|

لبخند دلار به پزشکیان/ گشایش‌های ارزی در راه است؟

پس از اعلام نتایج مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب «مسعود پزشکیان» به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران، قیمت دلار و نرخ شاخص‌های ارزی با شیب نسبتا تندی کاهشی شد.

لبخند دلار به پزشکیان/ گشایش‌های ارزی در راه است؟

به گزارش شبکه شرق، پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی «مسعود پزشکیان» در این انتخابات، قیمت دلار کاهش یافت.

پیش‌بینی‌های کارشناسان از واکنش بازار به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری درست از آب درآمد. روز گذشته، همزمان با اعلام نتیجه انتخابات دولت چهاردهم و پیروزی «مسعود پزشکیان» کاندیدای اصلاح‌طلب در این دوره، قیمت دلار و تتر در معاملات غیررسمی شروع به نوسانات کاهشی کرد.

بازار غیر‌رسمی ارز دچار افت دمای ناگهانی شد. تحلیلگران ارزی در روز‌های انتخاباتی هفته گذشته از شکل‌گیری یک دو‌ قطبی در بازار سخن به میان می‌آوردند. این افراد با بررسی رویکرد سیاسی هر یک از جناحین حاضر در انتخابات برنده دلاری این رویداد را شخصی با نگرش مثبت نسبت به مناسبات سیاست خارجی می‌دانستند.

به عقیده این افراد، جبهه اصلاح‌طلب با بیان تمایل خود مبنی بر تداوم مذاکرات رفع تحریم با غرب، انتظارات فعالان بازار را با خود همراه کردند. در نتیجه احتمال وقوع افت دما در معاملات ارزی پس از به پیروزی رسیدن این جبهه سیاسی را مطرح می‌کردند.

روز گذشته «شنبه، ۱۶ تیر ماه»، پس از اعلام نتایج دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری گمانه‌زنی فعالان بازار به وقوع پیوست. نرخ شاخص‌های ارزی با شیب نسبتا تندی کاهشی شد و دلار آزاد در ۲ کانال پایین‌تر از نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته به فروش رسید. بازیگران ارزی از این اتفاق تحت عنوان لبخند دلار به رئیس‌جمهور یاد می‌کنند.

کارشناسان معتقدند که به احتمال زیاد عمر این واکنش مثبت به رئیس‌جمهور جدید چندان طولانی نخواهد بود. این افراد معتقدند که ریسک مهمی که پیش روی اقتصاد ایران قرار دارد، انتخابات ریاست‌جمهوری کشور آمریکا است. چرا که در صورت پیروزی دونالد ترامپ، احتمال افزایش تحریم‌های اقتصادی و کاهش میزان فروش نفت وجود دارد. باید دید جبهه پیروز در انتخابات که مذاکره با غرب از شعار‌های اصلی انتخاباتی آن‌ها بود توانایی بهبود روابط خارجی با احتمال روی کار آمدن نامزد تندرو در آمریکا را دارند یا خیر؟

دیروز شنبه «۱۶ تیر ماه»، روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته در راستای تجمیع ریسک‌های سیاسی به سطوح قیمتی کانال ۶۱ هزار تومانی رسیده بود که در صبح روز گذشته با جبران بخش عمده این رشد نرخ، به کانال‌های ۵۹ و ۶۰ هزار تومانی رسید.

البته در برخی موارد مشاهده می‌شد که فعالان بازار از کانال قیمتی ۵۸ هزار تومانی نیز سخن به میان بیاورند، اما بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز گویای آن است که بازه ۵۸ هزار و ۵۰۰ تا ۵۹ هزار و ۵۰۰ ارقام محبوب فعالان ارزی جهت خرید اسکناس آمریکایی بود و نرخ فروش این ارز در نیمه دوم کانال ۵۹ قرار داشت. بر این اساس و در واپسین معاملات بازار روز گذشته نرخ دلار آزاد نسبت به بازار روز پنج‌شنبه حدود هزار و ۷۰۰ تومان افت را تجربه کرد و در رقم ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسید. سکه طلا نیز در بازار روز گذشته افت یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومانی را پشت سر گذاشت و در رقم ۴۱ میلیون و ۳۸۵ هزار تومان معامله شد.
قیمت دلار

منبع: دنیای اقتصاد
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها