|

لیست شدن یک ارز دیجیتال در صرافی‌ها چه تاثیری دارد؟

ماهانه صدها ارز دیجیتال جدید به بازار کریپتوکارنسی معرفی می‌شوند. رصد تمام ارزهای دیجیتال جدید اصلا کار ساده‌ای نیست. احتمالا شما هم در اخبار ارز دیجیتال، بعضا مواردی درباره رشد قیمت انفجاری برخی ارزهای دیجیتال شنیده‌اید. این‌گونه اتفاقات معمولا باعث می‌شود که یک توکن ناشناخته، ظرف چند روز به سرخط خبرهای بازار تبدیل شود. یکی از دلایل بروز چنین اتفاقی، لیست شدن ارزهای دیجیتال در صرافی‌های معتبر است. در این مطلب قصد داریم به بررسی تاثیر لیست شدن ارز در صرافی بپردازیم. دعوت می‌کنیم که تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

لیست شدن یک ارز دیجیتال در صرافی‌ها چه تاثیری دارد؟

 

فرآیند لیست شدن ارزها در صرافی‌ها چگونه است؟

تا چند سال قبل، صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر مانند بایننس، کوکوین و ... معیارهای سخت‌گیرانه‌ای برای اضافه کردن توکن جدید به فهرست معاملات خود در نظر می‌گرفتند. به‌این صورت که معمولا ماه‌ها بررسی کارشناسی روی پروژه‌های مختلف صورت می‌گرفت و نهایتا در صورت تایید، ارز دیجیتال در فهرست معاملات صرافی قرار می‌گرفت.

در سال‌های اخیر این روند تا حد زیادی تعدیل شده است. به‌ عبارت دیگر کمتر شاهد سخت‌گیری صرافی‌ها در لیست شدن ارزهای جدید هستیم. به‌همین دلیل شما نباید صرفا به‌دلیل قرار گرفتن یک توکن در لیست معاملات صرافی‌های مختلف به آن اعتماد کنید.

البته نمی‌توان تاثیر لیست شدن ارز در صرافی جدید را انکار کرد. معمولا صرافی‌ها بخشی را در سایت خود برای ارسال درخواست اضافه شدن توکن (Token Listing) تعریف می‌کنند. توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال نیز درخواست خود را از طریق این بخش‌ها در صرافی‌های مدنظرشان ثبت می‌کنند.

2

لیست شدن توکن در صرافی و ارتباط آن با افزایش اعتبار آن

معمولا در زمان ثبت درخواست، اطلاعاتی مانند وایت پیپر پروژه، نشانی سایت و شبکه‌های اجتماعی و دریافت می‌شود. ضمن اینکه برخی از صرافی‌ها تنها از توکن‌های مبتنی بر شبکه‌های بلاکچین خاصی پشتیبانی می‌کنند. پس از ثبت درخواست، بررسی‌های کارشناسی انجام شده و نتیجه از سوی صرافی به‌اطلاع توسعه دهندگان پروژه ارز دیجیتال می‌رسد. برخی از صرافی‌ها برای اضافه کردن توکن به فهرست معاملات، هزینه دریافت می‌کنند. در مقابل بعضی دیگر نیز خدمات خود را به‌صورت رایگان ارائه می‌کنند.

لیست شدن یک ارز در صرافی چه تاثیراتی دارد؟

اولین و مهم‌ترین تاثیر لیست شدن یک ارز در صرافی، قرار گرفتن آن در معرض دید گروه بیشتری از معامله‌گران است. همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت رمز ارزها، برخورداری از یک جامعه بزرگ است. وقتی یک توکن در فهرست معاملات صرافی جدیدی قرار می‌گیرد، عملا این فرصت برای رشد اعضای جامعه اکوسیستم آن فراهم می‌شود.

با افزایش معامله روی یک ارز دیجیتال در صرافی‌های مختلف، نقدشوندگی آن افزایش پیدا می‌کند. نقدشوندگی یکی از مهم‌ترین پارامترها برای خرید هر نوع دارایی در بازارهای مالی است. وقتی یک توکن در صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز زیادی عرضه شود، حجم معاملات آن افزایش پیدا می‌کند.

لیست شدن یک ارز در صرافی جدید باعث می‌شود که سطح مقبولیت و اعتماد به آن افزایش پیدا کند. مثلا وقتی یک ارز دیجیتال در صرافی معتبری مانند بایننس عرضه می‌شود، به‌یکباره رشد قیمت انفجاری را تجربه می‌کند؛ چرا که بایننس به‌عنوان معتبرترین پلتفرم معاملاتی کریپتوکارنسی، بیشترین حجم معاملات رمز ارزها را به‌خود اختصاص داده است.

آیا لیست شدن در هر صرافی موثر است؟

تعداد صرافی‌های ارز دیجیتال محلی و منطقه‌ای و جهانی روزبه‌روز در حال افزایش یافتن است. همین موضوع باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران دسترسی بیشتری برای انتخاب صرافی‌های مختلف داشته باشند. بدیهی است که تمام این صرافی‌ها از نظر جایگاه و اعتبار در بازار کریپتوکارنسی، وضعیت مشابهی ندارند. به‌همین دلیل شما باید صراف تاثیر لیست شدن ارز در صرافی های مهم را دنبال کنید.

به‌عنوان مثال بد نیست که نگاهی به افزایش قیمت ارز فلوکی اینو (Floki Inu) در مارس سال 2023 بیندازیم. توسعه دهندگان این ارز دیجیتال در روزهای چهاردهم و پانزدهم ماه مارس سال 2023 در بخش اخبار ارز دیجیتال توییتر خود، خبرهایی از لیست شدن این توکن در سه صرافی مهم را منتشر کردند. در این دو روز، فلوکی اینو در صرافی‌های Coin.ph، ABX و Hotcoin لیست شد.

Coin.ph بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال کشور فیلیپین است. همچنین ABX و Hotcoin به‌عنوان دو صرافی معتبر منطقه‌ای در کشورهای امارات و استرالیا شناخته می‌شوند. این اخبار باعث شد که خرید فلوکی اینو روند افزایشی به‌ خود بگیرد. نتیجه چنین رویدادی افزایش حدود 10 درصدی قیمت این توکن در بازه زمانی 14 روزه بود. نمونه‌های مشابه چنین اتفاقی را در سایر ارزهای دیجیتال که در صرافی‌های معتبر فهرست می‌شوند، هر روز شاهد هستیم.

چطور از لیست شدن ارزهای جدید در صرافی‌ها مطلع شویم؟

اگر مایل هستید که از تاثیر لیست شدن ارز در صرافی برای افزایش قیمت استفاده کنید، باید اخبار ارز دیجیتال را به‌دقت دنبال کنید؛ ساده‌ترین راه پیگیری اخبار و اطلاعیه‌های لیست شدن ارزهای جدید در سایت صرافی‌هایی است که با آن‌ها کار می‌کنید. معمولا هر صرافی، لیست شدن توکن‌های جدید را در قالب اطلاعیه اعلام می‌کند.

یکی دیگر از راه‌های کاربردی، مرور اخبار سایت‌های مرجع مانند کوین مارکت کپ (Coinmarketcap) و کوین لیست (Coinlist) است که از طریق آن‌ها می‌توان تمام اخبار لیست شدن توکن‌های جدید در صرافی‌های معتبر را دنبال کرد.

در بین منابع خبری ایرانی نیز شما می‌توانید از طریق سایت ایرانیکارت، مهم‌ترین اخبار مربوط به لیست شدن ارزهای دیجیتال در صرافی‌های معتبر را دنبال کنید. همچنین می‌توانید نسبت به خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی ایرانیکارت نیز اقدام کنید. در حال حاضر بیش از 700 ارز دیجیتال برای معامله در ایرانیکارت پشتیبانی می‌شوند. تنها کافیست حساب کاربری خود را ایجاد کنید و بدون پرداخت هیچ‌گونه کارمزد، سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال را در صرافی ایرانیکارت ثبت کنید. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها