|

پنکه بهتر است یا کولر؟

در این مقاله سعی کردیم به مقایسه پنکه و کولر بپردازیم. انتظار می‌رود پس از مطالعه مقاله خوانده شده بتوانید به این سوال پاسخ دهید که پنکه بهتر است یا کولر؟

پنکه بهتر است یا کولر؟

به فصول گرم سال که نزدیک می‌شویم معمولا این سوال در ذهن بسیاری از افراد شکل می‌گیرد که پنکه بهتر است یا کولر؟ هر یک از این سیستم‌ها از مزایا و معایبی برخوردار است که آن را نسبت به دیگری برتری می‌بخشد. 

اگر شما نیز مردد هستید که کدام یک از این سیستم‌ها را برای خانه یا محیط کار خود انتخاب کنید، توصیه می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید. با نکاتی که در این مقاله ذکر می‌کنیم قطعا تصمیم گیری برای شما آسان‌تر خواهد شد. 

قبل از اینکه به مقایسه کولر و پنکه بپردازیم، لازم است تا کمی  با کولرهای آبی، کولرهای گازی و پنکه‌ها آشنا شویم. 

 

مزایا و معایب کولر آبی 

کولرهای آبی سیستم‌های پرطرفدار سرمایشی هستند که هزینه بسیار مناسب‌تری نسبت به سایر کولرها دارند. همین موضوع باعث می‌شود که تقاضا برای این کولرها افزایش یابد. 

 کولرهای آبی متنوعی در بازار موجودند که از نظر قیمت، مدل و اندازه با یکدیگر متفاوتند. اگر چه مصرف انرژی کمی دارند اما توان سرمایشی‌شان مناسب است.

مهم‌ترین بخش کولر آبی، موتور کولر آبی  یا دینام کولر است که اگر سالم باشد، این امکان را برای کولر آبی فراهم می‌کند تا حداکثر بازدهی را از خود نشان دهد. درحقیقت، وقتی شما کلید روشن کولر را فشار می‌دهید، این موتور است که شروع به کار می‌کند تا با به کار انداختن قسمت‌های دیگر، روند خنک‌سازی را آغاز کند. از کولر آبی در شهرهای مرطوب نمی‌توان استفاده کرد. کولرهای آبی مصرف آب بالایی دارند و در هنگام استفاده گرد و غبار بسیاری تولید می‌کنند. این اتفاق در شهرهایی که آلودگی هوا بالا است، بیشتر دیده می‌شود. علاوه بر این پوشال کولر آبی می‌تواند همچون منبعی برای رشد و انتشار عوامل باکتریایی و قارچی باشد. 

مزایا و معایب کولر گازی 

کولرهای گازی از دیگر دستگاه‌های پرطرفداری هستند که امروزه برای تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین مزایای کولر گازی می‌توان به خنک سازی سریع محیط، عدم تولید صدای مزاحم و همچنین رفع آلودگی‌های محیطی به دلیل وجود فیلترها اشاره کرد.  مصرف برق بالا در برخی کولرگازی‌ها و همچنین هزینه تعمیر بالاتر نسبت به کولرهای آبی نیز به عنوان معایب این سیستم در نظر گرفته می‌شود. مزایا و معایب کولر گازی در انواع برندها متفاوت است. 

 

مزایا و معایب پنکه 

پنکه‌ها وسیله‌های سرمایشی ساده ای هستند. این وسیله‌های سرمایشی به دو دسته پنکه ایستاده و پنکه سقفی تقسیم بندی می‌شوند. از پنکه‌ بیشتر در خانه‌ها و مکان‌های مسکونی استفاده می‌شود. برندهای بسیاری در سراسر جهان مسئولیت ساخت این سیستم‌های سرمایشی را عهده دار شده‌اند. همین موضوع نیز باعث شده است تا شاهد پنکه‌های متنوعی در بازار باشیم که با یکدیگر تفاوت قیمت دارند. انتظار می‌رود پنکه‌هایی که از نظر اندازه کوچک‌تر هستند، با قیمت مناسب‌تری به فروش برسند. البته مرکز منتخب برای خرید نیز در قیمت نهایی سیستم موثر است. 

 پنکه‌ها نسبت به سایر وسایل‌های سرمایشی حمل ساده‌تر و آسانتری دارند، همین موضوع نیز باعث می‌شود تا تعمیر و نگهداری از آن راحت‌تر و ساده‌تر باشد. علاوه بر این قیمت پنکه نسبت به سایر تجهیزات سرمایشی پایین‌تر است.

قدرت سرمایشی کمتر و همچنین تولید باد کمتر نسبت به کولر نیز به عنوان معایب پنکه‌ها در نظر گرفته می‌شود. 

 

 

مقایسه پنکه و کولر 

حالا که شناخت نسبی در رابطه با انواع سیستم های تهویه مطبوع به دست آوردید، ممکن است دوست داشته باشید این دو سیستم را با یکدیگر مقایسه کنید تا بتوانید پاسخی درست به این سوال دهید که پنکه بهتر است یا کولر؟ 

به طور کلی باید بگوییم که پاسخ این سوال کاملا بستگی به شرایط شما دارد. با توجه به مقایسه ای که در ادامه انجام خواهیم داد، می‌توانید پاسخ پرسش‌های خود را به دست آورید. 

 

هزینه اولیه خرید 

 به طور کلی می‌توان گفت هزینه لازم برای خریداری کولرهای گازی و آبی بسیار بیشتر از هزینه‌ لازم برای خرید پنکه است. بنابراین اگر مشکل بودجه دارید، خرید پنکه برای شما گزینه بهتری خواهد بود. 

 

نصب و راه اندازی

 پنکه‌ها را به راحتی و در کمترین زمان ممکن می‌توان نصب و راه اندازی کرد. این در حالی است که راه اندازی کولرها سختی بیشتری دارد. مدت زمان لازم برای نصب کولر بسیار بیشتر از زمان نصب پنکه‌ها است. 

 

تعمیر و نگهداری 

 در صورت بروز هرگونه اختلال در روند فعالیت کولرها و پنکه‌ها، امکان تعمیر آن‌ها وجود دارد. اما ساده‌تر بودن سیستم پنکه‌ها باعث می‌شود تا تعمیر و نگهداری آن‌ها نسبت به کولرها راحت‌تر و بدون دردسرتر باشد. 

 

میزان مصرف انرژی 

 انرژی لازم برای فعالیت کولرها بسیار بیشتر از انرژی است که پنکه‌ها نیاز دارند. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا هزینه‌های مصرف برق در صورت استفاده از پنکه به طور قابل توجه‌ای کاهش یابد. 

 

مقایسه اندازه

 پنکه‌ها در سایزهای کمتری ساخته می‌شوند، در نتیجه فضا کوچکتری را اشغال می‌کنند. این در حالی است که کولرها فضا بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند. 

 

طول عمر 

طول عمر کولرها و پنکه‌ها کامل بستگی به برند سازنده و همچنین شیوه‌های نگهداری شما دارد. فرقی ندارد کدام یک از این سیستم‌ها را خریداری کرده باشید، اگر اصول مراقبتی را به درستی انجام دهید، دستگاه خریداری شده مدت زمان طولانی‌تری فعالیت خواهد کرد. اما به طور کلی انتظار می‌رود که کولرها عمر طولانی‌تری داشته باشند. 

 

استاندارد و ایمنی 

چنانچه نصب و نگهداری کولرها و پنکه‌ها به درستی انجام گیرد، ایمنی لازم حاصل می‌شود. اما به طور کلی می‌توان گفت کولرها از خطر کمتری نسبت به پنکه‌ها برخوردارند. 

 

میزان سرمایش

سرما تولید شده توسط کولرها بسیار بیشتر از سرمایی است که توسط پنکه‌ها ایجاد می‌شود. این نکته را نیز در نظر بگیرید که  هر چه ظرفیت کولر شما بیشتر باشد، و از موتور قوی‌تری بهره برده باشد، خنکی بیشتری تولید می‌کند. به همین دلیل اگر دوست دارید خنکی بیشتری را تجربه کنید، کولر گزینه بهتری برای شما خواهد بود. 

 

سخن پایانی 

در این مقاله سعی کردیم به مقایسه پنکه و کولر بپردازیم. انتظار می‌رود پس از مطالعه مقاله خوانده شده بتوانید به این سوال پاسخ دهید که پنکه بهتر است یا کولر؟ 

این نکته را نیز در نظر بگیرید که این شما هستید که با توجه به شرایط خود می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک از این سیستم‌های خنک کننده بهتر است. 

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها