|
نویسنده: فاطمه شفیعی

از سوی مرکز شتاب‌دهنده تجارت بردار و با همکاری نهاد بین‌المللی ITC؛

دومین دوره ماراتن صادرات بُردار در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد

ماراتن صادرات بردار از سوی مرکز شتاب‌دهنده تجارت بردار با همکاری نهاد بین‌المللی ITC و با حضور 190 شرکت‌کننده در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

دومین دوره ماراتن صادرات بُردار در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در این رویداد سه روزه که بزرگ‌ترین مسابقه صادراتی ایران محسوب می‌شود، آموزش‌های تخصصی با تمرکز بر بازار صادراتی کشورهای عضو اوراسیا توسط برترین مدرسان کشور به شرکت‌کنندگان ارائه شد.

مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در مراسم افتتاحیه دومین ماراتن صادراتی بردار ، ضمن گرامیداشت 25 آبان روز حماسه و ایثار مردم اصفهان اظهار کرد: جوانان ایران در زمان دفاع مقدس برای حراست از کیان ملت می‌جنگیدند و جنگ امروز، اقتصادی است.

وی با بیان اینکه شرکت‌کنندگان در ماراتن صادرات بردار به‌عنوان صاحبان دانش و علاقه‌مندان به حوزه تجارت قرار است به توسعه اقتصاد ملی کمک کنند، افزود: این دومین ماراتنی است که در دوره نهم اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می‌شود. در دوره صفویه بازار اصفهان مرکز داد و ستد، صادرات و واردات بوده و استان اصفهان از دیرباز تا امروز مسیر صنعتی شدن را طی کرده، اما متناسب با این صنعتی شدن در حوزه تجارت و صادرات اقبال نداشته است.

گلشیرازی با بیان اینکه در مقابل 10 هزار واحد صنعتی در استان اصفهان تنها چند صد صادرکننده شاخص و شناخته‌شده در استان داریم، ادامه داد: بنابراین بازار بزرگی برای افرادی که علاقه‌مند به ایفای نقش در این حوزه هستند فراهم است. بنابراین اتاق بازرگانی اصفهان به‌عنوان اتاق نسل سوم که سرمایه‌گذاری، ایجاد ساختارهای توسعه‌ای، صادرات و در یک کلمه، رفاه برای عموم مردم را در دستور کار خود قرار داده است، افراد تازه‌کار در حوزه صادرات را در ماراتن صادرات بردار تحت آموزش و هدایت قرار داد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به حضور شرکت‌کنندگانی از اصفهان و سایر استان‌های کشور در این رویداد گفت: انتخاب بازار صادراتی کشورهای اوراسیا برای این دوره از ماراتن صرفاً برای تمرین صادرات و پیوستن به جمع صادرکنندگان کشور انجام شده و تیم‌ها می‌توانند در آینده زمینه فعالیت خود را گسترش دهند؛ همان‌طور که تیم‌های برتر دوره‌های گذشته به‌خوبی راه خود را پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به اشتراک‌گذاری دانش از سوی بهترین مربیان و منتورهای کشور در ماراتن صادرات بردار تصریح کرد: امیدوارم تیم‌های شرکت‌کننده نیز در آینده به بهترین مدرسان و منتورهای صادراتی کشور تبدیل شوند.

گلشیرازی مهم‌ترین دارایی‌های یک تاجر را همکاران و ارتباطات او دانست و گفت: ماراتن سه روزه صادرات بردار بهترین فرصت برای یافتن همکاران خوب از میان شرکت‌کنندگان است.

علی کرباسی‌زاده، مشاور عالی اتاق بازرگانی اصفهان نیز در مراسم افتتاحیه این ماراتن با اشاره به وضعیت اقتصاد و تولید کشورمان در دهه 60 تا 70 اظهار داشت: در حال حاضر با وجود تقاضای کمتر نسبت به عرضه، هر شرکت تولیدی باید برای فروش محصول خود مبلغ زیادی را به تبلیغات اختصاص دهد و با رقبای ملی و بین‌المللی زیادی نیز مواجه است؛ بنابراین بازاریابی، فروش و به‌خصوص صادرات نسبت به گذشته اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده است. در این میان برخی شرکت‌ها نیز به دلیل عدم موفقیت برای حضور در بازارهای صادراتی با کاهش تولید و حتی تعطیلی مواجه شدند.

وی با بیان اینکه شرکت‌کنندگان در ماراتن صادرات بردار راه حساس و استراتژیکی را انتخاب کرده‌اند، افزود: اگر این تیم‌ها قواعد صادرات را به درستی آموزش دیده و خود را با صرف زمان زیاد برای مطالعه و بررسی و شناخت بازارهای هدف توانمند کنند، می‌توانند به صادرکنندگان موفقی تبدیل شوند.

کرباسی‌زاده با اشاره به کمبود نیروی انسانی کارآمد در حوزه بازاریابی صادراتی ادامه داد: 10 هزار واحد صنعتی و کارگاهی در استان اصفهان وجود دارد؛ بنابراین اگر شخص یا تیمی به‌طور حرفه‌ای و تخصصی به حوزه بازاریابی و صادرات ورود کند، با وجود این همه واحد صنعتی و تولیدی در استان برای تأمین محصول مشکلی نخواهد داشت و جلب اعتماد تولیدکنندگان و صنعت‌گران شرط موفقیت هر صادرکننده است.

مشاور عالی اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه پایین نگه داشتن نرخ ارز در گذشته به نفع واردات و به ضرر تولیدکنندگان داخلی بود، تصریح کرد: علی‌رغم آسیب‌های افزایش نرخ ارز بر معیشت مردم که قابل کتمان نیست، افزایش نرخ ارز موجب رشد صنعت و صادرات غیرنفتی کشورمان شد.

وی تحول در امکانات ارتباطی و رسانه‌ای نسبت به گذشته را دیگر مزیت موجود برای موفقیت صادرکنندگان دانست و گفت: در گذشته برای بازاریابی بین‌المللی راهی به جز سفرهای خارجی و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی وجود نداشت. هم‌اکنون اطلاعات موردنیاز افرادی علاقه‌مند به فعالیت در حوزه صادرات به‌راحتی در اینترنت قابل دسترس است. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 تحولات عظیمی به‌واسطه هوش مصنوعی در حوزه صادرات اتفاق بیفتد. البته این ابزارها رقابت در بازارهای بین‌المللی را بسیار سخت و نفس‌گیر می‌کند و این امر نشان از اهمیت آموزش و توانمندسازی تیم‌های صادراتی دارد.

افق‌های روشنی برای حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی پیش روی کشورمان است

امیرحسین کمیلی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان نیز با تقدیر از اتاق بازرگانی اصفهان برای آموزش و توسعه صادرات گفت: امیدوارم تربیت صادرکنندگان جوان، نخبه و خلاق به نتایج مفیدی در حوزه صادرات استان و کشور بینجامد.

وی بیان کرد: علی‌رغم تمام تحریم‌ها و محدودیت‌های کشور افق‌های روشنی برای حضور بیشتر در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی پیش روی کشورمان است و انرژی، همت، انگیزه و علاقه‌ای که در شرکت‌کنندگان در ماراتن صادرات بردار دیده می‌شود، یکی از همین افق‌های روشن است که می‌تواند قفل صادرات را بشکند.

کمیلی با بیان اینکه ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا ارتباطات سیاسی و اقتصادی مطلوبی دارد، افزود: حتی در زمینه مالی و تبادل پول نیز مشکلات میان صادرکنندگان کشورمان و کشورهای اوراسیا کمتر و حتی نزدیک به صفر است. همچنین نشانه‌های خوبی از افزایش میزان صادرات و تراز تجاری کشورمان دیده می‌شود و برای نمونه صادرات کشورمان به عمان در 6 ماهه نخست سال جاری 70 درصد رشد داشته است.

مدیرکل صمت استان با بیان اینکه قرار است اصفهان روابط تجاری خود را با سن‌پترزبورگ روسیه افزایش دهد، اضافه کرد: در همین راستا قرار است تیم تجاری ایران سفری به سن‌پترزبورگ داشته باشد.

احسان خیام‌باشی، مدیرعامل شتاب‌دهنده تجارت بردار نیز در این مراسم گفت: این شتاب‌دهنده با چشم‌انداز تبدیل شدن به مرجع توسعه و توانمندسازی تجارت کسب‌وکارها با تمرکز بر تجارت بین‌المللی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه شتاب‌دهنده تجارت بردار خود را مکمل اکوسیستم نوآوری و استارتاپی ایران می‌داند، افزود: بردار نخستین و تنها شتاب‌دهنده توسعه کسب‌وکارها در ایران است که فرآیند تیم‌سازی را به‌عنوان جزئی از فعالیت‌های لازم برای توسعه کسب‌وکار دنبال می‌کند.

خیام‌باشی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا را بازار هدف تیم‌های شرکت‌کننده در دومین ماراتن صادرات بردار دانست و ادامه داد: تمام فعالیت تیم‌های شرکت‌کننده، مربیان، منتورها و داوران این دوره با تمرکز بر بازار صادراتی اوراسیا انجام می‌شود.

همچنین سیدصادق علامه، مدیر اجرایی شتاب‌دهنده تجارت بردار با بیان اینکه این شتابدهنده در سال 98 و با برگزاری نخستین ماراتن صادراتی آغاز به‌ کار کرد، گفت: بیشتر تیم‌هایی که در دوره‌های بعدی شتاب‌دهنده تجارت بردار پذیرش شدند، تجریه حضور در آن ماراتن را داشتند. قرار بود این ماراتن به‌ صورت سالانه برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاد و خرسندیم که بار دیگر در ماراتن صادراتی بردار میزبان علاقه‌مندان به حضور در عرصه صادرات هستیم.

وی اضافه کرد: از این پس وارد فاز اجرایی شتاب‌دهنده تجارت بردار می‌شویم و تا پایان سال جاری برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شده است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها