|

راهنمای گام به گام استفاده از کاغذ فیلتر در آزمایشگاه

یکی از تجهیزاتی که در محیط‌های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاغذ فیلتر یا کاغذ صافی است.

راهنمای گام به گام استفاده از کاغذ فیلتر در آزمایشگاه

یکی از تجهیزاتی که در محیط‌های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاغذ فیلتر یا کاغذ صافی است. از این کاغذها به منظور فیلتراسیون، جداسازی ذرات جامد از مایع، خالص سازی، استریل کردن مورد استفاده قرار گرفته و نقش مهمی در آزمایشگاه دارد. از این رو، در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه گام به گام استفاده از کاغذ فیلتر آشنا کرده و در این زمینه، اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید تا در مورد این دسته از فیلترها و نکات مهم برای خرید این محصول صحبت کنیم.

کاغذ فیلتر آزمایشگاهی چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، کاغذ صافی و فیلتر، محصولی است که برای طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های آزمایشی در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، در زندگی روزمره نیز شاهد استفاده از این فیلترها در تولید محصولاتی همچون فیلترهای قهوه، چای کیسه ای، فیلتراسیون خودرو و فیلترهای شنی هستید. برای تولید این کاغذ از خمیر تصفیه شده و همچنین الیاف پنبه‌ای با خلوص بالا استفاده می‌شود.

انواع کاغذ صافی چیست؟

امروزه، شاهد انواع مختلفی از کاغذهای فیلتر دار هستیم. به صورت کلی، این دسته از محصولات به دو دسته کاغذهای فیلتر کیفی و کمی طبقه بندی می‌شوند. همچنین، بسته به سرعت فیلتراسیون، کاغذهای صافی را می‌توان به کاغذهای فیلتر سریع، متوسط ​​و کند نیز تقسیم بندی کرد. به منظور بررسی این کاغذها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.کاغذهای صافی کیفی

این نوع محصول یکی از انواع کاغذهای صافی در محیط‌های آزمایشی به حساب می‌آید که برای تولید این دسته از کاغذها در کنار متریال مرسوم، از خاکستر نیز استفاده می‌شود.

2.کاغذهای صافی کمی

نوع دیگری از کاغذهای صافی موجود در بازار، کاغذهای کمی یا بدون خاکستر نیز هستند که فرآیند تصفیه آن با استفاده از اسید هیدروکلریک و اسید هیدروفلوریک صورت می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر برای معرفی انواع فیلتر کاغذ در صنعت داروسازی اینجا را کلیک کنید.

چگونه از کاغذ صافی در آزمایشگاه استفاده کنیم؟

در صورتی که قصد دارید از کاغذ فیلتر در محیط‌های آزمایشگاهی استفاده کنید، نیاز است تا نحوه استفاده درست از این محصول را بدانید. به منظور استفاده از فیلتر، نیاز است، ابتدا کاغذ صافی را دوبار از وسط تا کنید تا به شکل یک چهارم دایره ‌درآید. با انجام این کار، وقتی که کاغذ را باز می‌کنید، زاویه 90 درجه به وجود می‌آید. سپس، دوباره یک چهارم کاغذ صافی را به سمت داخل تا کنید تا شکل آن شبیه به قیف شود. نکته قابل توجه در این است که مقداری آب در دهانه قیف بریزید تا کاغذ مرطوب شود و به دیواره داخلی قیف بچسبد و بعد آب باقی مانده را برای استفاده بیرون بریزید.

کاغذهای فیلتر دار چگونه کار می‌کنند؟

همانطور که مشاهده کردید، شما می‌توانید به راحتی از کاغذهای صافی برای فیلتراسیون استفاده کنید، اما آیا تا به حال به نحوه کار این فیلتر فکر کرده اید؟ اگر بخواهیم در مورد چگونگی کارکرد کاغذهای فیلتر دار صحبت کنیم باید گفت که این دسته از کاغذ ها به منظور ایجاد یک مانع برای مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاغذها دارای یک لایه در بالای خود هستند که مانعی برای مایعات مختلف به وجود می‌آورند و از این طریق در هنگام عبور مایعات از کاغذ صافی، فرآیند فیلتراسیون به شکل موثر صورت می‌گیرد.

چگونه بهترین کاغذ صافی را انتخاب کنیم؟

یکی از سوالات مهمی که افراد برای خرید کاغذ صافی مطرح می‌کنند این است که برای تهیه این محصول باید چه پارامترهایی را در نظر بگیریم. همانطور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، کاغذهای صافی به دو دسته کیفی و کمی طبقه بندی می‌شوند که شما باید بسته به کار خود، نوع آن را مشخص کنید.

 به عنوان مثال، کاغذهای فیلتر کمی برای فیلتراسیون موادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مقاومت بالاتری در برابر واکنش‌های شیمیایی از خود دارند. علاوه بر این، برای خرید کاغذ فیلتر مناسب باید مشخص کنید که فرآیند فیلتراسیون با چه سرعتی طی می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوامل تاثیرگذار برای مقاومت و استحکام کاغذ اینجا را کلیک کنید.

قیمت کاغذ صافی

عوامل مختلفی بر قیمت کاغذ صافی تاثیر گذار است که در ادامه به برخی از رایج ترین های آن اشاره می کنیم:

  • یکی از عوامل اصلی که بر قیمت کاغذ صافی موثر است، میزان فیلتراسیون آن می باشد؛ زیرا هر چه کاغذ صافی ظرفیت بالاتری داشته باشد، طول عمر آن نیز بیشتر می شود.

  • هر مقدار فیبر مورد استفاده در این کاغذهای صافی ریزتر باشد، فیلتراسیون به سرعت انجام می‌شود و به طبع راندمان آن بالاتر است.

  • همچنین، متریال مورد استفاده برای تولید فیلتر نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال، زمانی که استحکام کششی کاغذ بالا باشد، فرآیند فیلتراسیون به شکل بهتر صورت می‌گیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها