|

پیش بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲ | آهن جم

بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت تیرآهن و تخمین تغییرات قیمتی آن در سال 1402

پیش بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲ | آهن جم

قیمت تیرآهن همانند سایر محصولات فولادی تحت تاثیر عوامل زیادی می باشد. در ادامه این مطلب می خواهیم بررسی کنیم که در سال ۱۴۰۲ تغییرات قیمت تیرآهن چگونه خواهد بود؟ البته باید این نکته را در نظر گرفت که پیش بینی قیمت ها همیشه درست از آب در نمی آید .گاهی اوقات بازار برخلاف نظریات ما عمل می کند. اما به طور کلی با بررسی عوامل تاثیر گذار در هر برهه ای می توان روند تغییرات قیمت یک محصول را پیش بینی کرد .

تخمین قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲

به گزارش کارشناسان آهن جم : قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۱ نوسان‌های زیادی داشت و افزایش زیادی را تجربه کرد. با توجه به عوامل تاثیر گذار بر بازار آهن آلات و تیرآهن از جمله نرخ تورم ، میزان عرضه و تقاضا ، نرخ ارز ، قیمت ها در بازار جهانی و همچنین وضعیت صادرات پیش‌بینی می‌شود قیمت تیرآهن در سال جدید افزایش  داشته باشد. در ادامه این مطلب همراه باشید تا هر کدام از عوامل و تاثیر آنها بر قیمت تیرآهن را بررسی کنیم.

قیمت تیرآهن و عوامل تاثیرگذار بر آن 

عوامل زیادی هستند که بر قیمت تیرآهن  تاثیر دارند. در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی کردیم.

نرخ تورم

نرخ تورم عاملی است که سالانه قیمت تمامی محصولات متناسب با آن افزایش پیدا می‌کند. می‌توان گفت تخمین قیمت تیرآهن بر اساس نرخ تورم بدون خطا خواهد بود .زیرا با افزایش نرخ تورم ارزش ریال کمتر می‌شود و به تبع برای قیمت گذاری محصولات باید ریال بیشتری را در نظر گرفت. نرخ تورم در سال ۱۴۰۱ در حدود ۵۰ درصد بود و در سال جدید پیش‌بینی می‌شود با توجه به اوضاع اقتصادی و انباشت مشکلات پولی و اقتصادی نرخ تورم در همین محدوده باقی بماند یا حتی بیشتر هم شود. قیمت تیرآهن هم متناسب با نرخ تورم به طور قطعی افزایش خواهد داشت.

میزان عرضه و تقاضا

در سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم که قیمت تیرآهن تحت تاثیر این عامل افزایش بی سابقه ای را تجربه کرد. در سال گذشته تیرآهن ذوب آهن اصفهان و برخی از سایز های آن بسیار افزایش قیمت داشتند. علت آن هم خرابی خطوط تولید این مجموعه و کمبود عرضه این محصول در بازار بود. به عبارتی تیرآهن موجود در بازار پاسخگوی تقاضا نبود و همین موضوع به همراه عواملی همچون افزایش نرخ ارز قیمت ها را بسیار افزایش دادند. در صورتی که عرضه این محصول در سال ۱۴۰۲ هم به اندازه تقاضای بازار نباشد باز هم افزایش قیمت اتفاق می‌افتد.

قیمت روز تیرآهن آهن جم

نرخ ارز

نرخ دلار در بازار آهن آلات تاثیرزیادی دارد .با افزایش نرخ دلار ارزش ریال مرتباً کمتر می‌شود. نرخ ارز بر قیمت مواد اولیه  قیمت انرژی و هزینه های تولید تیرآهن هم تاثیر دارد. با توجه به وضعیت اقتصادی و سیاسی ایران و نرخ تورم  انتظار می‌رود که قیمت دلار در سال ۱۴۰۲ مجددا افزایش پیدا کند و به دنبال آن قیمت تمامی محصولات در همه بازارها بیشتر شود .ثبات و کاهش نرخ دلار و نرخ تورم نیازمند تغییرات اساسی در سیاست های اقتصادی و پولی می باشد.

قیمت ها در بازار جهانی

قیمت آهن آلات در بازار جهانی بر قیمت‌ها در بازار داخلی ایران تاثیرگذار خواهد بود. در سال گذشته بازار فولاد جهانی تقریباً در رکود قرار داشت .کشور چین یکی از بزرگترین مصرف کنندگان فولاد در سطح دنیا می باشد که با همه گیری کرونا و تغییر در وضعیت ساخت و ساز این کشور ، بازار فولاد جهانی در رکود قرار گرفت. اما با پایان کرونا و کاهش محدودیت ها در کشور چین بازار فولاد جهانی در حال خارج شدن از وضعیت رکود می باشد .در صورتی که قیمت های جهانی فولاد افزایش پیدا کند تاثیر جزئی بر قیمت آهن آلات در بازار داخلی منتقل می‌شود. بازار داخلی ایران به علت تحریم ها و همچنین بسیاری از سیاست های اقتصادی و فرمول های قیمت گذاری نمی‌تواند کاملا در جهت بازار جهانی  حرکت کند.

قیمت تیرآهن امروز آهن جم

صادرات و واردات

صادرات و واردات آهن آلات یکی از مواردی است که بسیار بر کنترل و ایجاد تغییرات در بازار تاثیر گذار است .صادرات و واردات در کشور ایران در سال های اخیر تحت تاثیر تحریم ها بسیار محدود شده است. در صورتی که صادرات محصولات فولادی در سال جدید افزایش پیدا کند به دنبال آن عرضه محصولات در بازار داخل کمتر می‌شود و این امر می‌تواند افزایش قیمت ها را به دنبال داشته باشد. البته قیمت صادراتی محصولات هم اهمیت زیادی دارد. در صورتی که قیمت صادراتی محصولات از قیمت داخلی کمتر باشد تولیدکنندگان تمایل به صادرات نداشته و محصولات خود را در بازار داخل عرضه می‌کنند .با عرضه محصولات به بازار داخلی کاهش قیمت ها یا ثبات مشاهده می شود.

سخن پایانی

قیمت تیرآهن و سایر محصولات فولادی به عوامل زیادی بستگی دارد . تغییرات هر کدام از این عوامل تاثیری را به بازار وارد میکند. به طور کلی در کشور ما اصلی‌ترین عواملی که بر قیمت تیرآهن تاثیرگذار هستند نرخ ارز، نرخ تورم و میزان عرضه و تقاضا میباشد. این عوامل هم مرتبا تحت تاثیر سیاست های متفاوت تغییر جهت میدهند. مثلا نرخ ارز مرتبا بالا و پایین میرود  که باعث می‌شود فعالان و افرادی که در بازار قصد خرید دارند مرتباً سردرگم شوند. یا سیاست هایی برای عرضه محصولات و قیمت پایه آنها در نظر گرفته می شود باعث میشود پیش بینی قیمت ها یا روند آن ها تغییر پیدا کند. فعالان و مشتریان بازار آهن بهتر است که همواره عوامل تاثیرگذار را مورد بررسی قرار دهند و در هر برهه ای پیش بینی متناسب با عوامل داشته باشند. پیش بینی قیمت ها در بازار برای مدت طولانی کاربرد ندارد و باید تخمین و پیش بینی قیمت ها  با بررسی عوامل و تغییرات آن ها به روز رسانی شود.

بازرگانی آهن جم یکی از عرضه کنندگان مطرح مقاطع فولادی و انواع آهن آلات صنعتی و ساختمانی در سطح کشور می باشد. قیمت روز محصولات فولادی در سایت این مجموعه به آدرس  ahanjam.com  روزانه اعلام می گردد. بازرگانی آهن جم تمامی محصولات خریداری شده را همراه با بیمه نامه و بارنامه معتبر به تمام نقاط کشور ارسال می نماید. همچنین برای دریافت قیمت لحظه ای آهن آلات و مشاوره برای خرید می توانید با واحد فروش این مجموعه با شماره 03133869211 تماس بگیرید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها