|

شناخت الگوهای پرایس اکشن چه اهمیتی دارد؟

استراتژی‌های معاملاتی پرایس اکشن یکی از متداول‌ترین روش‌ها در بازار مالی امروزی است. چه یک معامله‌گر کوتاه مدت باشید چه بلند مدت، تجزیه و تحلیل قیمت دارایی‌ها یکی از ساده‌ترین و در عین حال قدرتمندترین راه‌ها برای به دست آوردن سود در بازار است.

 

استراتژی‌های معاملاتی پرایس اکشن یکی از متداول‌ترین روش‌ها در بازار مالی امروزی است. چه یک معامله‌گر کوتاه مدت باشید چه بلند مدت، تجزیه و تحلیل قیمت دارایی‌ها یکی از ساده‌ترین و در عین حال قدرتمندترین راه‌ها برای به دست آوردن سود در بازار است. پرایس اکشن (Price Action) بررسی رفتار قیمت در طول زمان است. معامله‌گران پرایس اکشن بر این اعتقادند که تاریخ، خود را تکرار خواهد کرد؛ بنابراین با بررسی نمودار قیمت در گذشته، قیمت آینده را پیش‌بینی می‌کنند. برای انجام این کار آن‌ها باید با مفاهیم پایه تکنیکالی و الگوها و استراتژی‌های پرایس اکشن آشنایی داشته باشند. در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

استراتژی‌های پرایس اکشن چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، پرایس اکشن پیش‌بینی قیمت بر اساس رفتار آن در گذشته است. معامله‌گران پرایس اکشن معتقدند که در این سبک معاملاتی، نیازی به تحلیل داده‌های بنیادی و اخبار نیست. بنابراین مهارت در تحلیل تکنیکال بسیار حائز اهمیت است. متداول‌ترین شاخص قیمت، مطالعه نمودارهای شمعی و کندل‌هاست، این کندل‌ها نقاط باز و بسته شدن قیمت و همچنین بیشترین و کمترین میزان قیمت در یک بازه زمانی مشخص را نشان می‌دهند. کندل‌های قرمز یا نزولی نشان‌دهنده کاهش قیمت است؛ به این معنی که فروشندگان توانسته‌اند بر خریداران غلبه کنند. در کندل‌های سبز نقطه بسته شدن قیمت از نقطه باز شدن آن بالاتر است، بنابراین خریداران بر فروشندگان پیروز شده‌اند.

یکی از راه‌های تجزیه و تحلیل در پرایس اکشن استفاده از کندل‌ها است. با این حال، خود کندل‌ها اغلب الگوهایی را تشکیل می‌دهند که می‌توان از آنها برای شکل دادن به استراتژی‌های معاملاتی Price Action استفاده کرد. در ادامه به معرفی برخی از این الگوها می‌پردازیم.

الگوهای پرایس اکشن چیست؟

استراتژی و الگوهای پرایس اکشن مهم‌ترین بخش در این معاملات هستند؛ زیرا سرنخ‌های قوی را در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهند. از آنجایی که معاملات پرایس اکشن شامل تجزیه و تحلیل رفتار قیمت و خریداران و فروشندگان فعال در بازار است، می‌توان از آن در هر بازار مالی استفاده کرد. این شامل بازار ارزهای دیجیتال نیز می‌شود. ۳ مورد از این الگوها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

الگوی Pin Bar

الگوی پین بار در پرایس اکشن از یک کندل تشکیل شده است و نشان دهنده معکوس شدن بازار است. این الگو نشان می‌دهد که قیمت ممکن است برخلاف جهت سایه کندل حرکت کند. این الگو می‌تواند به صورت الگوی چکش و Shooting Star باشد.

الگوی چکش یا Hammer

الگوی Price Action چکشی یک سیگنال صعودی است که نشان دهنده حرکت بازار به سمت بالا است و عمدتاً در بازارهایی با روند صعودی استفاده می‌شود.

این الگوی پرایس اکشن، فروشندگانی را نشان می‌دهد که بازار را به پایین‌ترین سطح خود می‌برند. با این حال، آن‌ها به اندازه کافی قوی نیستند که قیمت را در پایین بازار نگه دارند. این امر باعث می‌شود که قیمت افزایش یابد و خریداران نیز وارد بازار شوند.

الگوی Shooting Star

این الگوی Price Action یک سیگنال نزولی است که نشان‌دهنده احتمال حرکت بازار به سمت بالا است و عمدتاً در بازارهایی با روند نزولی استفاده می‌شود. در واقع Shooting Star برعکس الگوی چکش است. این الگو نشان می‌دهد که بازار تمایل زیادی برای اوج گرفتن دارد. با این حال، خریداران به اندازه کافی قوی نیستند که قیمت را در بالاترین سطح نگه دارند؛ این امر باعث پایین آمدن بازار و ورود فروشندگان می‌شود. در تصویر زیر یک نمونه الگوی کندلی Hammer و یک نمونه الگوی Shooting Star نشان داده شده است.

الگوی Inside Bar

الگوی Inside Bar نشان‌دهنده بالانس و تعادل قیمت است و از دو کندل تشکیل شده است. این الگوی پرایس اکشن از یک کندل داخلی و یک کندل بزرگتر تشکیل شده است که معمولاً به آن "کندل مادر" می‌گویند. کندل داخلی کاملاً در محدوده بالا تا پایین کندل مادر قرار دارد. این استراتژی پرایس اکشن معمولاً به‌عنوان یک الگوی شکست در بازارها استفاده می‌شود.

ریسک این استراتژی پرایس اکشن در تایم فریم‌های پایین‌تر کمتر است؛ بنابراین اغلب از آن در بازه‌های زمانی روزانه استفاده می‌کنند. به دلیل ساده بودن الگوی Inside Bar، این الگو اغلب مورد توجه معامله‌گران پرایس اکشن قرار می‌گیرد؛ البته معامله‌گران تازه کار بیشتر از این الگو در روندها استفاده می‌کنند؛ زیرا برای استفاده از آن در نقاط بازگشت، به مهارت بیشتری نیاز است.

الگوی Outside Bar

این الگو در Price Action نیز از ۲ کندل تشکیل شده و نشان‌دهنده معکوس شدن قیمت است. در الگوی Outside bar کندل دوم، کاملاً سقف و کف کندل اول را پوشش داده است. این الگو در اغلب معاملات کاربرد دارد و بیشترین استفاده آن برای تشخیص شکست قیمت است. این استراتژی برعکس الگوی اینساید بار است و نشان می‌دهد که قدرت هم دست خریداران است و هم دست فروشندگان. بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی کرد کدام یک پیروز خواهند شد، اما می‌توان گفت نوسانات و زیاد شدن حجم معاملات در این الگو به صورت کوتاه مدت است.

الگوی جعلی Fakey pattern

وجود این الگوهای جعلی در پرایس اکشن موجب فریب خوردن معامله‌گران تازه کار می‌شود. این الگو توسط معامله‌گران ماهر، با یک برگشت قیمتی ناگهانی انجام می‌شود. الگوی جعلی شامل یک شکست نادرست از یک الگوی اینساید بار است. به عبارت دیگر، اگر یک الگوی اینساید بار برای مدت کوتاهی شکسته شود اما سپس در محدوده کندل مادر یا کندل داخلی برعکس شده و بسته شود، به یک الگوی جعلی تبدیل می‌شود.در الگوهای جعلی پرایس اکشن به نظر می‌رسد که بازار در یک جهت شکسته می‌شود اما سپس در جهت مخالف باز می‌گردد و قیمت، حرکت را در آن جهت آغاز می کند.

نتیجه‌گیری

رایج‌ترین الگوهای کندلی پرایس اکشن را در این مقاله معرفی کردیم. این الگوها بسیار می‌توانند کاربردی باشند و معامله‌گران پرایس اکشن را در رسیدن به سودهای کلان هدایت کنند. اما در صورتی که الگوها به درستی تشخیص داده نشود، می‌تواند ضررهای زیادی به وجود آورد. این الگوها بسیار به یکدیگر شبیه هستند و می‌توانند باعث گمراهی تحلیل‌گر شوند. بنابراین بهتر است هنگام تجزیه و تحلیل عجله نکنید و صبر کنید تا الگو کامل شود، سپس به باز کردن پوزیشن اقدام کنید. با تمرین و مطالعه می‌توانید مهارت خود را بیشتر کنید و به عنوان یک معالمه‌گر پرایس اکشن در بازار ارزهای دیجیتال، سودهای کلانی کسب کنید.

برای مطالعه بیشتر در زمینه پرایس اکشن و سایر روش‌های تحلیل بازار ارزهای دیجیتال می‌توانید به روی لینک زیر کلیک کنید :

منبع:

https://wallex.ir/blog/price-action/

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها