|

در حال به روز رسانی؛

پورمحمدی:لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم/ پزشکیان: حق نداریم به زنان و دختران زور بگوییم/ جلیلی: حجاب برای حضور اجتماعی زن است/ قالیباف: بدپوششی و بی‌حجابی آفت خانواده است

سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم، جمعه اول تیر برگزار شد.

پورمحمدی:لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم/ پزشکیان: حق نداریم به زنان و دختران زور بگوییم/ جلیلی: حجاب برای حضور اجتماعی زن است/ قالیباف: بدپوششی و بی‌حجابی آفت خانواده است

به گزارش شبکه شرق، طبق جدول تنظیم شده توسط صداوسیما، قرار است دو مناظره انتخاباتی باقی مانده بین ۶ کاندیدا در تاریخ‌های دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر برگزار شود.

سومین مناظره انتخاباتی، با موضوع فرهنگی و تحت عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» خواهد بود.

مهدی خسروی گوینده خبر، مجری مناظره‌ها است.

زمان مناظره‌ها چهار ساعت خواهد بود.

به غیر از مناظره آخر که سه‌شنبه ۵ تیر و مصادف با روز عید سعید غدیر است و ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود، مناظره‌ی دیگر از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن تلویزیون خواهد رفت.

۲۰:۰۱ آغاز سومین مناظره

سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم از دقایقی پیش با اجرای سرود ملی کشورمان و قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید با موضوع فرهنگی در استودیوی محل مناظره‌ها آغاز شد.

۱۹:۴۸ نماز جماعت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم پس از ورود به سازمان صداوسیما و پیش از ورود به محل برگزاری مناظره نماز خود را جماعت اقامه کردند.

مطابق با قرعه کشی که از قبل با حضور نماینده نامزدها در صداوسیما صورت گرفته، شماره صندلی نامزدها در مناظره سوم به این ترتیب است:

شماره یک: مصطفی پورمحمدی

شماره دو: محمدباقر قالیباف

شماره سه: مسعود پزشکیان

شماره چهار: جلیلی

شماره پنج: امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

شماره شش: زاکانی

این مناظره نیز از شبکه یک سیما پخش می‌شود و شبکه‌های رادیویی انتخاب و ایران نیز هم‌زمان این مناظره را پخش می‌کنند؛ مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از شبکه سلامت سیما برای ناشنوایان نیز روی آنتن می‌رود.

*********

«جمع‌بندی»

پورمحمدی:

 *ما در همه مراحل باید انصاف داشته باشیم و طوری درمورد گذشتگان قضاوت کنیم که دوست داریم آیندگان درمورد ما قضاوت کنند. برخی می‌گویند چهل سال قبل یا سی سال قبل چه اتفاقی افتاده است. آیندگان هم با ما همین برخورد را خواهد کرد. در دولت نهم هدفمندی یارانه‌ها، مسکن مهر، سهام عدالت و… انجام شد. انتقادات و کمبودهایی هم وجود داشته است. ما باید انصاف داشته باشیم.

*ما باید نسبت به زنان نگاه رهبری را جدی بگیریم و آن را حاکم کنیم. به زنان اعتماد کنیم و تمام ظرفیت آن‌ها را برای رشد مادی و معنوی کشور درنظر بگیریم.

*مردم عزیز ایران زنان مردان جوانان عزیز! شما در آستانه یک انتخاب بزرگ هستید. باید بین سیاست جذب حداکثری یا دفع حداکثری یک مورد را انتخاب کنیم. نمی‌توانیم با ستیز بر مردم حکمرانی داشته باشیم. در موضوع حجاب بسیاری از مردم دغدغه‌مند ما حسرت حجاب نیم‌بند قبل از پاییز ۱۴۰۱ را می‌شکند. به این‌ها توجه کنیم.

*ما باید انتخاب کنیم. بین امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی باید انتخاب کنیم. شما مردم بین دولت تصدی‌گر و فضول و مداخله‌گر در عرصه هنر یا دولت تنظیم‌گر و تسهیل کننده انتخاب کنید. بین دولت فرار از مسئولیت‌ها و گردن دیگران انداختن یا دولت قرار با همه مردم انتخاب کنید.

 

* زنان مردان و فرهیختگان! دولت قرار، شما را سرمایه بی‌بدیل این کشور می‌داند. به وجود شما می‌بالد. در جریان مصائب و مشکلات شما هست. ما برای گشودن گره‌های باقی مانده و ناراحتی‌ها و مشکلات ما تمام تلاش خود را به‌کار خواهیم گرفت. از تمام ظرفیت‌ها و هوش و آسایش و پیشینه‌مان و صداقت و اخلاص ما به شما و کمک از خدا و روح شهدا و اطاعت از رهبری و امام ادامه می‌دهیم.

چو غنچه فروبسته است کار جهان

تو همچون باد بهاری گره گشا می‌باش

و اینک همراه شو عزیز تنها نمان به درد

کاین درد مشترک هرگز جداجدا درمان نخواهد شد

شما بهترین هستند و ما امیدواریم برای بهترین‌ها بیشترین تلاش را انجام دهیم.

 

قالیباف:

* معتقد هستم که در حوزه فرهنگ یکی از اشکالات ما این است که توجه به نگاه رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگی نداشتیم. فارغ از این‌که ایشان رهبر و ولی ما هستند، بدون شک ایشان یک شخصیت بی‌نظیر در عرصه فرهنگی و هنری در ابعاد مختلف هستند و نه تنها در دنیا بلکه در دنیا شناخته شده هستند. رهبری در سال ۹۵ توصیه داشتند به همه کسانی که مدیران فرهنگی هستند مبنی بر این‌که ما هزاران مرکز خودجوش داریم که کار فرهنگی می‌کنند که باید روز به روز توسعه پیدا کنند و دستگاه‌های دولتی باید به این‌ها کمک کنند؛ آیا واقعاً این نگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب به عنوان یک فرد صاحب نظر اختصاصی در حوزه فرهنگ و هنر مورد توجه قرار گرفت؟ ما به عنوان مدیران فرهنگی با آن چه کردیم؟ آیا امکانات و پول کم داشتیم یا امکانات را به گونه دیگری مدیریت کردیم؟

 

*مثلا ۱۰۰ میلیون به دستگاه فرهنگی می‌دهیم خروجی ۱۰ میلیونی ندارند. اگر این امکان را به یک هنرمند و نویسنده زبردست بدهیم آنها معجزه می‌کنند. من نمی‌گویم پول میل می‌شود ولی حیف می‌شود.

*اساس کار ما مردمی‌سازی در فرهنگ است. چطور ما سازمان نظام پزشکی و مهندسی داریم حتما یک سازمان نظام فرهنگ داشته باشیم.

*در زمان نیروی انتظامی حتما داوود خطر و سیاساکتی و ... هست. فکر می‌کردید در یک دوره ۷۰ روزه بیش از ۸۰ درصد مردم کمربند ببندند.

*واقعاً فرهنگ غوغا می‌کند؛ اگر بخواهم مثال بزنم در زمان نیروی انتظامی حتماً سیاه ساکتی و داوود خطر را یادتان است که در دوره کمتر از ۷۰ روز آن‌قدر اثر داشت که باعث شد بیش از ۸۰ درصد مردم از کمربند ایمنی استفاده کنند که این اثر فرهنگ است. ما ظرفیت فرهنگ را نشناختیم و در دولت خدمت و پیشرفت حتماً به ظرفیت فرهنگ توجه می‌کنیم و از صاحب نظران این عرصه استفاده می‌کنیم.

 

پزشکیان:

*در دیدگاه اعتقادی، فرقی میان زن و مرد در رابطه با تلاش و کارشان دیده نشده است. هر کدام عمل درست داشته باشند پاداش و حیات طیبه خواهند داشت. ما باید کاری کنیم زنان ما حیات طیبه داشته باشند یعنی هر جایگاهی که مرد قرار می‌گیرد زنان ما نیز می‌توانند حضور پیدا کنند. با پذیرش این اصل نوع برخورد ما با دختران و زنان ما تغییر خواهد کرد نه رفتار خشن و اجباری.

*اجبار در دین وجود ندارد. اگر خدا می‌خواست همه را یک جور درست می‌کرد. اینکه چگونه با دختران و زنان که تعداد کمی در جامعه ندارند برخورد کنیم یک اصل است. واقعیت گشت ارشاد، جریمه، توبیخ و … باید کنار گذاشته شود. ما باید با آن‌ها به طریقی که برازنده آن‌ها است برخورد کنیم. سخن گفتن از کرامت و احترام را مردم از ما نمی‌پذیرند.

*شما می‌خواهید به زور یک عده‌ای را طوری کنید که خودتان می‌خواهید. الان در دانشگاه، در خیابان و در جامعه تعداد این زنان کم نیست. گشت ارشاد و جریمه کردن و توبیخ و این چیزها فایده ندارد. باید با رفتار مناسب با آنها برخورد کنیم

*از مردم بپرسید که چقدر ما و رفتار ما را قبول دارند

* در این چند سال کسب و کار اینترنتی مردم مشکل پیدا کرده است. این که باید زیرساخت داشته باشیم درست است اما برای کسانی که نان‌شان را بریدیم چه کردیم.

*چرا باید هنرمندان کشور ما ممنوع‌الخروج شوند و یک تعدادی از مملکت بروند بیرون. به جای دولت فرهنگی، فرهنگ را دولتی کردیم. بسیاری از جوانان ما با این مسائل مشکل دارند.

 

جلیلی:

* حضرت امام ۱۰۰ روز قبل از ارتحال جمله‌ای را فرمودند و در پیام منشور روحانیت گفتند که چه بسا شیوه‌های رایج اداره امور مردم در سال‌های آینده تغییر کند و گفته بودند که باید از هم اکنون برای این موضوع فکر شود. و ما در این موضوع تأخیر داریم همه این مواردی که امروز راجع به فناوری‌ها صحبت می‌شود همان مواردی است که حضرت امام در خشت خام دیده بود. ما باید سهم خود را از فناوری‌ها روشن کنیم و استفاده حداکثری را از آن‌ها داشته باشیم. نگاه من این است که همه این‌ها برای ما فرصت است نه تهدید.

*می‌خواهم نگاهم را در موضوع فرصت فرهنگی مطرح کنم‌، سوال می‌پرسم چند نفر از ما اسم فیلم جوئد میادین را شنیده‌ایم؟ فیلمی راجع به یکی از زنان قهرمان ملی اندونزی است شبیه زنان لرده ایران و همان زمانی که آن‌ها در برابر استعمار انگلیس اسلحه دست گرفته بودند در آنجا هم ین زن مبارزه می‌کرد؟ چند نفر از شما اسم فیلم سردار کنوانجان را شنیده‌اید راجع به خانم قهرمان ملی قرقیزستان و داستان آن شبیه آتش بادی است که خودمان سال گذشته ساخته بودیم.

*امروز یک جهان فرصت است که مشتاق شنیدن ماست. چه در حوزه تمدنی نوروز و مقاومت و اسلام و ...

*این که یک جوان سوئدی ملاصدرا را به زبان ساده در یوتیوب معرفی می‌کند نشان دهنده چیست؟

*کار فرهنگی از دولت شروع می‌شود. از اصلاح فرهنگ سیاسی می‌شود. از خطاکار قهرمان نسازیم.

*الان در مصر چگونه ما را می‌شناسند؟ یک هفته قبل از شهادت آقای رئیسی، فهمی هویدی ایران بود به من گفت شما چرا خودتان را به مردم ما معرفی نمی‌کنید. اینکه یک جوان سوئدی می‌آید و ملاصدرا را در یوتیوب می‌گذارد و چقدر هم بیننده دارد بحث من این است که اینجا نقش دولت چیست و اگر رئیس جمهور یا مدیران فرهنگی ما در مراودات خارجی خود در کنار بازاریابی برای فناوری‌های سطح بالا، یک محصول فرهنگی را هم ارائه کنند؛ آن زمان تولید فرهنگی می‌تواند جهان را فتح کند. می‌تواند یک جهان فرصت ایجاد کند و یک جهان تهدید را به فرصت تبدیل کند.

 

قاضی‌زاده هاشمی:

*ما مردمی هستیم که در سختی‌ها کنار هم بودیم. یک خانواده‌ایم فارس و ترک و لر و تات و شیعه و سنی و زرتشتی و ... جریانی که بخواهد بین ما تفرقه بیندازد از ما نیست.

*هیاهوی پر سر و صدا مشکلی را حل نمی‌کند. علی‌رغم عملکرد خوب شهید رییسی اهالی فرهنگ انتظار داشتند که توجه بیشتری به این حوزه شود که در دولت من این اتفاق رخ خواهد داد.

*صندوق حمایت از هنرمندان و اصحاب رسانه را تقویت می‌کنیم. هنوز نتوانستیم سریالی مثل مختارنامه بسازیم. صندوق حمایت از هنرمندان و فعالان گردشگری و فعالان رسانه را تقویت خواهیم کرد. بودجه صداوسیما به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ با این توجه که به سمت تولید محصولات فاخر برود.

 

* از منتقدان خودم شکایت نخواهم کرد و به آن‌ها انگ بی‌شناسنامه نخواهم زد. برخی از همین دوستان این جلسه سال ۹۲ وقتی مسئلهٔ ورود زنان به استادیوم پیش آمد کار رئیس‌جمهور وقت را با چالش مواجه کردند. افتخاری نیست که دادسرای فرهنگ و رسانه داشته باشیم و پای خبرنگار را به دادگاه بکشانیم. عده‌ای در کشور نانشان در حل نشدن مشکلات اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی است.

 

زاکانی:

*مشهورم به این که در حق‌خواهی جوری حرکت می‌کنم که مخالفان پناه میارن و حقشان را استیفا می‌کنند. آقای پزشکیان می‌توانند از برخی اعضای ستادشان بپرسند.

*به شرایط کشور اشراف و برنامه تحول دارم. با صدای رسا بیان می‌کنم و به اعتبار کارشناسان صحبت می‌کنم. بعد از میزگرد اقتصادی یکی از کارشناسان به من گفت ایده‌های شما کشور را متحول می‌کند.

*دل‌ها دست خداست. قلب مردم دست خداست. مردم به گذشته و برنامه‌های ما نگاه کنند. نهایت امر هرانچه خیر و صلاح کشور است، رقم بخورد

 

********

 محور: تولیدات فرهنگی و هنری

پورمحمدی:

*خوشبختانه کشور ما فرهنگی است و اقتدار فرهنگی داریم. انقلاب ما فرهنگی بوده است. قله‌های فرهنگی را در برخی حوزه ‌ها فتح کردیم.

*سیاست فرهنگی یک مساله اساسی است. یک دوگانه‌ای کشورها در روش سیاست فرهنگی دارند. روش مستقیم با امر و نهی و تنبیه و تشویق است و در روش غیرمستقیم دولت‌ها

نوع دوم هوشمندانه‌تر است

*عدالت فرهنگی برای مصرف‌کنندگان و فعالان این حوزه هم در تولید و هم در مصرف اهمیت دارد.

*ما در جای جای ایران ظرفیت‌ها را با مدیریت‌های توزیع شده و قبول تنوع قومی بپذیریم. شهید رییسی یک پروژه بزرگ یعنی هنر برای همه را آغاز کرد. این سیاست باید حتما تعقیب شود.

*تمرکززدایی یکی از اصول مهم در فرهنگ و هنر است.

*ضمانت تداوم رشد و ارتقا فرهنگی هم مهم است که با سعه صدر، پذیرش سلیقه‌ها و شفافیت برای همه محقق می‌شود. بحث فرهنگ امنیتی یا امنیت فرهنگی ؟ من که در این حوزه سابقه دارم معتقدم باید امنیت فرهنگی را تامین کنیم.

 

قالیباف:

*یک وقتی رفته بودم دهدشت. شب دیدم همه جا تعطیل است اما دیدم یک خانم دهدشتی ساعت ۱۰ شب با گوشی همراه کارهای دستی‌اش را می‌فروخت. او به من گفت من از اینترنت استفاده می‌کنم اما نگران امنیت و آسیب‌های بچه‌ام هستم.

*بدون شک باید بی‌قید و شرط از پلتفرم‌های داخلی حمایت کنیم. باید امنیت کسب و کار را فراهم و آن را تقویت کنیم.

*تولید محتوا هم بسیار مهم است که در آن عقب هستیم. زیرساخت‌ها را فراهم کردیم و دولت باید از تولید محتوا در فضای مجازی حمایت کند.

*نظارت دقیق و هوشمند هم باید بر فضای مجازی وجود داشته باشد تا نگرانی خانواده‌ها کم شود.

*حتما باید با یک پلتفرم خارجی همکاری کنیم.

*عدالت فرهنگی و هنری اساس است. باید بپذیریم که فرصت‌هایی در تهران است که در شهرستان‌ها کمتر است. یکی از چالش‌های ما در همین حوزه عدالت فرهنگی است.

 

پزشکیان:

*مشکلاتی در عرصه مربوط به هنر داریم. امسال ۱۷ فیلم بلند ایرانی که در فستیوال‌های بزرگ نمایش داده شد یا خارجی بود یا زیرزمینی بود. این موانعی که باعث می‌شود هنرمندان ما زیرزمینی کار کنند باید اصلاح شود. مثلا اصغر فرهادی را همه می‌شناسیم که چه اعتباری برای او قائل هستند.

*واحدهای مسکونی مهر نه مدرسه، نه مسجد نه جای تفریحی و ورزشگاه و ... دیده و در نظر گرفته نشد. در واقع پیوست‌های فرهنگی برای مسکن مهر در نظر گرفته نشده بود.

*یکی از مشکلات ما گرانی کتاب‌ها است. اگر مردم قدرت خرید نداشته باشند که کتاب بخرند طبیعتا کتابخوانی کاهش پیدا می‌کند.

*این مسیر را باید از مدارس شروع کرد. باید کتابخوانی را از مدرسه یاد بگیرند. اگر این عادت در نوجوانی شکل نگیرد در بزرگسالی بسیار ایجاد این عادت سخت است.

*قطعا به فیلم و فیلمسازان و هنر و سینما باید کمک کنیم تا توانمند شوند. موانع پیش روی هنرپیشه‌ها و کارگردانان برداشته شود. نباید عده‌ای ممنوع‌الخروج یا مجبور به مهاجرت شوند.

*آقای زاکانی می‌گوید نمی‌گذاریم شما رییس‌جمهوری بشوید؛ شما جای مردم نشستید یا جای خدا؟ مردم پاسخ شما را خواهند داد.

 

جلیلی:

*امروز به مدد انقلاب اسلامی زیرساخت‌های فنی و نیروهای ارزشمندی برای تولید فرهنگی داریم. دشمن سعی می‌کند با تمام توان جلوی این را بگیرد.

*تمام ملت را با حرکت‌های دشمنانه هدف قرار می‌دهند اما از نتوانسته ما را متوقف کند. بنابراین می‌خواهند امید و انگیزه را از ما بگیرند.

*ما کارگردانی داریم که فیلم‌های بسیار خوبی می‌سازد. آقای معتمدی فیلمساز است که فلسفه فیلم نام دارد را می‌نویسد که ۳ فیلسوف بر آن مقدمه می‌نویسند و اتفاقا کتاب عمیقی است.

*ما زیرساخت‌های خوبی داریم اما باید راهبرد کلان داشته باشیم.

*دولت باید بداند که چه نقشه کلانی دارد و مدیر فرهنگی باید شایستگی‌هایی داشته باشد. مدیر فرهنگی باید کسی باشد که در میان اهل فرهنگ شناخته شده باشد. همچنین قدرت این را داشته باشد که جوانان این حوزه را راهبری کند. یعنی اگر مدیر شما تولیدکننده حرفه‌ای نیست مصرف‌کننده فرهنگی باشد.

 

قاضی‌زاده هاشمی:

*دولت باید نقش پیشرانی خود را در عرصه فرهنگ ایفا کند. این حوزه باید مورد حمایت دولت‌ باشد.

*فرهنگ ما مورد حمله و هجمه دشمنان است. مثلا مصری‌ها سریال الحشاشین را می‌سازند و تاریخ ما را طوری که دوست دارند نشان می‌دهند.

*ما حتما از کارهای فاخر و بزرگ حمایت می‌کنیم. حیف است که کار تولید فیلم سلمان فارسی انقدر طول بکشد.

*شهدا به عنوان قهرمانان ملی ما بسیار اهمیت دارند و می‌توان در مورد آنها آثار هنری فاخر تولید کنیم.

*باید جاده ابریشم فرهنگی راه اندازی کنیم و هویت خودمان را با تکیه بر هنرمندان اصیل  در ابعاد مختلف حفظ کنیم.

*فرهنگ به اهالی فرهنگ است. هنرمند باید آزادی عمل داشته باشد دولت هم باید با تزریق منابع به آنها جهت بدهد و کمک کند تا آثار متناسب با ارزش‌های ایرانی-اسلامی تولید شود.

 

زاکانی:

*بنده ناظر به کارنامه خودم مواردی را ذکر می‌کنم و کارهای آینده را بگویم. معتقدم فرهنگ مثل هوا و سبب حیات است. دولت خدمت حامی مردم در تولیدات درست فرهنگی است. ذائقه مردم هم معلوم است. این طور نیست که عده‌ای برای مردم ذائقه تعریف کنند. مثلا فیلم بی‌بدن که سازمان فرهنگی و هنری شهرداری ساخت پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی کشور است.

*توسعه زیرساخت‌های فرهنگی جدی است. اقتصاد فرهنگ باید مورد توجه قرار گیرد.

*بیمه هنرمندان و صندوق اعتباری هنر در دولت من به جد دنبال می‌شود.

*توجه به نشاط اجتماعی، فیلم و سینا، کتاب، vodها باید مورد دقت قرار گیرد.

*موضوع فرهنگ و قالب‌های فرهنگی امری است که اگر یک ملت با آن آشنا شد آینده خود را به بهترین نحو می‌سازد. دو کتاب معرفی خواهم کرد. یکی در مورد دغدغه‌های فرهنگی است که فرمایشات رهبری است. علاقه دارم این کتاب را به آقای پزشکیان تقدیم کنم. کتاب سال‌های بنفش هم در مورد عملکرد دوران سیاه آقای روحانی است.

*من بنده خدا هستم. یک نفر از ملت هستم. به بصیرت مردم توهین نکنیم.

 

بخش دوم

پورمحمدی:

*بسیاری از سیاه‌نمایی‌ها و بدبینی‌ها و اختلافات سایه انداخته که قوت‌ها و پیشرفت‌ها و دستاوردها را ببینیم. باید همت همه جانبه برای دیدن پیشرفت وجود داشته باشد.

*بحث حقوق مالکیت بسیار جدی است. سرقت‌های ادبی و هنری خیلی آسیب می‌زند و در دنیا یکی از رشته‌های مهم حقوقی است. ما در وزارت دادگستری واحد حقوق مالکیت تشکیل دادم.

*کتاب قله فرهنگ است. خوشبختانه به خصوص با اشراف رهبری ما در این جهت پیشتاز هستیم اما همچنان این حوزه به کمک نیاز دارد. ضمن کرامت به مفاخر فرهنگی مان باید به زندگی و معیشت آنها توجه کنیم. اقتصاد فرهنگ هم بسیار مهم است.

*اجازه دهیم بخش خصوصی حضور قوی‌تری داشته باشد. ظرفیت‌های جدیدی از جمله شبکه نمایش خانگی ایجاد شده که بستر مهمی است. دستگاه حاکمیتی از این رقابت نگران نباشد اینها به کمک فرهنگ می‌آیند. ما در دولت چهاردهم بحث نظارت بر شبکه نمایش خانگی را حتما اصلاح خواهیم کرد.

*رسالت ما دفاع از اصالت فرهنگی، امنیت فرهنگی و حقوق معنوی مالکیت است.

 

قالیباف:

*باید تلاش کنیم فرهنگ را از تصمیمات سیاسی و سیاست‌زدگی دور کنیم. فرهنگ ساحتی دارد و صاحبانی. می‌خواهم بگویم اگر به عنوان یک سیاستمدار در بخش‌های مثلا تخصصی درمان دخالت نمی‌کنیم. در بخش فرهنگ هم باید کار تولی‌گری و ناوبری فرهنگ را داشته باشد.

*باید در حوزه  زیرساخت، اهالی هنر، معیشت هنرمندان و محتوا کارهایی را انجام دهیم.

*یک وقت یک عزیزی گفت آقای قالیباف شما استاد سازه‌ای ولی در حوزه نرم‌افزاری اجتماعی و فرهنگی کاری نکردی اما ما در شهرداری تهران فرصت‌های زیاد ایجاد کردیم. ما بیش از ۳۶۰ کتابخانه ایجاد کردیم. چند ده صندلی سینما و سالن‌های تئاتر پیشرفته ساخته شد. سراهای محله ایجاد شد. مراکز فرهنگی بزرگ و مساجد و حسینیه‌های زیادی ساخته شد. ما بسترها را فراهم کردیم که اساس کار است.

*ما در بخش هویتی و سازه‌های تمدنی هم خوب کار کردیم. باغ موزه دفاع مقدس، باغ کتاب در تراز بین‌المللی هستند.

*از ما پذیرفته نیست که استانی وجود داشته باشد که یک سالن سینما نداشته باشد.

 

پزشکیان:

*دولت باید از مداخله‌گری درآید و سیاست‌گذار و ناظر باشد و کار را به بخش خصوصی بسپارد. ممیزی باید به صورت شفاف و قانونی باشد نه سلیقه‌ای. اجازه نخواهم داد ممیزی سلیقه‌ای باشد.

*اجازه نمی‌دهم سایر دستگاه‌ها در امر فرهنگی دخالت کنند.

*تلاش می‌کنم دولت من فرهنگی باشد نه این که فرهنگ را دولتی کند.

*امنیت فرهنگی را برای اهالی فرهنگ تامین و از مداخله نهادهای غیرمسئول جلوگیری می‌کنم.

*نخبگان ما دارند از کشور می‌روند و باید تلاش کنیم این اتفاق نیفتد.

*حتما باید منابع مورد نیاز برای سازمان صداوسیما دیده شود تا بتواند آثار فاخر تاریخی ساخته شود و تا فرهنگ و تمدن ما نشان داده شود.

*جامعه با تعداد کسانی که کتاب می‌خوانند ارزیابی می‌کنند. جوامعی که آمار کتابخوانیش بالاست جرم و جنایت در آن پایین‌تر است.

 

جلیلی:

*رییس‌جمهوری باید مصرف‌کننده حرفه‌ای فرهنگ باشد و خوب بشناسد چون رییس شورایعالی انقلاب فرهنگی است و وزارتخانه‌های فرهنگی زیر مجموعه دولت است.

*مدیریت فرهنگی مدیریت عابربانکی نیست که فقط پول بدهد. باید مشخص شود بودجه‌های میلیاردی که به تولیدات فرهنگی بزرگ تخصیص داده می‌شود چه آثار فرهنگی به جای می‌گذارد. اینجاست که استانداردسازی اهمیت دارد.

*اگر مدیر فرهنگی فرهنگ را خوب نشناسد با اندک چیزی دچار خطا شود که هم هزینه‌ها را از بین می‌برد و هم کمک نمی‌کند. زمانی که دبیر شعام بودم نامه‌ای برای من آمد که فلان فیلم مشکلاتی برای امنیت ملی ایجاد خواهد کردو فیلنامه را خواندم و دیدم هیچ مشکلی ندارد. آن فیلم هم ساخته شد و نه تنها مشکلی ایجاد نکرد به امنیت ملی کمک هم کرد.

*در بازی‌های رایانه‌ای ۱۰ ها هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد. این یک فرصت است. بچه زرنگ ، پسر دلفینی و ... ساخته‌های انیمیشنی داخلی است که می‌تواند بازار جهانی داشته باشد.

 

قاضی‌زاده هاشمی:

*باید به مردم اعتماد کنیم. آنها این حوزه را بهتر می‌شناسند. حوزه فرهنگی حوزه فرهیختگی است. خیلی سیاست‌مداران این حوزه را نمی‌شناسند و باعث تزریق منابع اشتباه می‌شوند.

*باید بپذیریم که صداوسیما تنها بازیگر این حوزه نیست. پلتفرم‌های داخلی آمده اند و رقابت ایجاد شده‌است.

*در فضای مجازی اگر تولیدی داشت باید در آن سهمی از فروش پهنای باندی که فروخته می‌شود سهیم باشد تا افراد تشویق شوند.

*در بنیاد شهید با کمک خانواده‌ها رویدادهای فرهنگی‌مان را برون‌سپاری کردیم.

*دولت باید از خرید محصولات فرهنگی حمایت کرده و یارانه بدهد. کارت هوشمند خانواده طراحی کردیم تا یارانه تفریحی بدهیم. نمی‌خواهیم حوزه تفریحی و فرهنگی را طبقاتی کنیم.

*هیچ کس دوره روحانی را گردن نمی‌گیرد. مجبوریم بین دستاوردهای احمدی‌نژاد و خاتمی را مقایسه کنیم. باید از دستاوردهایتان بگویید. باید مردم عملکرد و خروجی ما را ببینند و تصمیم بگیرند.

 

زاکانی:

*مردم سالاری دینی که هدیه انقلاب بود تنها پای صندوق رای معنی ندارد بلکه باید در حوزه فرهنگ هم این موضوع را ببینیم. دولت ما حامی ایجاد فضا و بستر فرهنگی است.

*در دو سال اندی می‌بینید که چطور شادیهای میلیونی در تهران و سایر شهرها رقم خورد.

*در حوزه تعلیم و تربیت عملا مجموعه زیرساخت‌ها را پشت سر مدرسه و مسجد قرار دادیم.

*فیلم، سریال، نمایش‌ خانگی، کتاب و ... نیاز به حمایت جدی و اساسی دارد. چون هم کمک می‌کند تا پیام را اثرگذار کند و هم عمق‌بخشی به پیام را بیشتر می‌کند.

 

 

*******

محور دوم «فضای مجازی»

پورمحمدی:

*ضرورت بحث فضای مجازی و اینترنت و ارتباطات برای همه پذیرفته شده است‌. رهبری فرمودند اگر امروز رهبر انقلاب نبودند رئیس فضای مجازی کشور می‌شدند. فضای مجازی دنیای هزار رنگ فرصت‌ها و تهدیدها است. اول باید این فضا را شناخت و اهمیتش را درک کرد و تهدیدهایش را به خوبی ارزیابی و پیگیری کرد و روی فرصت‌هایش دست گذاشت.

*فضای مجازی دنیای هزار رنگ فرصت‌ها و تهدیدها است. اول باید این فضا را شناخت و اهمیت آن را درک کرد و تهدیداتش را ارزیابی کرد و روی فرصت‌هایش دست گذاشت. ما باید اول روی فرصت‌ها فکر کنیم.

*الان بچه‌ها از ابتدا با فضای موبایل و اینترنت رشد کرده اند. راهکار این نیست که ما خودمان را از فرصت‌ها محروم کنیم. نباید صورت مساله را پاک کنیم و فقط روی فیلترینگ تمرکز کنیم درست نیست. شاید در یک مقطعی تصمیم درستی بود اما نباید تداوم پیدا کند.

*ما کشور توانمندی هستیم. باید از ابتدا باید روی یک پیام‌رسان قوی تمرکز می‌کردیم. وقتی در دولت یازدهم بودم این مساله را مطرح کردم. به بخش خصوصی هم تاکید کردم. یک پیام رسان داخلی که در منطقه و جهان اسلام داشته باشیم. اما دیدند سود در این است، هر موسسه و نهاد دولتی و خصوصی راه افتاد تا پیام‌رسان داخلی راه بیندازد.

*از ابتدا باید روی ایجاد پیام‌رسان بسیار قوی تمرکز می‌کردیم. من این را در دولت یازدهم به‌طور جدی مطرح کردم. چون در بحث اینترنت و فضای مجازی فعال بودم و کارهای بزرگی انجام دادم و دغدغه اصلی من بوده‌است. تاکید کرده‌ام که پیام‌رسان توانمند ایجاد کنیم که در منطقه قدرت برتر باید و در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم و ارزیابی خودم این بود که توانایی داریم. اما چون‌که در آن سود وجود دارد، هر مؤسسه‌ای چه خصوصی و چه دولتی پیام‌رسان ایجاد کرد. من گفتم اگر الان مشکل داریم با. یکی از پیام‌رسان‌های بین‌المللی شرقی صحبت اولیه کنیم اما با بهانه‌های بسیار کوچک حاضر نبودند شریک ما شوند. ابتدا شرط مشارکت شد و آقایان عقب‌نشینی کردند. این مسائل بسیار حساس است و فرصت‌هایمان از دست رفته است.

 

قالیباف:

*فضای مجازی فضای زندگی مردم است. حتما با فیلترینگ مخالفم چون فساد و خطرات زیادی به همراه دارد. ما در یک شرایطی یک تصمیم می‌گیریم و بعد تبدیل به تهدیدش می‌کنیم.

*یک زمانی مثل سال ۱۴۰۱ تهدیدات امنیتی داریم که بحثش جدا است اما نباید در شرایط عادی هم فیلترینگ باشد.

*امروز وقتی موضوع اقتصاد است بخش عمده اقتصاد در فضای مجازی است که باید از آن استفاده کنیم.

*زمانی که ما بحث از فرهنگ می‌زنیم سه بخش است که یک بخش فرهنگ حوزه مربوط به کالاها و تولیدات فرهنگی است. ما امروز پنجره طلایی جمعیتی داریم که نیروهای متخصص و حرفه‌ای در حوزه مجازی هستند و الان بچه‌های ما در عرصه دنیا و در حوزه گیم می‌توانند در تراز دنیا حرکت کنند اما ما با این سرعت اینترنت و وضعیت فیلترینگ باید لحاظ شود.

* از بعد از فیلترینگ، استفاده از وی پی ان از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد افزایش پیدا کرده است و به جای مصون سازی خطر را بیشتر کردیم یعنی هم خسارت اقتصادی و مالی دیدیم و هم خسارت اخلاقی و رفتاری دیدیم. ذهن نوجوانانی که امروز می‌توانند تولید داشته باشند و فرهنگ فارسی و انقلاب را به همه جا ارسال کنند باید مورد توجه باشد. برخی از کشورها ببینید که چگونه از طریق فضای مجازی تأثیر روی جوانان ما گذاشتند و ما این فرصت‌ها را از دست می‌دهیم.

*البته باید حکمرانی رعایت شود و دولت هم باید تضمین کننده حقوق مادی و معنوی باشد. یکی از نگرانی‌هایی که مردم به سمت سکوهای خارجی می‌روند این است که احساس ناامنی می‌کنند و حضرت آقا در اینجا حکم دادند و فتوا دادند که دخالت در زندگی مردم حرام شرعی است و در فضای مجازی هم حرام شرعی است و باید این را به آنان تضمین کنیم.

 

پزشکیان:

*مثل این که ما فیلترینگ را انجام دادیم.

*خیلی مشکلات کاری و اقتصادی پیدا کردند و از طرفی بازار کاسبی فیلترشکن فروش‌ها داغ است.

*ما همه موافقیم که فیلترینگ نباشه و با زنان و دختران احترام گونه برخورد کنیم و معلوم نیست کی حجاب‌بان‌ها را در مترو می‌گذارد؟

*اینکه چرا پیگیری نمی‌کنند جای بحث است. ما باز هم وقتی صحبت می‌کنیم انگار اینجا نیستیم و مشکل جای دیگر است. همه موافق هستیم فیلترینگ نباشد و جامعه با زنان و دختران برخورد کرامت گونه داشته باشند. معلوم نیست این حجاب‌بان‌ها را چه کسی می‌گذارد و کلی هزینه می‌کنیم و به علل مختلف بچه‌های مردم را می‌گیریم و بعد از حقوق زنان دفاع می‌کنیم. در مورد دانشمندان خود در خارج و زنان در آنجا چه کردیم با آنها؟ اگر می‌خواستیم درست عمل کنیم به اینجا نمی‌رسیدیم. اعتقاد من این است که باید آزاد کنیم.

*توئیتر مکان آموزش و محل خیلی از امکانات است و علم و سرمایه زیادی را می‌توان از آن آموزش دید. من اگر به قدرت برسم جلوی خیلی از این محدودیت‌ها را خواهم گرفت. اگر در بحران خاص نیاز به مداخله باشد همه جای دنیا مداخله می‌کنند اما در حال حاضر چه لزومی دارد اینترنت را قطع کنیم و روی آن فیلترشکن بگذاریم.

*من اگر به ریاست‌جمهوری برسم قطعا ممنوعیت‌های این چنینی را با قاطعیت جلوی آن خواهم ایستاد. در بحران‌ها  ممکن است مداخله‌ای در اینترنت شود اما الان چه لزومی دارد که فیلترینگ داشته باشیم.

*اینکه ما تقصیرهای را گردن هم می‌اندازیم، تقصیر برای همه ما است و فرهنگ را دولت‌ها درست نمی‌کنند وقتی حوزه و دانشگاه و شورای انقلاب فرهنگی. چه ربطی به دانشگاه و جای دیگر دارد.

*چه شد که اینها بی حجاب شدند؟ این‌که در خانواده چگونه هستیم یک بحث است اما این‌که با این‌ها در جامعه چطور برخورد می‌کنیم و یک عده ما را نمی‌پذیرند تکلیفمان با آن‌ها چیست. روز به روز دارند با ما بدتر می‌شوند و فاصله بیشتر می‌شود. الان دیگر خیلی نمی‌شود راحت با حجاب به خیابان آمد. حرف‌های دیگری می‌زنند.

 

جلیلی:

* امروز در سطح جهان نقش سکوهای فضای مجازی یک نقش فزاینده‌ای در حکمرانی دارد. امروز همه می‌گویند مرزهای جدید آن‌جایی است که سکو کاربر مؤثر و فعال داشته باشد و برای همین خیلی از دولت‌ها و قدرت‌ها دنبال بین‌المللی کردن سکوهای خود هستند. و البته دولت‌ها درصدد ایجاد قوانین سختگیرانه برای سکوهای دیگر هستند. همان اقدامی که آمریکایی‌ها برای تیک تاک انجام دادند. اخیراً اروپا قانون دوقلو را تصویب کرد و محدودیت‌های برای آمریکا و قائل شد. می‌خواهم بگویم که وضعیت موجود فضای مجازی در عرصه جهانی، تأثیر فراتر از مرزهای داخل و در مباحث بین‌الملل دارد که حالا به آن نمی‌پردازم.

*مردم دیدند آمریکایی‌ها در مورد تیک‌تاک چه کردند. اتحادیه اروپا هم برای حتی آمریکا هم محدودیت‌هایی قائل شد.

*نگرانی از هوش مصنوعی این است که از یک طرف داده‌های درست را سرکوب کنند و داده غلط را اشاعه دهند. این نگرانی وجود دارد.

*امروز نشان جای ویز را گرفت. سکوهای ارتباطی امروز می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند. اگر می‌گوییم یک جهان فرصت یک ایران جهش یکی از همین فرصت‌ها همین سکوهای داخلی هستند.

*در رابطه با اشتغال صحبت می‌کنم و اگر از همین ظرفیت و تولید محتوا در فضای مجازی استفاده کنیم و ۱۰ درصد هزینه اینترنت را به او بپردازیم موج وسیعی از اشتغال ایجاد می‌شود. در این بستر برای بسیاری از افراد جامعه و زنان شغل ایجاد می‌شود و چقدر می‌توانند درآمد کسب کنند. به این شرط که دولت وظیفه خود را انجام دهد و سهم آنها را از اینترنت پرداخت کند.

 

قاضی زاده هاشمی:

*فرزند خانواده برای آموزش، زنان برای مشاغل خانگی و ... به اینترنت نیاز دارد.

*دولت الکترونیک هم بدون اینترنت محقق نمی‌شود. بحث شفافیت را اگر دنبال می‌کنیم بدون بستر اینترنت محقق نمی‌شود.

*رتبه ما از ۱۸۰، ۱۵۶ بود در اینترنت ثابت ولی پروژه فیبر نوری در دولت شهید رئیسی آغاز شده و سرعت اینترنت ثابت از ۹ به ۱۴ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

*زیرساخت مناسب نداشتیم. یک دهه این فرآیند متوقف بود.

*محدودیت‌های فکر نشده هم یکی از مشکلات در این حوزه است.

*مشکل بعدی هم نیروی انسانی متخصص در این حوزه است که با خبره می‌شود به دلیل مسائل مالی مهاجرت می‌کند.نیروی مجرب و متخصص ما در این حوزه بعضاً مهاجرت می‌کنند چون در بیرون درآمدهای شگرفی دارند و ما نتوانسته‌ایم این نیروها را حفظ کنیم.

*البته رشد سرعت‌ها در ایران محسوس نیست به‌خاطر استفاده از فیلترشکن. البته محدودیت‌ها مؤثر نبوده؛ تلگرام ۴۰ میلیون مشترک دارد و نشان می‌دهد که محدودیت‌هایی که گذاشتیم مؤثر نبوده است. یک جاهایی افراط کرده‌ایم.

*مثلا گوگل پلی یا خیلی از بازی‌ها را فیلتر کردیم که لزومی نداشت.

*بهترین قاضی برای فیلترینگ عرف جامعه است و به خانواده‌ها در مورد این فیلترینگ نقش بدهیم.

 

 

زاکانی:

*هیچ ملت و دولتی نیست که درک درستی داشته باشد و افکار عمومی خود را در اختیار بیگانه‌ها قرار دهد.

*موضوع فیلترینگ هم از صیانت متفاوت است. همین آقایانی که در مورد فیلترینگ صحبت می‌کنند ابتدا بی‌پروایی کرده و امکان ظهور و بروز پیام‌رسان‌ها را طوری فراهم کردند که مبتنی بر ضوابط نبود. بعد دکانی باز کردند فیلترینگ و برای مردم مزاحمت ایجاد کردند.

*دوستان هنوز موضوع صیانت و فیلترینگ را خلط می‌کنند. اینترنت و فضای مجازی در زندگی همه وجود دارد. اینترنت موهبت است و زمینه تعامل با جهان، زمینه توسعه و دانش، ایجاد زیرساخت‌های اساسی کشور را ایجاد می‌کند.

*در شهرداری از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم. در دولت رئیسی توسعه زیرساخت‌های کشور فعال شده است. قرار است سرعت اینترنت تا ۵۰ برابر بالا رود.

*دولت دنبال کند و سرورهای این شبکه‌های اجتماعی خارجی را وارد کشور تا مشکل برطرف شود.

*اینترنت و فضای مجازی در زندگی همه است. سال ۸۱ برای گروهی سخنرانی داشتم و گفتم اینترنت موهبت است چون زمینه ارتباط را فراهم می‌کند. ما پیام داریم که می‌توانیم به جهان منتقل کنیم.

*در دولت آقای رییسی سرعت اینترنت ۵۰ برابر بیشتر شد. از آمریکایی‌ها این را یاد بگیریم که وقتی به تیک تاک رسیدند محکم برخورد کردند.

*آقای پزشکیان در مورد حجاب‌بان‌ها گفتند؛ اگر جدی گفتید که دروغ است. اگر شوخی کردید که باید آن دنیا پاسخگو باشید.

*حجاب را جز با احترام و رعایت قوانین نمی‌توان از آن صیانت کرد.

*بیشترین فیلتر در زمان خود آقای پورمحمدی در دهه ۹۰ صورت گرفته است.

 

بخش دوم:

پورمحمدی:

*زمان زیادی گذشته. مشکلات را گفتیم و حجم کاربران زیاد پیام‌رسان‌های خارجی و دغدغه‌های مان را گفتیم. همه هم می‌گویند من نبودم. آقای قالیباف حرف‌های قشنگی زدید اما شما ۴ سال رییس مجلس بودید پس چه کردید؟

*داستان وی پی ان جلوی چشم همه ما اتفاق می‌افتد. گردش مالی آن نزدیک به ۵۰ درصد گردش مالی در فضای مجازی است. در دولت آقای رییسی ۳ سال وقت داشتید، چه کردید؟ من دولت یازدهم، دوازدهم و سیزدهم را در این حوزه مقصر می‌دانم. اسم نمی‌برم چون برخی دوستان را نامزد  جدی نمی‌دانم. من گفتم مساله پیام‌رسان‌های داخلی برای کشور بسیار مهم است.

*من گفتم با پیام‌رسان‌های کشورهای که با ما نزدیکی‌هایی دارند همکاری کنیم و بعد بومی‌سازی کنیم. الان با همان کشورها همکاری‌های فوق استراتژیک انجام می‌دهیم.

*باید استراتژی و راهبرد روشن دولت‌ها داشته باشند. ظرفیت‌های را پراکنده نکنیم. ۶ تا پیام رسانُ ۵۰ تا کارخانه خودرو سازی و ۱۰۰ کارخانه لوازم خانگی می‌سازیم و رقابت‌های کور درست می‌کنیم. همه می‌گویند ما نبودیم. ما شیخ‌ها که همیشه سنگ زیرین بوده‌ایم و پاسخ داده ایم اما قرار نیست ماست مالی کنیم.

 

قالیباف:

*یک مدیر قوی بسیار موثر است. مثلا در خوردسازی می‌بینیم چندین کارخانه داریم و هرگز خودروساز نشدیم. در حوزه فضای مجازی هم دچار اشکال به همین صورت شده‌ایم.

*ما در حوزه عملکرد و اجرا دچار مشکل هستیم. آقای پورمحمدی در دولت یازدهم دوازدهم ببینید در بحث شبکه ملی اطلاعات چه کاری انجام دادید؟ زیر ۵۰ درصد پیشرفت داشتیم. اما دولت سیزدهم و مجلس یازدهم این کار را کرد. شخصا از روز اول دولت سیزدهم فضای شبکه ملی اینترنت را گسترش دادیم.

*چرا سرورها را نیاوردند داخل؟ چون نتوانستیم فضای شخصی افراد را تضمین کنیم. رهبری فتوا دادند که دسترسی به حوزه شخصی حرام شرعی است.

*مبنای کار ما در دولت چهاردهم شفاف‌سازی و هوشمندسازی است.

 

پزشکیان:

*فکر نمی‌کنم آقای زاکانی بماند و دولت تشکیل دهد.

*الان خطوط اینترنتی را داریم به اتوبان تبدیل می‌کنیم اما هر ۵ متر برایش یک مانع می‌گذاریم. اگر زیرساخت را تقویت می‌کنیم نباید انقدر مانع بگذاریم.

*اگر بخواهیم از قافله علم عقب نمانیم لازمه‌اش این است که ارتباطات اینترنتی با دنیا داشته‌باشیم البته ملاحظات امنیتی هم داشته باشیم.

*خیلی از نخبگان در این حوزه در حال مهاجرت هستند یا مهاجرت کردند چون شرایط کاریشان مناسب نیست.

*یک نظرسنجی کنید تا ببینید از کار ما راضی هستند یا نیستند.

*من اگر به قدرت رسیدم بستر را برای کسانی که در این فضا کار می‌کنند فراهم خواهم کرد.

 

جلیلی:

*امروز فضای مجازی مثل فضای واقعی با زندگی مردم عجین شده و ابعد مختلف دارد. دولت باید فرصت‌ها را بشناسد و تهدیدها را به صفر برساند.

*حق مردم ست که داده‌هایشان حفظ شود. جلوی کلاه‌برداری و هرزه‌نگاری گرفته شود. چرا محدودیتی پیش می‌آید یا چگونه آزادی می‌تواند مستمر باشد باید مسئولیت‌پذیری وجود داشته باشد.

*مرکز توسعه تجارت الکترونیک می‌گوید آمار تراکنش‌ها ۲۵۰ درصد از نظر ارزش افزایش داشته است. این مربوط ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۰ است. در تمام این سال‌ها چقدر شبکه ملی اطلاعات پیشرفت کرد؟ در دولت رییسی ۶۰ درصد پیشرفت داشت. ۹۸ درصد روستاهای ما اینترنت دارند.

*همین مجلس در همین برنامه هفتم جدیت به خرج دادند تا فیبر نوری سرعت پیدا کند.

*عدالت آموزشی، خدماتی و ... با فضای مجازی ایجاد می‌شود.

 

قاضی‌زاده هاشمی:

*بعضی صحبت‌ها را می‌شنونم خودم را می‌گذارم جای مردم. می‌گویند گویا فرزندان ما را فرزند خودشان نمی‌دانند. همان اقداماتی که ما با حکمرانان برای فرزندان خودمان انجام می‌دهیم باید برای مردم هم انجام دهیم.

*بعضی حرف‌ها از سر بی‌مسئولیتی است.

*دوستان بی‌انصافی نکنند و ببینند در این دو سال و ۱۰ ماه دولت رییسی چه اتفاقاتی افتاده است؟

*فکر کنیم کل فیلترینگ را برداریم . اگر هوس کردند حساب‌های ما را ببندند چه؟ مگر عکس حاج قاسم را حذف نکردند؟ الان مکرون گفته باید اینترنت اروپایی درست کنیم.

 

زاکانی:

*توصیه من به آقایان پورمحمدی و پزشکیان این است که ستادها با هم هماهنگ هستند حداقل نشان ندهند . هر دو امروز می‌گویید این کاندیدا کی هست و کی نیست؟

*نگذاشتم در دوران جنگ، دانشجویی و در مجلس کسی کلاه سر مردم بگذارد. هر کدام از ما بالقوه رییس‌جمهوری هستیم. برنامه ارائه کنید.

*تا آخر می‌مانم و نمی‌گذارم شما (پزشکیان) رییس‌جمهوری بشوید.

*اگر کسی قرار است از فیلترینگ صحبت کند قطعا آقای پورمحمدی نباید صحبت کند. ایشان عامل بیشترین فیلتر بوده‌است.

*نمی‌گذارم حق شهید رییسی نابود شود. کاری که روحانی نکرد و زیرساخت‌ها را توسعه نداد. الان رییسی متهم است که چرا اتوبان درست کرده و دست‌انداز دارد؟ البته به تعبیر شما دست‌انداز

*آقای پورمحمدی بگوید سال ۹۲ تا ۹۶ چرا پیام‌رسان‌ها فیلتر شد و ایشان چه نقشی داشته است؟ آیا از گذشته خود توبه کرده؟

 

 

**********

محور: «سبک زندگی»

پورمحمدی:

*امام خمینی صفحه جدیدی در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زدند. امام زنان را در همه عرصه‌ها وارد کرد. امام انقلاب و جنگ را با زنان سامان داد. سه نگاه در مورد زنان بوده و هست. یک حضور نمایشی و همراه با بی‌بند و باری. یک نگاه هم حضور حداقلی و حضور به ضرورت و اضطرا. نگاه امام خمینی هم حضور جدی و تاثیرگذار زنان البته باوقار و حفظ شئونات و سبک زندگی اسلامی.

*در جمهوری اسلامی پیشرفت زیادی داشتند اما به جایگاه خود رسیدند؟ مثلا مجلس می‌خواهد برای جامعه تصمیم بگیرد اما ۱۴-۱۵ نفر در مجلس حضور دارند. مگر می‌شود زنان خودشان برای خودشان تصمیم نگیرند؟

*متاسفانه الان دیگران از هالیوود و بالیوود دارند سبک زندگی زنان و کعبه آمال و آرزوهای زنان را درست می‌کنند.

*عده‌ای جای زبان اعتماد را با زبان باتوم عوض کردند.

*زنان لطیف هستند و نمی‌شود با خشونت و زیر دستی با آنها رفتار کرد. برادر عزیزم قاسم سلیمانی گفت این‌ها همه دختران من بودند.

*من پورمحمدی ناچار بودم در سخت‌ترین مسئولیت‌ها اشدا علی الکفار باشم، بر جوانان و دخترانمان رحماء و ذلیل و خاکسار باشیم. همانطور که شهید رئیسی رفتار کرد.

 

قالیباف:

*بدون شک امروز خانواده مهم‌ترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد. ما یا باید نگاه فردگرایی داشته باشیم یا نگاه در جامعه. انقلاب اسلامی بر این باور است که به خانواده باید توجه کرد.

*اگر ایران قوی می‌خواهیم باید خانواده قوی داشته‌باشیم. اگر خانواده سلول اصلی جامعه است زن عنصر اصلی است.

*حتما نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنسیتی را قبول داریم.

*زن در خانواده به عنوان مادر، همسر، مادر خرج و ... است. زنان از سطح ملی تا سطح خانواده جور تمام سختی‌های مالی را می‌کشد.

*انقلاب این فرصت را فراهم کرد که خانم‌ها به اجتماع آمدند. من در دولت چهاردهم قول می‌دهم که به گونه‌ای عمل کنم که زنان را در  دوراهی قرار ندهیم که یا زن خانه دار باش یا به دنبال رشد علمی و اجتماعی خود باش.

*خود زنان باید یا هر دو اینها را یا یکی ازآنها را انتخاب کنند.

*هر نشستی که می‌گذاریم که در مورد زنان است همه مردها می‌نشینند تا تصمیم بگیرند.

*در دوران کرونا زنان پرستار بودند، بچه‌ها را تربیت می‌کردند، معلم بودند و ... زن پیشران پیشرفت ایران عزیز ما است.

 

پزشکیان:

*اینطور که ما می‌گوییم باید وضعیت خیلی خوب بود. اما اینطور نیست.

*ما باید آموزش و نگاه برابر را از مهدکودک شروع کنیم. آموزش اگر بدهیم تنش و مشکل اجتماعی پیش نمی‌آید.

*من ۳۲ سال پیش همسرم را از دست دادم اما زمان حیات هم او و هم من درس می‌خواندیم. یک شب من کشیک بودم و یک شب او. با هم بالا آمدیم.

*برخورد با زنان در خیابان را که می‌بینیم باید توجه داشته باشیم که ما این دختران را تربیت کردیم. اگر می‌خواهیم مشکل حل شود باید دید ما چه کردیم که اینطور شده است.

*لایحه زنان را در مجلس نتوانستیم تصویب کنیم.

*وقتی حقوق زنان را در جامعه صورت می‌گیرد باید صدایمان بلند بشود.

*نگاه ما باید اصلاح شود. چطور در مدرسه و محله و مسجد چطور آموزش دادیم که به این جا رسیدیم.

 

جلیلی:

* خیلی موفقیت‌های کشور پس از انقلاب و در تاریخ مرهون زنان است. کتاب مورگان شوستر را می‌خواندم نوشته وقتی عزم و نفوذ زنان مسلمان را می‌بینم جا ندارد که بر عزت زنان مسلمان ایرانی درود بفرستیم.

*دشمن روی زنان متمرکز شده‌اند چرا که می‌دانند این یک نقطه قوت انقلاب اسلامی است که می‌توانند موفقیت‌های خود را به رخ بکشند و از طرفی تمدن غرب را به چالش بکشد.

*کسانی که در مورد کشتار ده‌ها هزار زن در غزه سکوت می‌کنند در مورد زنان ایران صحبت می‌کنند. چه بایدن و چه مکرون.

*آنچه زنان ما را نگران کرده چرا نقش‌آفرینی زن سانسور شده‌است. همسران و مادران شهدا جای خود. زنان دانشمند و ارزشمندی که در عرصه‌های علمی کار می‌کنند. مثلا در مپنا حدود ۲۰۰ کارشناسی ارشد و ۸۰ دکتر بودند که نیمی از آنان زن بودند.

 

قاضی‌زاده هاشمی:

*خانواده یک واحد بنیادین است. ایران مهد خانواده محوری و زن ستون خانواده است. مرد ایرانی با بند بند وجود این را لمس می‌کنند. لازم نیست در مورد جایگاه زن در ایران اسلامی چیزی بگویم.

*با برخی برخوردهای شعاری در مورد موضوع زن در انتخابات کاری ندارم. این سواستفاده انتخاباتی است. زن مهد خانواده و ما نگاه ابزاری و جنسی به زن نداشته ایم. غرب هم مجبور شده به ارزش‌های خانواده محور بازگردد.

*در ایتالیا با امواج گسترده در مورد خانواده به پیروزی رسید . پرچم دارش هم زنان هستند.

*زن فرصت است و روش حل مسائل است. دغدغه زنان ما حجاب نیست. به زنان ظلم تاریخی شده است. دغدغه اصلی بانوان تبعیض در فرصت‌ها است.

 

زاکانی:

*زنان فرصت اند و باید دستگیری کنند و نیاز به دست‌گیری ندارند.

*طرح ما برای زنان در حوزه معیشت، تعلیم و تربیت و ناظر بر ازدیاد خانواده و ارتقا آزادی و امنیت و حفظ حریم مردم است.

*نگردیم ببینیم چه کسی چه حرفی زده تا اینجا تکرارش کنیم. امام در دهه ۶۰ بیانیه ۸ ماده‌ای صادر کرده و حریم خصوصی را مشخص کرده‌است و هی کس حق ندارد در حریم خصوصی دخالت کند.

*در حوزه اجتماع هم موضوع حریم عمومی است که قانون حاکم است. در مورد حجاب خواهش می‌کنم دوستان صریح صحبت کنند. حجاب هم شرعی است و هم قانونی است اما نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و قانونی میسر نیست.

 

 

بخش دوم:

پورمحمدی:

*امروز مساله پوشش و حجاب دغدغه جدی است حکم شرع و قانون است. بیش از ۴۰ سال است همه تلاش می‌کنیم برای پوشش رسمی و اسلامی مردم را قانع کنیم و هم سبک مشخصی را ترویج کنیم. خیلی هم هزینه کرده‌ایم اما به مطلوبمان دست پیدا نکردیم. البته سطح توقع‌مان را باید روشن کنیم. به هر حال با تعاریف مختلف عده‌ای می‌گویند به آنچه می‌خواستیم دست نیافتیم.

*کی باید توبیخ شوند؟ دست‌اندرکاران، مجریان، سخنوران یا مردم و زنان ما؟ من معتقدم به صورت جدی به تهاجم فرهنگی. نگرانی اساسی باید داشته باشیم اما بخش بزرگی از سبک‌هایی که ما نمی‌پسندیم بر اساس اعتقاد نیست بلکه نوعی لجبازی است.

*با زنان‌مان ستیز نکنیم. در مدرسه و اداره و خیابان با زنان ستیز کنیم، پیروز می‌شویم؟

*همه بزرگان ما از امام تا رهبری و مراجع و متدینین دغدغه حجاب و اخلاق و دین را داشته‌اند اما این مساله بسیار پیچیده و حساس است. نمی‌شود بدون برنامه و فقط با برخورد تند رفتار کرد. چرا انقدر کشیدیم که پاره شد. همه جا در خانه و مدرسه و همه جا باید حرمت زنان را داشته باشیم. جایگاه زن ایرانی نقطه قوت و امتیاز ما است.

*قرار من با زنان این است که لایحه عفاف و حجاب که نحوه اجرای آن مساله دارد پس خواهم گرفت و بعد با دلسوزان و زنان جلسه خواهیم گذاشت تا برای حل مشکل کاری بکنیم.

 

قالیباف:

*حتما بدپوششی و بی‌حجابی آفت خانواده و جامعه است. نباید بگذاریم اتفاق بیفتد اما چگونه؟ الان گفتند لایحه حجاب را پیش می‌گیرند. این لایحه هنوز قانون نشده اما همه سمت و سویش کار ایجابی است.

*ما ۳۲ دستگاه داریم که قانون مسئولشان کرده تا بحث فرهنگی و پیشگیری انجام دهند اما انجام نمی‌دهند پس همه چیز خلاصه می‌شود در پلیس.

*ما در قانون خانواده و جوانی جمعیت بحث زن و خانواده را تصویب کردیم. در مورد لایحه مبارزه با خشونت در منزل و بیرون در صحن مجلس است و در دستور است که بلافاصله بررسی شود.

*زن را در پلیس به گونه‌ای تعریف کردیم که در سلسله مراتب فرماندهی درجه نظامی گرفت.

 

پزشکیان:

*من از نظر اعتقادی با هر گونه زورگویی و برخورد خشن با هر انسانی چه برسد به زنان مخالف هستم.

*همه خانواده من باحجاب و چادری هستند ولی سوال این است با این روند اگر کسی نخواهد این پوشش را داشته باشد باید با او برخورد کنیم.

*کلی پول برای مراکز فرهنگی و دینی گذاشتیم اما هنوز نتوانستیم کاری کنیم. اصلا آدم خجالت میکشه برخی رفتارها را می‌بیند.

*باید نگاه جنس دوم به زن را تغییر دهیم. باید نوع رفتار با زنان را عوض کنیم. به جای برخورد خشن با زنان بر سر پوشش فکر کنیم چطور این گونه شد؟

*بعد از فوت همسرم سعی می‌کردم با دخترم صحبت و گفت و گو کنم و قانعش کنم. نمی‌توانیم با زور و دستور و قانون رفتار را عوض کنیم. همانطور که با زور نتوانستند حجاب را از سر زنان بردارند با زور نمی‌شود حجاب بر سر زنان گذاشت.

*ما داریم جوانان و زنان را عقده‌ای می‌کنیم.

*حق نداریم به دختران و دانشجویانمان زور بگوییم و باید حقوق شهروندی‌شان را رعایت کنیم.

 

جلیلی:

*نباید اجازه دهیم نقش زنان در عرصه کشور سانسور شود.

*چرا زنان دیده نمی‌شوند؟ الان زنان خانه دار با تربیت کودکان و حفظ آرامش خانواده باعث پیشرفت شده‌اند.

*خیلی هزینه‌هایی که به اسم مقابله با آسیب‌های اجتماعی صرف می‌شود، خروجی‌هایش بد یا خیلی کم است.

*چند میلیون زن سرپرست خانوار داریم که جای پدر خانواده را هم پر می‌کند. زنان بد سرپرست هم همینطور. یا زنان روستایی و عشایری در سخت‌ترین شرایط کارهای ارزشمندی انجام می‌دهند. تا صحبت می‌شود به چند موضوع مشخص اشاره نکنید. همه زنان را ببینیم.

*حجاب برای حضور اجتماعی زن است. یعنی وقتی برای زن حضور تعریف می‌شود حجاب هم تعریف می‌شود که بتواند در جامعه حضور پیدا کند.

 

قاضی‌زاده هاشمی:

*بحث‌های اینجا مربوط به ۲۰ سال پیش است. زنان از ما عبور کرده‌اند. حرف زنان این است که تبعیض‌ها از زنان برداشته شود.

*نرخ بیکاری زنان ۵۶ درصد است.

*در هر آزمون استخدامی زنان می‌زنند جلو.

*چرا نتوانیم محیط ورزشی و تفریحی ایجاد کنیم که زن بتواند ورزش‌های آبی مثل جت اسکی انجام دهد. هر فضای تفریحی و ورزشی باید زنانه و مردانه و خانوادگی داشته باشد.

*محدودیتها را ما برای بانوان ایجاد کردیم. جنس زن و مرد متفاوت است و نظام برنامه ریزی ما هم باید متفاوت باشد اما باید فعالیت‌ها متناسب با نقش زنان و مردان تعریف شود.

*اگر زمینه بارداری و فرزندآوری را آسان کنیم تمام خانم‌ها علاقه‌مند هستند که دو فرزند را داشته باشند.

 

زاکانی:

*به عنوان همسر و پدر سه دختر جمع بین همسری، خانه داری و فرزندآوری با فعالیت اجتماعی کاملا شدنی است.

*وقتی با دخترانم صحبت می‌کنم حرفشان این است که چرا ظرفیت عظیم زنان مورد غفلت واقع شده است.

*دوستان آقای پزشکیان حداقل ۳۲ سال کشور را مدیریت کرده‌اند پس باید پاسخ بدهند. چرا کار نکردید؟

*زنان فرصت هستند حتی می‌شود تبعیض مثبت در نظر گرفت.

*ما در شهرداری بیش از قبل از زنان استفاده کردیم.

*با موضوع زنان نباید شعاری برخورد کرد. زنان در داخل و خارج از خانه امنیت می‌خواهند. زنان نقش می‌خواهند. حل مشکلات کشور به دست زنان میسر است.

*آزادی حق مردم است و برگرفته از مردم سالاری دینی است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها