|
نویسنده: رضا فتوح

شهردار اصفهان:

انتظار ما از دولت، احداث زیرساخت در حوزه حمل‌ونقل و توسعه قطار شهری و ایجاد خطوط آن است.

شهردار اصفهان درباره انتظار مدیریت شهر از دولت جدید گفت: انتظار ما از دولت، انجام آنچه قانون مشخص کرده، است و در این راستا دولت برای احداث زیرساخت در حوزه حمل‌ونقل و توسعه قطار شهری و ایجاد خطوط آن کمک کند.

انتظار ما از دولت، احداث زیرساخت در حوزه حمل‌ونقل و توسعه قطار شهری و ایجاد خطوط آن است.

علی قاسم‌زاده ،شهردار اصفهان امروز_چهارشنبه بیست‌ویکم شهریور_ در نشست خبری خود با اصحاب رسانه و خبرنگاران ضمن تبریک فرا رسیدن حلول ماه ربیع‌الاول اظهار کرد: بودجه شهرداری و سازمان‌های وابسته در سال جاری حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان است که تلاش کردیم الگوی ۷۰ درصد عمرانی و ۳۰ درصد جاری رعایت شود که شاید چند شهر محدود موفق به حفظ این الگو شده‌اند.

وی افزود: از بودجه عمرانی این کلان‌شهر ۶۰ درصد مربوط به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک است و در مجموع در بودجه سال جاری ۱۰۴۷ پروژه عمرانی، ۹۱ پروژه شاخص شهری، ۱۵۲ مورد مهم منطقه‌ای و ۸۰۴ مورد منطقه‌ای ردیف اعتباری دارد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار، ۶۰۹ پروژه از ۱۴۰۷ پروژه در حال اجرا و فعال است، گفت: ۵۵۲ پروژه از ۶۰۹ پروژه فعال، انحرافی کمتر از ۵ درصد دارد، طبق زمان‌بندی پیش می‌رود.

قاسم‌زاده با بیان اینکه ۱۶۴ پروژه در حال طراحی، ۴۹ پروژه در مرحله تملک و آزاد سازی، ۳۰ پروژه معطل یا منتظر الزامات مطالعات، ۲۷ پروژه به اتمام رسیده است و در شش ماه اول به بهره برداری رسید، تصریح کرد: ۴۱ پروژه هنوز شروع نشده و در نقطه صفر است.

شهردار اصفهان درباره شهرهای خواهرخوانده و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه گفت: این استعداد وجود دارد که در این حوزه تسهیل‌گر باشیم، امکان استفاده از تجربیات شرکت‌های دانش‌بنیان و صادرات دانش و فناوری در شهرهای خواهر خوانده را تسهیل کنیم، البته شهرهای خواهرخوانده نیز استقبال و اعلام آمادگی کردند، اما هنوز در عمل شکل نگرفته است، در حالی که این استعداد و ظرفیت در حوزه خدمات شهری وجود دارد.

وی درباره رعایت عدالت در توزیع خدمات گفت: امسال تخصیص بودجه را بر اساس عدالت مکانی برنامه‌ریزی کردیم، آن هم با متد و روش علمی که معاونت برنامه‌ریزی طراحی کرده است، البته در گذشته مطالعات میدانی انجام می‌شد، اما اکنون به کمک روش علمی بودجه توزیع می‌شود.

شهردار اصفهان با اشاره استعداد شهرها برای چموشی خاطرنشان کرد: بسیاری از کلان‌شهرها در گذشت زمان از مدیریت خارج شده‌اند، اما شهر اصفهان به علت تفکر حاکم بر مدیریت شهری از سال‌های دور تاکنون و حساسیت مردم، توازن و تعادل خود را حفظ کرده است و بر این اساس به‌هم ریختگی معماری نداریم که این امر مرهون فهم و شعور مردم و تفکر حاکم بر مدیریت شهری است.

وی با تاکید بر اینکه سامانه سوت‌زنی و شفافیت داریم، خاطرنشان کرد؛ در سامانه شفافیت تمام اطلاعات شهرداری در زمینه قراردادها و مساعدت‌ها بارگذاری می‌شود، کنار این سامانه سامانه سوت‌زنی داریم تا اگر مردم تخلفی را در شهرداری‌مشاهده کردند، بلافاصله آن را اطلاع دهند تا اطلاعات توسط بازرسی و حراست صحت‌سنجی شود و اگر تأیید شود، تشکیل پرونده و پیگیری شود و بر این اساس چنانچه تخلف صورت گرفته باشد، با متخلف برخورد می‌شود.

قاسم‌زاده با اشاره به تخلفاتی همچون کارچاق‌کنی در شهرداری عنوان کرد: هنوز نتوانستیم این پدیده را رفع کنیم و علت آن فرهنگی‌است، البته یک ضلع که پرسنل بوده را برخورد و پیگیری می‌کنیم؛ بخشی از کار نیز به‌علت عدم آشنایی مردم با ضوابط و قوانین است و بر این اساس در سامانه اصفهان من روند امور و فرایندها در حال بارگذاری است.

قاسم‌زاده با اشاره به پروژه کمپ شرق اظهار کرد: در شرق پروژه کمپ‌شرق را آغاز کردیم که دیوارکشی آن در حال انجام‌است که امیدواریم برای نوروز در کنار باغ فدک‌از این مجموعه استفاده کنیم.

وی درباره انتظار مدیریت شهر از دولت جدید گفت: انتظار ما از دولت، انجام آنچه قانون مشخص کرده، است و در این راستا دولت برای احداث زیرساخت در حوزه حمل‌ونقل و توسعه قطار شهری و ایجاد خطوط آن کمک کند.

شهردار اصفهان افزود: انتظارات ما خارج از آنچه جز وظیفه شهرداری است، مطالبه‌گری پیرامون موضوع آب است که از دولت جدید درخواست داریم به داد شهر اصفهان برسند و مشکل حیاتی آب را برطرف کنند.

قاسم‌زاده درباره توسعه فضاهای گردشگری شهر گفت: سعی شده است فضاهای موجود همچون شهر رویاها بهره‌ور شوند و این گونه فضاها توسعه یابد که جز مقاصد سفر گردشگران شامل مردم و دیگر مسافران از خارج استان شده است، در این راستا فضاهای جدید به فضاهای تفریحی شهر در صفه و ناژوان اضافه شد، همچنین سه پروژه کلان هم داریم که در صورت قطعی شدن آن را اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: منظرگاه‌های شهر را توسعه می‌دهیم، در گذشته مردم از منظر صفه شهر را می‌دیدید، اما ظرفیت‌هایی در شهر وجود دارد که اگر از حیث زیرساخت آن را آماده کنیم، مردم از زوایای دیگر می‌توانند شهر خود را تماشا کنند.، اگر آماده شد معرفی خواهم کرد.

شهردار اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه مشکلات زیست‌محیطی شهر اظهار کرد: در برنامه راهبردی شهرداری هدف اولمان هدف زیست‌محیطی و رفع مشکلات این حوزه بود که بخش عمده با نگاه به همین مسائل بوده است، بر این اساس در حد استطاعت شهرداری به پروژه‌های انتقال آب کمک شده است، از سویی ۵ هزار هکتار فضای سبز داریم که با وجود خشکی زاینده‌رود تلاش کردیم آن را با کمک پساب زنده نگاه داریم و بر این اساس اولین شهری هستیم که ۲ شبکه آب یعنی‌شرب و پساب خواهیم داشت.

قاسم‌زاده با اعلام اینکه در بودجه سال جاری بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای تکمیل خط ۲ پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: خط یک مترو روزانه ۱۲۰ هزار مسافر جابه‌جا می‌کند که اگر این امر نبود روزانه ۴۰ هزار ماشین در این مسیرها تردد می‌کردند و بر این اساس اگر خط ۲ و حتی ۳ احداث شود، شهر از ترافیک و آلایندگی نجات پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه فرونشست یک واقعیت غیرقابل انکار است، اظهار کرد: در این باره ۲ پژوهش علمی و دقیق در شهر انجام دادیم؛ پژوهش اولیه مکان‌مندکردن فرونشست است که اطلاعات این امر را دقیق داریم و بر این اساس در جنوب شهر مشکلی نداریم، البته تا حدود مسجد سید جای نگرانی نیست، اما پس از آن و هرچه به سمت شمال شهر برویم، ضریب فرونشست بیشتر می‌شود.

قاسم زاده ادامه داد: پژوهش دوم مداخله‌هایی است که می‌تواند آسیب‌ها و تهدیدات فرونشست را کاهش دهد، البته راه‌حل نهایی چیزی جز جریان دائمی زاینده‌رود نیست، اما در نقاطی که ابنیه‌های حساس داریم، می‌توانیم به کمک میراث ورود پیدا کنیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها