|

روایت جدید و تکان‌دهنده معین از حوادث کوی دانشگاه/ ویدئو

مصطفی معین، وزیر علوم در دولت اصلاحات روایتی تازه از حوادث کوی دانشگاه که در ۱۸ تیر ۱۳۷۸ رخ داد، را بر زبان آورد و توصیفش با وضع حال را نسبت به حوادث آن دوران و قربانیانش بیان کرد.

روایت جدید و تکان‌دهنده معین از حوادث کوی دانشگاه/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، «مصطفی معین» درباره حوادث کوی دانشگاه که در ۱۸ تیر ۱۳۷۸ رخ داد،‌ توضیحات و روایت جدید ارائه کرده است.

پس از قتل‌های زنجیره‌ای در سال «۱۳۷۷» که با محوریت «سعید امامی» انجام شد، در سال «۱۳۷۸» روزنامه «سلام»، سند محرمانه‌ای منتشر کرد که حکایت از تلاش «سعید امامی» برای تغییر قانون مطبوعات داشت که منجر به توقیف روزنامه سلام داشت. همین مسئله منجر به اعتراض دانشجویان و در نهایت تنش‌هایی شد که به کوی دانشگاه محل اقامت دانشجویان دانشگاه تهران شد.

۲۵ سال از حوادث کوی دانشگاه «۱۸ تیر ۱۳۷۸» گذشته است؛ وقتی که اعتراض و تجمع دانشجویان دانشگاه تهران به دنبال توقیف روزنامه «سلام»، با درگیری و حمله شبانه به کوی دانشگاه روبه‌رو شد. در این درگیری‌ها که چند روز ادامه یافت، یک نفر در حمایت از دانشجویان استعفاء داد، وزیر علوم وقت یعنی «مصطفی معین».

معین با مقایسه فضای دانشگاه‌ها در زمان وزارت خودش در آن سال‌ها و فضای کنونی دانشگاه‌ها، درباره حوادث کوی دانشگاه نیز توضیحاتی داد. معین با انتقاد از اخراج اساتید و برخورد با دانشجویان طی سال‌های اخیر می‌گوید: «ما سه انقلاب فرهنگی داشته‌ایم، یکی در سال۱۳۶۰ و دومی در دولت احمدی‌نژاد بود و سومی هم در دولت سیزدهم آغاز شده است، انقلاب فرهنگی در عمل باعث دگرگون کردن دانشگاه در جهت افول علمی و حتی اخلاقی شد.»

او می‌گوید: «دانشگاه درحال دگرگون شدن است اما از نوع منفی. یعنی دانشگاه به لحاظ کیفیت، سیاست‌زدگی، دفع نیروها، به لحاظ از دست دادن استقلال و آزادی و امنیت علمی یک فرآیند رو به سقوط دارد.»

«مصطفی معین» وزیر علوم در دولت اصلاحات روایتی تازه از حوادث کوی دانشگاه که در ۱۸ تیر ۱۳۷۸ رخ داد، را بر زبان آورد و توصیفش با وضع حال را نسبت به حوادث آن دوران و قربانیانش بیان کرد.

روایت مطصفی معین از حوادث کوی دانشگاه

«مصطفی معین» وزیر علوم در دولت اصلاحات، حوادث کوی دانشگاه که در ۱۸ تیر ۱۳۷۸ رخ داده است را روایت کرده است.

او می‌گوید: «حوادث کوی دانشگاه می‌توانست اتفاق نیفتد چراکه دلیلی برای آن وجود نداشت، گناه دانشگاه و دانشجو چه بود؟ این بود که در صحنه بودند و در دوم خرداد آن حماسه را خلق کردند و برای آنکه تحول رخ بدهد پیشتاز بودند.»

معین ادامه می‌دهد: «انگار رفتار دانشجوها گناه بزرگی بود چراکه سبب شد خیلی از معادله‌ها بهم بریزد، به همین دلیل از همان اول دولت اصلاحات برخوردها و بحران‌های هر ۹ روز یک بار شروع شد و بعد کار به کوی دانشگاه رسید که باید زهر چشم گرفته می‌شد.»

وزیر علوم دولت اصلاحات بیان می‌کند: «این رفتار اشتباه بود، می‌شود گفت یک حمله مغول‌وار بود که صورت گرفت و خسارت داد، جنبش دانشجویی دچار رکود شد و دانشگاه به انفعال افتاد، خسارت‌های روانی و اجتماعی معمولاً بلند مدت است، این‌طور نیست که در کوتاه مدت تمام شود. یک اعتراض ساده دانشجویی در همه دنیا وجود دارد، در ایران هم وجود داشته و خیلی سریع جمع می‌شد، اما هیچ دلیلی نداشت که یک اعتراض دانشجویی تبدیل به بحران ملی شود، این بحران به آموزش عالی و جنبش دانشجویی تحمیل شد.»

دانشجو در کوی دانشگاه قربانی شد

مصطفی معین می‌گوید: «گناه دانشگاه و دانشجو چه بود؟ این بود که در صحنه بودند و در دوم خرداد آن حماسه را خلق کردند و برای ایجاد تحول در اداره کشور پیشتاز شدند، اینکه کمک کردند که فردی با رویکردی نوع‌دوستانه و اصلاح‌طلبانه، با رویکرد تنش‌زدایی در سیاست خارجی انتخاب شود، آیا گناه بزرگی بود؟ به همین دلیل از همان دولت اصلاحات بحران‌های هر ۹ روز یک بار شروع شد، طوری‌که کار به کوی دانشگاه رسید، انگار برای آن گناه بزرگ باید از آنها زهر چشم گرفته می‌شد، آن اتفاق خسارت‌های زیادی داشت، جنبش دانشجو دچار رکود شد و دانشگاه به انفعال افتاد.»

او می‌گوید: «دانشجو در این حادثه قربانی شد چون گناهی نداشت، امانتی بود در دستان ما، کوی خانه او بود اما شبانه به او حمله کردند، دست و پای او را شکستند، از بالای بام پرتابش کردند، اتفاقی که حتی برای دانشجوی خارجی هم افتاد، در بیمارستان از یک دانشجوی دکتری پاکستانی عیادت کردم که دست و پایش شکسته بود، دانشجو قربانی شد بدون این‌که گناهی کرده باشد، فقط درصدی از دانشجوها تصمیم گرفتند برای اعتراض از کوی بیرون بیایند، اکثر آن‌ها در اتاق خودشان بودند، اما چرا به همه آسیب زدند. ویژگی جوان و دانشجو این است که آرمان‌خواه باشد، آرمان‌خواهی که چیز بدی نیست.»

منبع: خبر آنلاین
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها