی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره ریاست جمهوری گفت: «باید شفاف صحبت کنیم تا مردم بتوانند نظرات ما را متوجه شوند و بتوانند انتخاب کنند.»

در میزگرد سیاسی انتخاباتی علیرضا زاکانی و مشاوران چه گذشت؟

«علیرضا زاکانی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد سیاسی گفت: «سیاست خارجی برای ما مهم است چرا که انقلاب اسلامی پیام جدیدی را برای جهان داشت.»

«علیرضا زاکانی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد سیاسی، با اشاره به اقدامات دولت متبوع خود در عرصه سیاست خارجی، گفت: «امید دارم که امروز نکات مهمی را در حوزه سیاست خارجی مبتنی بر دیپلماسی منزلت طلبانه در راستای ارتقا جایگاه ایران در سطح جهانی را دنبال کنیم. سیاست خارجی برای ما مهم است چرا که انقلاب اسلامی پیام جدیدی را برای جهان داشت. سیاست خارجی بخاطر موقعیت ممتاز فرهنگ ایرانی و اسلامی و موقعیت ویژه جغرافیای ویژه کشور و همچنین اهمیت منطقه غرب آسیا برای ما اهمیت دارد.»

علیرضا زاکانی و مشاورانش در میزگرد فرهنگی انتخابات ریاست جمهوری چه گفتند؟

«علیرضا زاکانی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «زمینه‌ای فراهم می‌کنیم تا مردم با انتخاب یک هیات منصفانه و معتمدین از خودشان، از مسئولان بازخواست کنند.»

علیرضا زاکانی و مشاورانش در میزگرد اقتصادی انتخابات ریاست جمهوری چه گفتند؟

«علیرضا زاکانی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد اقتصادی گفت: «شرایط کشور نیازمند تحول است. تحول در راستای توسعه عدالت و ارتقای پیشرفت کشور باشد.»

علیرضا زاکانی در گفتگوی تلویزیونی انتخاباتی با مردم چه گفت؟

«علیرضا زاکانی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «با مردم» گفت: «در آستانه تجلی مردم‌سالاری دینی و اراده مردم در پای صندوق‌های رای هستیم. حیات سیاسی من به عنوان یک نوجوان در بستر فعالیت انقلاب اسلامی شکل گرفت.»

صحبت‌های علیرضا زاکانی پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

«علیرضا زاکانی» شهردار تهران پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «قرار است با برنامه و کارنامه برای پیشرفت ایران عزیز با محوریت عدالت با رفع فساد و تبعیض تا اخر پای مردم بمانم.»

زندگی خانوادگی علیرضا زاکانی

«علیرضا زاکانی» در سال 1368 ازدواج کرده است و سه فرزند دختر دارد. همسر «معصومه پاکتچی»، اصالت تبریزی دارد و مدیر سابق ساماندهی و نظارت حوزه علمیه خواهران تهران و مشاور مدیر سابق حوزه علمیه بوده است. 

علیرضا زاکانی

 

جانشین شهردار تهران در ایام مرخصی علیرضا زاکانی کیست؟

«علیرضا زاکانی» شهردار تهران برای ایام مرخصی جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، طی نامه‌ای خطاب به رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مسئول هماهنگی و پیگیری امور مدیریت شهری تهران را معرفی کرد.

«علیرضا زاکانی» شهردار تهران برای ایام مرخصی جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، طی نامه‌ای خطاب به رئیس شورای اسلامی شهر تهران، «مهدی منوری» مشاور و مدیرکل حوزه شهردار را به عنوان مسئول هماهنگی و پیگیری امور مدیریت شهری تهران معرفی کرد.

مهدی منوری جانشین علیرضا زاکانی

با علیرضا زاکانی بیشتر آشنا شوید

شورای نگهبان صلاحیت «مسعود پزشکیان»، «مصطفی پورمحمدی»، «سعید جلیلی»، «علیرضا زاکانی»، «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» و «محمدباقر قالیباف» در انتخابات ریاست جمهوری را تایید کرد.

در این اینفوگرافی، می‌توانید با «علیرضا زاکانی» بیشتر آشنا شوید.

علیرضا زاکانی

تحصیلات علیرضا زاکانی چیست؟

کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید علاوه بر تحصیلات تخصصی، با طیف متنوعی از مسائل کشور آشنا باشند و برای حل آن‌ها چاره‌اندیشی کنند.

در این اینفوگرافی، می‌توانید با تحصیلات «علیرضا زاکانی» بیشتر آشنا شوید.

علیرضا زاکانی

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها