|

«فن‌ویک» پیشنهادهایی برای آخر هفته:

به فناوری‌های نوین بدبین باشیم یا نه؟

همانطور که فناوری با سرعت بسیار در حال پیشرفت است و مردم با شوق به دنبال استفاده از تکنولوژی‌های نو هستند، افراد دیگری هم در این زمین زندگی می‌کنند که نمی‌توانند نسبت به این تکنولوژی‌های متنوع خوش‌بین باشند

به فناوری‌های نوین بدبین باشیم یا نه؟
خبرنگار: شمیم شمسایی

همانطور که فناوری با سرعت بسیار در حال پیشرفت است و مردم با شوق به دنبال استفاده از تکنولوژی‌های نو هستند، افراد دیگری هم در این زمین زندگی می‌کنند که نمی‌توانند نسبت به این تکنولوژی‌های متنوع خوش‌بین باشند مانند نیکولاس کار، که نویسنده کتاب «قفس شیشه‌ای» است. او در این کتاب نقش کامپیوترها و اتوماسیون در زندگی‌مان را مورد هدف قرار داده است و اعتقاد دارد اتوماسیون می‌تواند برکار، استعداد و زندگی ما اثر مخربی داشته باشد.

در سال ۲۰۱۸ همچنین کریس پین مستندی به نام «به این کامپیوتر اعتقاد داری؟» را ساخت و در این مستند به مزایا و خطرات هوش مصنوعی از زبان کارشناسان و فعالان این حوزه پرداخت. ایلان ماسک در این مستند هشدار می‌دهد که هر دیکتاتور انسانی در نهایت خواهد مرد، اما یک ابرهوش دیجیتال نمی‌میرد و می‌تواند روزی به یک «دیکتاتور جاودانه» تبدیل شود که ما هرگز نمی‌توانیم از آن فرار کنیم.

البته اگر از جمله افرادی هستید که از تکنولوژی استقبال می‌کند، حسام موسوی در پادکست راکت‌کست درمورد دنیای برنامه‌نویسی و طراحی صحبت می‌کند که می‌توانید از آن استفاده کنید. در کنار همه اینها می‌توانید اپلیکیشن Letterboxd را هم روی گوشی خود نصب کنید که منبع مناسبی برای فیلم‌دوستان است تا با هم معاشرت کنند و نظرات خود را در مورد فیلم‌ها به اشتراک بگذارند.

قفس شیشه‌ای؛کامپیوتر و اتوماسیون چه بلایی برسرمان می‌آورد؟

 این روزها نرم‌افزارها و سخت افزارها بر زندگی ما سرک می‌کشند و روزی نیست که خبر خودکارشدن بخش دیگری از کار حرفه‌ای، زندگی یا سرگرمی را نشنویم یا نخوانیم. می‌توان به این موضوع خیلی بدبینانه نگاه کرد و از صعودی‌شدن بیکاری گفت. مانند نیکلاس کار که در کتاب «قفس شیشه‌ای» ترسی از نوع شورش روبات‌ها در آثار تخیلی دارد یا به جایگزینی ناراحت‌کننده انسان با ماشین در حرفه‌ها و وظایف فکری انتقاد می‌کند. نیکلاس کار پیشتر در کتاب «کم‌عمق‌ها-اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟» درمورد تاثیر اینترنت در زندگی و شیوه تفکر ما منتقد بوده است و حالا در ادامه و در کتاب «قفس شیشه‌ای» نقش کامپیوترها و اتوماسیون در زندگی‌مان را مورد هدف قرار داده است.

البته این کتاب در کنار هشدار درمورد به کارگیری نابه‌جای فناوری از مزایای آن هم گفته است: «اتوماسیون کامپیوتری زندگی‌مان را آسان‌تر می‌کند. از بار کارهای روزمره‌مان می‌کاهد و امکان می‌دهد در زمان کمتری کار بیشتری انجام دهیم یا حتی کارهایی بکنیم که پیشتر قادر به انجام‌شان نبودیم. با وجود این، اتوماسیون اثرات عمیق‌تر و پنهان‌تری دارد....اتوماسیون می‌تواند برکار، استعدادها و زندگی‌مان اثر مخربی داشته باشد. می‌تواند دیدگاه‌مان را باریک و گزینه‌هایمان را محدود کند و به دیگران امکان دهد ما را تحت نظر بگیرند یا بازی‌مان دهند.»

کار این سوال را مطرح می‌کند که آیا اتوماتیک‌شدن روز به روز تکنولوژی همیشه به سود انسان‌ها است، یا این که ما با انجام این کار، در واقع به شکل ناخواسته در حال کاهش تأثیرگذاری و کارآمدی خودمان هستیم؟ او در ادامه نمونه‌هایی را مثال می‌زند که هر دوی این جنبه‌ها را به نوعی درست می‌داند. از جمله حوادث مرگبار مربوط به سقوط هواپیما که به وابستگی بیش از حد به «سیستم خلبان خودکار» نسبت داده می‌شوند یا مهارت زدایی از معماران و پزشکان که به خاطر نرم افزارهای حرفه‌ای به وجود می‌آید و تأثیرات روانی مخرب GPS و خودروهای خودران. «نیکلاس کار» با استفاده از تحقیقات گوناگون به مخاطبین نشان می‌دهد تکنولوژی چگونه در حال تغییر شیوه‌ی زندگی و جهان پیرامون ما است.

نیکلاس کار، نویسنده آمریکایی است که کتاب‌ها و مقالاتش بر موضوعات مربوط به تکنولوژی، تجارت و فرهنگ تمرکز دارند. شما می‌توانید این کتاب را از کتابراه، طاقچه،انتشارات مازیار، دیجی‌کالا و سی‌بوک دریافت کنید.

مستند به این کامپیوتر اعتقاد داری؟/ هوش مصنوعی شما را بهتر از مادرتان می‌شناسد

فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، دیپ فیک، بلاکچین و ..... در کنار مزایایی که برای زندگی شخصی و کاری دارند، خطراتی هم دارند که می‌تواند زندگی ما را تحت‌تاثیر قرار دهد. درسال ۲۰۱۸ کریس پین  مستندی به نام «به این کامپیوتر اعتقاد داری؟» را ساخت. در این مستند به مزایا و خطرات هوش مصنوعی از زبان کارشناسان و فعالان این حوزه می‌پردازد. افرادی مانند ری کورزویل، ایلان ماسک، جری کاپلان، میکال کوسینسکی،جاناتان نولان و....

موضوعات مورد بحث دراین مستند طیف گسترده‌ای را دربرمی‌گیرد؛ از پهپادهای نظامی تا فیدهای «اخبار جعلی» مبتنی بر هوش مصنوعی. ایلان ماسک در هنگام مصاحبه هشدار می‌دهد که هر دیکتاتور انسانی در نهایت خواهد مرد، اما یک ابرهوش دیجیتال نمی‌میرد و می‌تواند روزی به یک «دیکتاتور جاودانه» تبدیل شود که ما هرگز نمی‌توانیم از آن فرار کنیم. نکته جالب این است که ماسک در آوریل ۲۰۱۸ از پخش رایگان فیلم در Vimeo حمایت مالی کرد. البته در مقابل نظر ماسک در نظر برخی از مصاحبه‌شوندگان کاربرد اصلی همه این ماشین‌ها گسترش هوش انسان‌ها خواهد بود تا بهتر از همه مشکلات را حل کنیم.

کریس پین، فیلمساز آمریکایی و فعال محیط زیست است. او درگفت‌وگو با سایت pittnews درمورد دلیل ساخت چنین مستندی می‌‌گوید: «من یک کارگردان و تهیه‌کننده مستند هستم و در سال ۲۰۰۶ فیلمی به نام «چه کسی ماشین برقی را کشت» ساختم. این فیلم در مورد تخریب ۵ هزار وسیله نقلیه برقی در کالیفرنیا بود. من درکل تمایل به ساخت فیلم‌هایی درباره فناوری و محیط زیست دارم و به جنبه روایی ساخته‌هایم اهمیت می‌دهم، بنابراین سعی می‌کنم فیلم‌ها را تا حد امکان هیجان‌انگیز بسازم. ما سه یا چهار فیلم درباره ماشین‌های الکتریکی، دوچرخه‌ها، مسابقات موتورسواری و علمی تخیلی ساخته‌ایم. "آیا به این رایانه اعتماد دارید؟"هم ترکیبی از علمی-تخیلی و فناوری است.»

این مستند به استیون هاوکینگ تقدیم شده است که درمورد به خطر افتادن بشریت با ابرهوش‌ها و هوش مصنوعی هشدار داده بود. پین دراین مورد می‌گوید: «من درمورد استیون هاوکینگ می‌خواندم.....او درباره تهدید وجودی ابرهوش و هوش مصنوعی صحبت می‌کرد. با خود گفتم واقعا؟ بعید به نظر می‌رسد. او از چه چیزی عصبی است؟ البته، من در مورد مسائل مربوط به حریم خصوصی در Google و سایر موارد آن می‌دانستم، اما واقعاً داستان ابرهوش را نمی‌دانستم. من متوجه نشدم که الگوریتم‌ها از نظر هدف قرار دادن پیام‌ها و تبلیغات چقدر قدرتمند هستند. من متوجه شدم؛ وای! این فناوری می‌تواند به طور تصادفی ما را تحت تأثیر قرار دهد و واقعاً زمان آن فرارسیده که مردم را نسبت به آنچه در حال وقوع است علاقه‌مند و آگاه کنیم تا بتوانیم فناوری را دموکراتیک کنیم.»

از نظر این کارگردان جمله عالی فیلم این است که "هوش مصنوعی شما را بهتر از مادرتان می شناسد." برخی از الگوریتم‌های گوگل احتمالاً بیشتر از هر کسی در خانواده‌تان درباره شما می‌دانند. بنابراین این به نوعی جالب است، زیرا می‌تواند علایق شما را برآورده کند و تمام این مستند دراین مورد است.

پادکست راکت کست/ همه‌‌چیز درمورد برنامه‌نویسی

این روزها دنیای برنامه‌نویسی و طراحی بسیار گسترش پیدا کرده است و هرروز ابزارهای مختلف و متنوع ارائه می‌شود. به همین دلیل حسام موسوی تصمیم گرفت در پادکست راکت کست درمورد دنیای برنامه‌نویسی و طراحی صحبت کند. موسوی برنامه‌نویس، توسعه دهنده وب موبایل و همچنین موسس مجموعه آموزشی راکت است.

در این پادکست حسام موسوی به ابعاد گوناگون برنامه‌نویس‌ها می‌پردازد، مانند عجیب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی، میزان حقوق برنامه‌نویسان، فریلنسری در مقابل کارمندی، مسیر تبدیل شدن به برنامه‌نویس و ..... مدت زمان هر اپیزود هم تقریبا ۲۰ دقیقه است و این موضوع باعث شده افراد در مدت‌زمان کوتاه مطالب آموزنده بیاموزند و خسته نشوند.

تاکنون ۶۵ اپیزود از این پادکست منتشر شده است و آخرین اپیزود هم چهارم ژون منتشر شده است. در کست‌باکس این پادکست ۵.۱ هزار بار شنیده شده است و ۷۴.۴ هزار نفر هم آن را دنبال می‌کنند.

۱۴۱ نظر درمورد این پادکست ثبت شده است و بیشتر افراد، جوانان و نوجوانان عاشق برنامه‌نویسی هستند که پادکست را مفید دانستند. راکت‌کست را می‌توانید از کست‌باکس،اسپاتیفای، پادبین و اپل‌پادکست گوش کنید.

اپلیکیشن Letterboxd/ معاشرت با عاشقان فیلم

عاشقان فیلم و سریال همیشه به دنبال منابعی هستند تا بتوانند آخرین اطلاعات را از جدیدترین فیلم‌ها پیدا کنند. اپلیکیشن Letterboxd را می‌توان نوعی شبکه‌ی اجتماعی برای دوستداران فیلم دانست.

وقتی وارد اپلیکیشن می‌شوید، در بخش films شما با لیستی از فیلم‌های متنوع روبرو هستید. هرکدام از آنها را انتخاب کنید، اطلاعات کاملی از فیلم را می‌بینید. در کنار اطلاعات، افراد بسیاری درمورد آن فیلم کامنت گذاشتن و امتیاز دادند.

افراد دیگر می‌توانند روی نظرات دیگران، نظر خود را بگویند و به نوعی با هم تعامل کنند.در بخش reviews، نظرات فیلم‌های محبوب هفته نمایش داده می‌شود. lists از دیگر قسمت‌های این اپلیکیشن است که فیلم‌ها براساس موضوع دسته‌بندی شدند و شما با خواندن مقاله‌ها می‌توانید با بهترین فیلم‌ها در ژانرهای مختلف آشنا شوید. اگر قسمت journal را انتخاب کنید، می‌توانید مقاله‌های سینمایی را مطالعه کنید. این اپلیکیشن را می‌توانید از گوگل‌پلی،بازار و مایکت دریافت و نصب کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها